مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به منظور بررسی تفرش به عنوان شهر ملی درویشی دوزی (تفرشی دوزی) به این شهرستان سفر کرد.
کد خبر: ۱۰۰۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰ 02 November 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، ویداتوحدی به نمایندگی از طرف پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور برای بررسی وضعیت صنایع‌دستی شهرستان تفرش به این شهرستان سفر کرد.
مشاور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در سفر یک روزه خود از چند کارگاه تفرشی دوزی، روستای طاد و مسجد شش ناو بازدید کرد.
توحدی با اشاره به اهمیت برندسازی و ملی شدن یک شهر یا روستا به نام صنایع‌دستی گفت: این امر موجب تقویت وضعیت اقتصادی و سهولت معیشت می‌شود و به رشد و ثروت هم می‌انجامد که چهره اجتماع را دگرگون می‌کند.
مشاور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با یادآوری اینکه مرحله نخست ارزیابی انجام شده امروز به پایان می‌رسد گفت: البته باید مطمئن باشیم همه فاکتورهای اعلامی برای ثبت ملی شهر تفرشی دوزی وجود دارد.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی درباره علت شهرت «تفرشی دوزی» گفت: برخی از آثار در حوزه صنایع‌دستی وجود دارند که برای اولین بار در منطقه خاصی کار شده و به همین دلیل به نام همان شهر نیز به ثبت رسیده است. تفرشی‌دوزی برای اولین بار در تفرش انجام شده و به نام همین شهر نیز به ثبت رسیده است.
مرزبان افزود: تفرشی‌دوزی یا درویش‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران است که هنرمندان شهرستان تفرش در آن تبحری دیرینه دارند، هنری که از شهرستان تفرش برخاسته است.
وی یادآورشد: شهرستان تفرش در شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی که زیر نظر معاونت صنایع‌دستی کشور به عنوان شهر ملی تفرشی‌دوزی (یادرویشی ) معرفی شد و مقدمات ثبت جغرافیایی دوخت تفرشی‌دوزی در حال انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار