گزارش تابناک از زندگی بیماران خاص در استان یزد؛
بیش از 2000 بیمار خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی، ام.اس و کلیوی در استان یزد وجود دارد. این بیماران با هزار و یک مشکل دیگر هم جز بیماری خود روبرو هستند.
کد خبر: ۱۰۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷ 03 March 2015
به گزارش تابناک یزد،بیش از 2000 بیمار خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی، ام.اس و کلیوی در استان یزد وجود دارد. این در حالی است که در برخی از شهرستانهای استان یزد من جمله مهریز باید گفت که این شهرستان از لحاظ تعداد بیماران خاص در میان 10 شهرستان تابعه این استان در صدر قرار دارد.

بیماری خاص چیست؟
يماريهاي خاص به جمعي از بيماريها اطلاق مي‌شود كه صعب‌العلاج بوده و قابل درمان نمي‌باشند و لازم است بيماران تا آخر عمر تحت مراقبتهاي خاص قرار گيرند و ضرورت دارد اين بيماران به طور مستمر تحت درمان قرار داشته باشند .
هزينه‌هاي درمان اين بيماري‌ها معمولا بسيار گران بوده و اغلب خانواده‌ها با درآمد متوسط و حتي بالاتر را در تامين هزينه‌هاي درماني مستاصل مي‌نمايد .لذا تاكنون وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي بيماري‌هاي تالاسمي ، هموفيلي ، نارسايي مزمن كليه ، دياليز و MS را به عنوان بيماريهای خاص در نظر گرفته است .این نوع از بیماران به دلیل مشکلات زیاد مجبورند روزانه ، هفتگی و یا ماهانه داروهای خاص و گران قیمتی را استفاده کنند.

فعال سازی انجمن های مرتبط با بیماری های خاص
مدیرکل دفتر اموراجتماعی و فرهنگی  استاندار یزدبا اشاره به وجود 2000بیمار خاص در این استان معتقد است :توانمند سازی بیماران، رسیدگی به نیازهای مالی ، اشتغالزایی ، تامین نشاط و سلامتی و همچنین توجه به خانواده های آنها باید جدی گرفته شود .
مجید جوادیان زاده اظهار می دارد: فعال سازی انجمن های مرتبط با بیماری های خاص در شهرستان ، استفاده از کمکهای افراد خیر ، بخش خصوصی و فرهنگ سازی برای پیشگیری از این بیماری ها باید مد نظر قرار گیرد .
وی می افزاید: مهریز از لحاظ تعداد بیماران خاص در میان 10 شهرستان تابعه این استان در صدر قرار دارد. به گفته این مقام مسئول، برای پیشگیری از افزایش بیمایهای خاص در استان یزد کارهای خوبی بصورت هم افزایی میان دستگاه های مختلف انجام شده است.این مسئول اظهار کرد: درمان بیماری های خاص هزینه بر است، برای کمک به بیماران خاص باید همه همکاری کنند .
در همین حال مدیرکل بیمه سلامت استان یزد معتقد است:هیچ گونه کمبود دارویی در استان وجود ندارد و این نهاد تمام هزینه های بستری بیماران را پرداخت می کند .
دکتر محمد دریجانی به ایرنا گفته است: هم اکنون 600 نفر از بیماران خاص در این استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند .
وی با بیان اینکه بیماران تالاسمی ، هموفیلی ، ام اس ، نارسایی مزمن کلیه و پیوند آن در زمره بیماران خاص هستند ، اظهار داشت : بیماران خاص استان علاوه بر دفترچه بیمه سلامت ، کارت هوشمند نیز دارند .
دریجانی در رابطه با ارائه خدمات به بیماران خاص زیرپوشش بیمه سلامت گفت : تمام هزینه های بستری این گروه بیماران از جمله هزینه های دیالیز، تعویض خون بیماران تالاسمی و هموفیلی در بیمارستان های استان توسط اداره کل بیمه سلامت استان پرداخت می شود و آنان هیچ گونه هزینه ای پرداخت نمی کنند .
مدیر کل بیمه سلامت استان یزد با بیان اینکه 129 قلم از داروی بیماران خاص و صعب العلاج کاهش قیمت نداشت، گفت: سهم پرداخت بیمار کاهش پیدا کرد و ما به التفاوت آن را سازمان های بیمه گر متقبل شدند. وی اظهار کرد: وضعیت قیمت داروهای خاص برای بیماران بهتر شده و ملاک پرداخت هزینه های دارو توسط سازمانهای بیمه گر داروهای تولید داخل کشور است.
وی افزود: در صورتی که داروی این گروه از بیماران در داخل مشابه نداشته باشد سازمانهای بیمه گر طبق مقرارت مابه التفاوت آن را پرداخت می کنند. مدیر کل بیمه سلامت استان یزد در ادامه تاکید کرد: هیچ گونه کمبود دارویی در سطح استان تاکنون گزارش نشده است.
دکتر دریجانی با بیان اینکه در هر یک از شهرستان های تابعه استان یک داروخانه توزیع داروهای خاص وجود دارد افزود: در شهرستان یزد داروخانه دکتر چمران، داروخانه جمعیت هلال احمر و داروخانه پور شفیعی داروهای مورد نیاز را در اختیار بیماران قرار می دهد.

مشکلات حال حاضر چیست؟
اما این بیماران بعضا با مشکلاتی هم مواجه هستند.برای نمونه در شهرستان بافق 50 بيمار خاص وجود دارد كه با توجه به بعد مسافت و مشكلات ناشي از تردد به مركز استان بايد مسائل مربوط به درمان و توانمند سازي آنان در خود شهرستان پيگيري و حل شود.همچنینبرخی از مهم ترین مشکل این بیماران قیمت بسیار بالای داروهای این بیماری است. به طوری که برخی داروهای آنان بیش از 500 هزار تومان قیمت دارد و بیمه خدمات درمانی نیز این داروها را تحت پوشش قرار نمی دهد که این امر این بیماران را دچار مشکل کرده است.
برخی داروهای مورد نیاز برای این بیماران که مصرفش نیز بسیار متداول است داروی کوپامر است که 160 هزار تومان قیمت دارد و تهیه مستمر آن برای بیماران کار سختی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار