کد خبر: ۱۰۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ 24 September 2015
سپاه، بزرگترین قدرت نرم جهان معاصرامروز سپاه به عنوان بزرگترین قدرت نرم جهان شناخته می‌شود، و حضور سپاه در عرصه‌های مختلف جهانی کاملا مشهود است به نحوی که آثار وجود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرفاً به تأمین امنیت کشورمان محدود نمی‌شود بلکه تأمین‌کننده امنیت منطقه و تأمین امنیت جهان اسلام است.

صهیونیزم جهانی و جبهه استکبار با طرح خاورمیانه بزرگ و امن برای اسرائیل و دوستان امریکا مدت هاست در منطقه تلاش می کنند به آرزوهای خود دست بیابند اما به واسطه تلاش‌های جهادی سپاه پاسداران است که آمریکا در سطح منطقه از سوی کشورهایی مانند عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و فلسطین مورد تهدید واقع شده است تا آمریکا را به چارچوب جغرافیایی سیاسی خود برسانند.

حضور سپاه در عرصه‌های غیر نظامی انقلاب اسلامی یک ضرورت است و نخبگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با درک صحیح و به هنگام در موقعیت‌های گوناگون به نقش آفرینی پرداخته اند. امروزه سپاه به عنوان یک نیروی اقتضایی مطرح است، امروز ممکن است به دلیل رفتارهای نابخردانه دشمنان نظامی‌گری نیاز مملکت و جهان اسلام باشد و در مرحله دیگر تأمین امنیت مورد نیاز باشد، بنابراین نیروهای هوشمند سپاه با توجه به نیاز‌ها عمل می‌کنند.

برخی جریانات خاص سیاسی همواره با اهدافی خاص سعی داشتند هم‌راستا با دشمنان انقلاب، سپاه را مورد اتهام ناجوانمردانه قرار دهند، و حضور موثر سپاه در عرصه های مختلف را به دلیل عدم انطباق با منافع شخصی و حزبی خود مورد هجمه قرار دهند در حالیکه این جریانات سیاسی تندرو اشتباه می‌کنند، آنها باید قدر سپاه را بدانند همچنان که امام(ره) و رهبر معظم انقلاب قدر سپاه را دانستند.

سپاه به عنوان یک ودیعه الهی است که نزد جمهوری اسلامی به امانت گذاشته شده و به عنوان یک اثر ماندگار امام خمینی (ره) است.

تاریخ گواه این واقعیت است که در 36 سال گذشته به واسطه فداکاری و ایثارگری نیروهای سپاهی و بسیجی، این کشور از گذرگاه‌های سخت به سلامت عبور کرده و توانسته سر زندگی خود را حفظ کند.

هر کجا نیروهای فداکار و مخلص سپاه در آنجا حضور معنوی و فیزیکی داشته است، دشمنان جهان اسلام و استکبار زمین‌گیر و مفتضح شده و به مدد الهی طعم تلخ شکست را چشیده‌اند.

همه باید تلاش کنند حفظ چابکی و انعطاف‌پذیری سپاه در سطح دنیا امروزه یک ضرورت مهم برای کشور است و قطعا سپاه با همکاری و همیاری سایر نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی در مأموریت‌ها همچون گذشته سربلند خواهد بود.

تأکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب بر تداوم ویژگی انقلابی بودن نظام اسلامی حکایت از اهمیت این ویژگی در جمهوری اسلامی ایران دارد و باید در مورد رفتار انقلابی که سپاه پاسداران نماد و نگهبان این ویژگی انقلاب است، دقت و مراقبت فراوانی کرد.

انقلابی بودن در حقیقت یک مدل رفتاری بر پایه جهاد و ارزش‌های دینی است، این مدل برتر، فراتر و مؤثرتر از دیگر مدل‌هایی است که در کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد .مدل رفتار انقلابی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم از این مدل استفاده می‌کند، چارچوب و جغرافیای سیاسی خاص و یک کشور را در بر نمی‌گیرد.

دشمنان ما بدانند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مأموریت دارد از مستضعفان و محرومان در سراسر جهان حمایت معنوی و پشتیبانی لازم را انجام دهد و امروز این رفتار انقلابی سپاه که بر پایه زندگی براساس ارزش‌های دینی و سنت‌های ائمه هدی استوار است به مدلی برای رفتار تمام مستضعفان و جریان‌های آزادی‌بخش در دنیا تبدیل شده است.

امروز شاهدیم که مبارزان در عراق، لبنان، یمن، فلسطین و بسیاری از کشورهای دیگر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدل رفتار انقلابی این نهاد الگو می‌گیرند و این به واسطه همان ویژگی‌های انقلابی بودن است، بنابراین وقتی عنوان مدل رفتار انقلابی مطرح می‌شود این مدل ویژگی‌های خاص خودش را دارد که ایثار، جهاد، اخلاص، از خودگذشتگی و فعالیت حداکثری همگی در دل این مدل است و ما چنین ویژگی‌هایی را در جریان‌های مشابه و جریانات دیگر که در ایران و دیگر کشورها داریم، ملاحظه نمی‌کنیم.

این مدل رفتار انقلابی بر پایه بسیاری از آموزه‌های مکتب حضرت سیدالشهدا (ع) شکل گرفته و بر اثر همین رفتار انقلابی است که ما امروز در کشورمان شاهد امنیت، مقاومت و پویایی بالایی هستیم و می‌توان با قاطعیت گفت هر کجا از این مدل استفاده کرده‌ایم، موفق شده‌ایم.

تمام توفیقات سپاه در سال‌های گذشته ناشی از ویژگی انقلابی بودن است و گر نه در دنیا نیروهای مسلح زیاد است و بسیج‌هایی مشابه بسیج ما زیاد است، اما بسیج و سپاه ما انقلابی است در حالی که نیروهای مسلح آنها مرسوم و کلاسیک است.

دکتر منصور حقیقت پور



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار