نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی با اشاره به تاریخ هزاران ساله زبان کُردی و لکی گفت: این میراث گرانبها در معرض خطر فراموش شدن است و باید برای حفظ، ماندگاری و ترویج آن تلاش کنیم.
کد خبر: ۱۰۰۴۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸ 28 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «میثم رجبی» بارزترین نشانه هر ملت فرهنگی را زبان آن دانست و افزود: نژاد، پوشش و دیگر موارد در درجه‌های بعدی نشانه‌های مشخص یک ملت قرار می‌گیرند برای همین حفظ زبان یکی از دغدغه‌های اصلی جهان معاصر به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: در بررسی‌های زیست محیطی سازمان ملل متحد آمده بین پنج تا هفت هزار زبان زنده در جهان وجود دارد که رشد تکنولوژی و ارتباطات و سیطره امپریالیسم فرهنگی باعث شده که بسیاری از زبان شناسان معتقد به این باشند که عمر بسیاری از این زبان‌ها به یک سده‌ی دیگر قد نمی‌دهد.

رجبی یادآور شد: مرگ یک زبان یعنی مرگ فرهنگ و تمدن یک ملت و آنچه که مرگ زبان را رقم می‌زند قدرت‌های جهانی، چون آمریکا و اروپاست که با سیطره اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای که در جهان دارند باعث می‌شوند جهان را به معنا و صورتی که خود خواستار آن هستند بسازند و از طرفی هر چند که متفکران پست مدرن تلاش کرده‌اند که توجه به خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های محلی را بخشی از محور تفکر خود قرار دهند تا از این طریق بتوانند در حفظ آن‌ها قدمی برداشته باشند.

نویسنده کتاب «مکتب پایایسم» ادامه داد: واقعیت این است که در جهان امروز هر فرهنگی که قدرت کمتری دارد و از لحاظ مالی سرمایه‌گذاری کمتری انجام می‌دهد با دور تندتری در حال از بین رفتن است و زبان کُردی و لکی از زبان‌هایی هستند که در معرض خطر و تهدید فراموش شدن قرار دارند.

رجبی برنامه‌ریزی برای حفظ و بقا زبان‌های بومی و محلی را ضروری دانست و گفت: کشور هند برای حفظ زبان‌های بومی خود بیش از ۶۰ زبان رسمی اعلام کرده است و در کشور ما هم می‌توان در هر منطقه جغرافیایی و در کنار فراگیری زبان رسمی کشور، فراگیری زبان‌های بومی را به عنوان زبان دوم مورد توجه قرار داد.

آگاهی بخشی به اقشار جامعه برای حفظ فرهنگ و زبان بومی خود، ترویج رسانه‌ای زبان‌های محلی در قالب فیلم، مکتوبات و جراید و حمایت مالی از آن‌ها و بررسی و آسیب شناسی تصورات اشتباه در مورد این که اگر به زبان‌های بومی توجه شود از یک پارچگی و اتحاد جامعه کاسته می‌شود از دیگر راهکار‌های رجبی برای حفظ زبان‌های بومی و جلوگیری از مرگ زودرس آن‌ها بود.

مدیر انتشارات آون با اشاره به اینکه امروزه خیلی‌ها فکر می‌کنند زبان کُردی حفظ شده است، اما واقعیت این است که بسیاری از زبان‌ها در حال تخلیه شدن هستند و فرهنگ جهانی و حتی رسمی کشور‌ها در حال قالب کردن واژگان خود به دیگر زبان‌ها و خرده زبان‌ها هستند، اضافه کرد: این امر شامل زبان کُردی تنها نمی‌شود بلکه ۹۵ درصد از زبان‌های جهان را شامل می‌شود و تنها پنج درصد زبان‌ها در حال حفظ و ارتقای خود هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار