مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از فوت ۴۶ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان در ۹ ماه امسال خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲ 17 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم سلیم خانی با اشاره به اینکه متاسفانه 46 نفر در 9 ماهه امسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج  جان خود را از دست داده اند اظهار داشت: از این تعداد  10 نفر زن و 36 نفر مرد بوده‌اند.

وی عنوان کرد: همچنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این تعداد 37  نفر شامل 16 زن و 21 مرد بوده افزایش داشته است.

خانی گفت: آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضدعفونی و جلوگیری‌کننده از آفت‌زدگی غلات به ویژه برنج استفاده می‌شود، به نام‌های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) در بازار موجود و در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

وی افزود: مصرف قرص برنج، در مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می‌کند و فرد مرگی دردناک و سخت را تجربه خواهد کرد. مسمومیت با قرص برنج براثر خوردن و استشمام بوی آن ممکن است ایجاد شود و اگر سم از بدن فرد مسموم خارج نشود، مرگ فرجام کار خواهد بود.

خانی بیان کرد: فسفید آلومینیوم یک گروه از عوامل کنترل آفات است که با دارا بودن اثربخشی زیاد و قیمت ارزان برای از بین بردن آفات انباری همچون برنج و سایر غلات در انبارها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد که متاسفانه به دلیل افزایش استفاده از آن منجر به افزایش حوادث منتهی به مسمومیت و مرگ -مرگی طولانی، دردناک و غیرقابل اجتناب شده است.

وی گفت: قرص برنج حاوی ماده موثر فسفید آلومینیوم و سایر ترکیبات شامل اوره و کاربامات آمونیوم بوده و در اثر تماس با رطوبت یا اسید معده، تولید گاز خطرناک فسفین، آمونیاک و دی‌اکسید کربن آزاد می‌کند و علت اصلی سمی بودن، گاز فسفین است.

خانی با اشاره به اینکه فسفین گازی بسیار سمی است که حتی در غلظت‌های پایین هم کشنده است افزود: هر چه این ترکیبات تازه‌تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند. نکات مهم در استفاده از این قرص عایق‌ بندی محیط و در نظر گرفتن زمان کافی برای حذف گاز فسفین از محیط است که سهل‌انگاری در این دو مرحله می‌تواند باعث بروز مسمومیت‌های تصادفی شدید و حتی به مرگ منتهی شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار