مدیر کل آموزش و پرورش مطرح کرد:

چالش کمبود نیرو با وجود جذب ۵۰۰ نفر!

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با وجود جذب ۵۰۰ نفر از طرق مختلف همچنان کمبود نیروی انسانی مهم ترین دغدغه آموزش و پرورش استان است.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹ 14 October 2021

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، "محمد علی واقعی" کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش های مهم برشمرد و افزود: به دلیل مشکل کمبود معلم راه‌های جایگزینی از قبیل جذب ۲۸۷نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان،استخدام پیمانی ۲۱۹ نفر از طریق ماده 28، ۵۹ سرباز معلم و ۶۵ پیشکسوت انجام شده است.
به گفته وی رشد ۲۵۰ درصدی آمار پیشکسوتان و بازنشستگان تا اول مهر ماه سال جاری نیز به این مسأله دامن زده و این رقم تا پایان سال تحصیلی افزایش می یابد.
وی در ادامه از به کارگیری شاغلین به صورت حق‌التدرسی صحبت و اظهار کرد: مدارس با تعداد دانش‌آموزان کم ادغام شده اند تا به ازای هر ۳۲ دانش‌آموز یک معلم باشد و این مشکل موقت رفع شود.
وی تصریح کرد: با وجود این مشکلات مدارس مناطق مرزی و عشایری حتی با ۳ دانش‌آموز نیز دایر بوده و به هیچ وجه تعطیل نخواهند شد.
 وی تعدیل نیروهای اداری و اولویت دادن به مدیر و معلم و در درجه دوم قرار گرفتن معاون برای کیفیت‌بخشی به مباحث آموزشی را راهکار دیگر برای برخورداری تمام کلاس ها از معلم اختصاصی خبرداد.
وی یاداور شد: حتی در برخی مدارس معاونین متناسب با رشته و کلاس خود، تدریس هم می‌کنند.
وی عدم تناسب استخدامی با جمعیت بازنشسته را مهم ترین دلیل به وجود آمدن این چالش دانست و عنوان کرد: درست است که خراسان‌جنوبی مانند برخی استان‌های دیگر از جمعیت کمتری برخوردار است اما پراکندگی جمعیت و مرزی بودن مناطق استان، نیاز به نگاه ویژه‌تری دارد.
وی با اشاره به افزایش ۱۶۲ نفری استخدامی پیمانی ماده ۲۸ در سال جاری و پس از رایزنی‌های فراوان با وزارت گفت: در حال حاضر سهمیه استخدام پیمانی ماده ۲۸ استان ۳۷۰ نفر است.
به گفته این مسئول برای استخدامی از طریق ماده ۲۸ هیچ گونه مشکلی نیست و دلیل تعویق آن شیوع کرونا بوده و براساس اطلاعات واصله در چند ماه دیگر برگزار خواهد شد.
گفت: در مسیر رفع کمبود معلم، ضرورت دارد، نمایندگان مردم در مجلس، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز حمایت کنند و رایزنی‌هایی داشته باشند.
به گفته واقعی تنها راه رفع مشکل کمبود معلم در خراسان‌جنوبی، مشارکت  مسئولان و ارائه راهکار طولانی‌مدت است چرا که طرح‌های جایگزین موقتی بوده و باعث می‌شود برای سال تحصیلی بعد مشکلات عدیده‌ای ایجاد شود.
وی تصریح کرد: در همین راستا استخدام رسمی می‌تواند برای همیشه به این مشکلات پایان داده ومدارس بی معلم نباشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار