مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون شناسایی نشده است.
کد خبر: ۱۰۰۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵ 28 October 2021

کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه رویت نشده است

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه با اشاره به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی بوده که هر ساله در فصل سرد سال با مهاجرت پرندگانی که از شمال کره زمین به قسمت‌های گرمسیر مهاجرت می‌کنند، منتقل می‌شود.

وی افزود: تمامی کشورها برای آمادگی مقابل این بیماری اقداماتی انجام داده و در این راستا سازمان دامپزشکی تمهیداتی در نظر گرفته و جلساتی برگزار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: به تشکلات بخش خصوصی، اتحادیه مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار و واحدهای پرورش مرغ مادر نکات لازم در مورد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و امنیت زیستی در واحدهای صنعتی گفته شده است.

وی ادامه داد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌تواند از طریق آب، غذا، افراد و وسایل نقلیه آلوده وارد مزارع صنعتی شود، واحدهای پرورش مرغ مادر، مرغ تخم‌گذار و پرورش بوقلمون گوشتی حتما واکسن آنفلوانزای فوق حاد را تزریق کنند.

به گفته حیدری تزریق واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای نوع خاصی از پرندگان بوده و طیور گوشتی و روستایی نمی‌توانند این واکسن را تزریق کنند، این واکسن بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی دام، در ایران از نیمه دوم سال ۹۷ تزریق شده و به این دلیل اپیدمی‌های بسیار شدید سال‌های ۹۵ و ۹۶ دیگر در سال‌های ۹۸ و ۹۹ دیده نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: مردم در واحدهای روستایی به هیچ وجه اقدام به رهاسازی پرنده‌ها در سطح روستا نکرده و طیور خود را حتما در حیاط منزل نگهداری کنند، تا راه ارتباطی آن‌ها با پرندگان وحشی بومی از جمله کلاغ و گنجشک قطع شود.

وی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون موردی از کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی نشده اما در سال گذشته ۲ کانون روستایی شناسایی و به سرعت معدوم شد.

حیدری با اشاره به صید و شکار افزود: صید و شکار در فصل سرما ممنوع بوده زیرا که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان میان انسان و طیور مشترک و خطرناک است، در این راستا مردم گوشت مصرفی خود را از واحدهای مجاز به صورت بسته‌بندی و کشتار زیر نظر دامپزشکی تهیه کنند.

وی بیان کرد: مردم در صورت رویت هرگونه تلفاتی در حیات وحش یا روستاها به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع داده یا با سامانه ۱۵۱۲ تماس حاصل کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار