سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه به رتبه نخست گمرکات استان در صادرات کالا به کشور عراق در بین گمرکات هم مرز با این کشور در سال گذشته اشاره داشت و گفت: ایجاد دهکده لجستیک برای پویایی اقتصاد، رونق تجارت و ایجاد اشتغال در استان ضروری است.
کد خبر: ۱۱۰۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹ 07 May 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس علی‌اصغر عباس‌زاده سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه در نشست کاری با رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بر ضرورت ایجاد دهکده لجستیک در استان کرمانشاه تأکید داشت.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه در ابتدای نشست گزارشی از وضعیت گمرکات استان و عملکرد سال گذشته در حوزه های صادرات، واردات، ترانزیت و... در گمرکات این استان ارائه کرد.

وی به رتبه نخست گمرکات استان در صادرات کالا به کشور عراق در بین گمرکات هم مرز با این کشور در سال گذشته اشاره داشت و افزود: گمرکات استان در سال ۱۴۰۱ در بین گمرکات اظهاری کشور در صادرات به عراق، رتبه چهارم را ازآن خود کرده است.

عباس‌زاده با توجه به روند رو به شتاب جهانی شدن و تحولات ایجاد شده در سطح ملی و بین‌المللی در زمینه مناسبات تجاری، تصریح کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران در طول سنوات گذشته حرکت خود را به سمت گمرک الکترونیک آغاز کرد و از سال ۱۳۹۴ توانست با پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی و الکترونیکی کردن امورات گمرکی، گامی بزرگ را در کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی رویه‌های گمرک بردارد و با کاهش زمان ایستایی کالا در گمرک و افزایش سرعت به‌همراه دقت بالا در انجام تشریفات گمرکی‌، درآمدهای گمرک را چندین برابر افزایش دهد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه در ادامه به درآمدهای ملی و استانی حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه اشاره‌ای داشت و گفت: رقم درآمد گمرکات استان در سال گذشته بیش ۴۹۹ میلیارد تومان بوده و درآمد حوزه نظارت گمرکات استان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش ۴۲۶ درصدی داشته است.

وی افزود: درآمد عمومی پیش‌بینی شده استانی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه برای گمرکات استان در سال گذشته، ۴۰ میلیارد ریال بوده که گمرکات استان نه تنها توانست است این درآمد پیش‌بینی شده را کسب کند بلکه با ارائه خدمات فوق‌العاده گمرکی رقم درآمد کسب شده برای استان را به ۷۰ میلیارد ریال برساند.

عباس‌زاده با اشاره به موضوع سند آمایش سرزمین و نقش آن در شناسایی قابلیت‌ها، امکانات و توان‌های محیطی استان، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل خاص استان کرمانشاه، از جمله وجود راه آهن، داشتن چندین مرز فعال مشترک با کشور عراق، می‌توان در راستای سند آمایش سرزمین و با هدف ساماندهی مطلوب فضا و بهره‌برداری بهینه از امکانات موجود، جهت نیل به اهداف تجاری با ایجاد دهکده و پارک لجستیک در استان کرمانشاه، پویایی اقتصاد، رونق تجارت و اشتغال استان را بهبود بخشید.

وی استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی و ظرفیت‌های شرکت‌های سرمایه‌گذار را برای برون رفت از شرایط فعلی پیشنهاد کرد و ادامه داد: می‌توان با بکارگیری ظرفیت‌های شرکت‌های سرمایه‌گذار و بهره‌گیری از توان مالی آنان در ایجاد دهکده و پارک لجستیک در استان کرمانشاه ضمن مرتفع کردن مشکلات موجود در سر راه تجارت استان در توسعه زیر ساخت‌های مرزهای استان نیز قدم برداشت و به این نحو در به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد و افزایش رونق مبادلات تجاری استان گامی مثبت و تاثیرگذار برداشت.

گفتنی است، در این جلسه کاری پس ازبحث و تبادل نظر بین مسؤولین هر دو دستگاه مقرر شد موضوعات مطرح شده در این نشست با حضور سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کرمانشاه مطرح و به دنبال اجرای آن گام برداشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار