مدیر عامل آب منطقه ای کرمانشاه در گفتگو با تابناک مطرح کرد:
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه گفت: ٧٢١ میلیون متر مکعب آب در سدهای کرمانشاه ذخیره سازی شده است.
کد خبر: ۱۰۰۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵ 10 November 2021

محمودرضا شهلایی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: از مجموع ١٢ سد مخزنی موجود در استان که حجم آن ها حدود یک میلیارد و ٣۵٠ میلیون متر مکعب آب است، تا کنون ٧٢١ میلیون متر مکعب ذخیره آب ایجاد شده و ۵۴ درصد آب پشت مخازن این ١٢ سد ذخیره شده است.

وی افزود: ظرفیت سازی لازم برای آوردهای سال جاری انجام شده و در صورت بروز سیلاب قطعا یک عبور ایمن خواهیم داشت و همچنین با برنامه ریزی که مجموعه بهره برداری و مجموعه نگهداری از سد ها و شبکه ها انجام می دهند در حال مدیریت شرایط هستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه سال گذشته خشکسالی بی سابقه ای را پشت سر گذاشتیم حدود ٣۴ درصد نسبت به دوره مشابه آن، کاهش نزولات آسمانی داشتیم که همین امر باعث شد حدود ۶٠ درصد رواناب ها و ٧٠ درصد آب چشمه ها دچار افت منابع شود سراب ياوري، روانسر و میله سر خشک شدند و رودخانه های مهمی چون گاماسیاب و قره سو دچار افت منابع و آب شدند.

وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم در سال آبی جدید که از ابتدای مهر ماه آغاز شده، شرایط به گونه ای تغییر کند و بتوانیم خشکسالی را پشت سر بگذاریم، علاوه بر این مردم هم باید نسبت به این مایع حیاتی و ارزشمند توجه داشته باشند.

مدیر عامل آب منطقه ای کرمانشاه با اشاره به کاشت برنج در نواحی شرقی استان، یادآور شد: کشت برنج با توجه به تبخیر و مصرف بالای آب با شرایطی محیطی استان تطبیق ندارد.

وی ٢٣ محدوده مطالعاتی را در سطح استان برشمرد و تصریح کرد: در این محدوده شانزده دشت در محدوده بحرانی و ٢ دشت هم فراتر از محدوده بحرانی قرار گرفتند و دشت شیان حسن آباد و دشت روانسر سنجابی در شرایط بسیار بدی قرار دارند.

شهلایی با تاکید بر اینکه شرایط منطقه و استان ما برای کشت برنج تعریف نشده، ابراز کرد: نباید برای کشت برنج منابع آبی را هدر دهیم، به دلیل برداشت های نامتعارف در شرق استان صدمات زیادی وارد شده که با این موضوع همچنین حفر چاه برخورد می کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار