استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق سهم ۴۸ درصدی از صادرات ایران با عراق را برعهده دارد که این امر به گفته فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین، نمادی از امنیت پایدار مرز‌های استان است.
کد خبر: ۱۰۰۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰ 11 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرگزاری فارس از کرمانشاه، ایران، با پانزده کشور همسایه است که این همسایگی در مرز‌های زمینی و دریایی است.

زمینی با هفت کشور و دریایی با هشت کشور همسایه است. از شرق با پاکستان، افغانستان و ترکمنستان، از شمال با روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از غرب با ترکیه و عراق و از جنوب با کویت، عربستان، قطر، بحرین، امارات و عمان همسایه است.

مرز‌های ایران، خطی است که برای مشخص کردن مرز‌های جغرافیای ایران استفاده می‌شود و محدوده ایران را با کشور‌های همسایه معین می‌کند. ایران بیش از۶ هزار کیلومتر با کشور‌های ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، عراق، افغانستان و ارمنستان مرز زمینی دارد. ایران همچنین دارای ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد. ایران طولانی‌ترین مرز را با عراق و کوتاه‌ترین مرز را با ارمنستان دارد.

ایران دارای۱۶ استان مرزی است که از میان آن‌ها، ۹ استان تنها مرز زمینی (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمانشاه، کردستان، ایلام و خراسان جنوبی) دارند. ۳ تای آن‌ها مرز دریایی (مازندران، هرمزگان و بوشهر) دارند و ۴ تا از استان‌ها هم هر دو مرز زمینی و دریایی (گیلان، گلستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان) را دارا هستند.

استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام (طولانی‌ترین مرز) و خوزستان با عراق مرز مشترک دارند؛ و در بین این استان‌ها سهم کرمانشاه از صادرات به عراق ۴۸ درصد است که نشان‌دهنده اهمیت این استان است

استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در شهرستان قصرشیرین ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است و در بین استان‌هایی که مرز مشترک با عراق دارند، سهم کرمانشاه از صادرات به عراق ۴۸ درصد است که نشان‌دهنده اهمیت این استان است.

از آنجا که امنیت یکی از مولفه‌های اساسی پیشرفت هر جامعه است و امنیت اجتماعی یکی از ابعاد مهم امنیت برای هر جامعه محسوب می‌شود؛ این وظیفه خطیر بخش مهمی از آن بر عهده نیرو‌های مسلح و مرزداران همیشه بیدار در مرز‌های کشور با توپوگرافی سخت، خشن و کوهستانی با شرایط اقلیمی متفاوت است.

سرهنگ جهانگیر قادری، فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار فارس ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی نعمت امنیت و سلامت را به گفته پیامبر بالاترین نعمت‌ها دانست و اظهار داشت: به برکت مقام معظم رهبری و نیرو‌های مسلح امنیت پایداری در کشور را داریم.

وی ادامه داد: هنگ مرزی قصرشیرین یکی از هنگ‌های چهارگانه مرزبانی استان کرمانشاه با ۹۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است که توسط مرزداران این هنگ در پاسگاه‌ها و گروهان مرزی امنیت آن برقرار شده و شاهدی امنیتی پایدار در مرز‌ها هستیم.

فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین تصریح کرد: این شهرستان از قبل محل گذر زوار بوده و دو پایانه مرزی خسروی و پرویزخان هم فعال دارد که بیشترین صادرات کشور به عراق از طریق این مرز‌ها صورت می‌گیرد که امنیت این پایانه‌ها توسط مرزبانی صورت می‌گیرد و علاوه بر بحث نظم و امنیت در بحث کمک به صادرات هم سهیم هستیم.

قادری در پایان، خاطرنشان کرد: استکبار جهانی با توطئه‌های خود سعی در به خطر انداختن امنیت کشور را دارد، اما با تلاش و حضور مقتدرانه نیرو‌های مسلح، امنیتی و در راس آن مقام معظم رهبری همواره دشمن خوار و ذلیل می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار