یک کارشناس بازار مسکن معتقد است، در صورت توافق در مذاکرات هسته ای، نباید در بازار مسکن منتظر افت قیمتی مانند سایر بازار‌های دیگر باشیم.
کد خبر: ۱۰۶۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶ 22 August 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا سهیل شادابی، در پاسخ به این پرسش که چشم انداز بازار مسکن در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات چگونه خواهد بود، گفت: بعید به نظر می‌رسد افت قیمتی که در بازار‌های دیگر مانند ارز، طلا و ... رخ داده در بازار مسکن ایجاد شود.

وی معتقد است، شاید برای مدت کوتاهی به دلیل جو روانی قیمت‌ها مقدار کمی پایین بیاید، اما با فروکش کردن جو روانی، قیمت به روند سابق برخواهد گشت.

این فعال حوزه ساخت وساز درباره اینکه چرا در بخش مسکن کاهش قیمت پیش‌بینی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: قیمت مسکن به مولفه‌های متعددی بستگی دارد که در هیچکدام از این مولفه‌ها تغییری از نظر کاهش قیمت نداشته ایم.

به گفته شادابی، یکی از مهمترین مولفه‌های اثرگذار در قیمت تمام شده مسکن هزینه‌های دولتی مرتبط با مجوز‌های ساخت و ساز مانند هزینه صدور پروانه است که در این بخش نسبت به سال‌های گذشته افزایش چند برابری داشته ایم.

وی اضافه کرد: تا زمانیکه رویه دستگاه‌های دولتی به این شکل است، قیمت مسکن نیز افت نخواهد داشت.

وی عامل بسیار مهم و اثرگذار دیگر در قیمت تمام شده مسکن را هزینه دستمزد نیروی کار عنوان کرد و یادآور شد: دستمزد استادکاران و شاغلین در صنعت ساخت و ساز، سهم زیادی از قیمت تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد و، چون در این بخش نه تنها کاهش نداشته ایم بلکه روند نسبت به سال گذشته افزایشی بوده، این عامل نیز مانع دیگری برای افت قیمت مسکن است.

شادابی تاکید کرد: وقتی که نیروی کار و استادکاران هزینه زندگی بالایی دارند، نمی‌توان دستمزد آن‌ها را کاهش داد.

وی معتقد است، مجموع این شرایط نشان می‌دهد افت و ریزش قیمتی در بخش مسکن در پیش نخواهیم داشت.

این فعال صنعت ساختمان درباره اینکه آیا هم اکنون قیمت مسکن حباب دارد یا واقعی است نیز عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به هزینه‌های متعددی که سازندگان با آن مواجهند، حبابی در قیمت مسکن نداریم.

شادابی اضافه کرد: از سوی دیگر در شهری مانند کرمانشاه به دلیل قدرت خرید پایین مردم، نسبت به بسیاری از شهر‌های بزرگ دیگر کشور و یا حتی شهر‌های همجوار قیمت مسکن در برخی موارد حتی تا ۳۰ درصد ارزانتر است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار