نرخ تورم در استان کرمانشاه طی چند سال گذشته همواره در جایگاه‌های نخست کشور قرار داشته و این موضوع زمینه فقیرتر شدن و کاهش قدرت خرید مردم این استان مرزی را فراهم کرده است.
کد خبر: ۹۹۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶ 09 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرگزاری تسنیم، شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی معیار سنجش تغییرات قیمت کالا‌ها و خدماتی است که توسط خانوار‌های ایرانی به مصرف می‌رسد. این شاخص به عنوان وسیله‌ای برای اندازه‌گیری سطح عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات مورد مصرف خانوارها، یکی از بهترین معیار‌های سنجش تغییر قدرت خرید پول داخل کشور، به شمار می‌رود. نرخ تورم منتهی به هر ماه از محاسبه درصد تغییر متوسط شاخص بهای کالا‌ها در ۱۲ ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به دوره مشابه قبل به دست می‌آید.

استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های محروم که عمده خانوار‌های شهری و روستایی با درآمد پایین روزگار می‌گذرانند طی سال‌های گذشته در شاخص تورم در صدر جدول یا در جایگاه‌های نخست کشور قرار داشته است و این موضوع سبب افزایش روز به روز تبعیض طبقاتی و فقر و کاهش قدرت خرید مردم در این استان شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عامل اصلی تورم در ایران، ساختاری است. گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت سبب تقاضا برای محصولات غذایی و تجاری شده است و وجود محدودیت‌های بسیاری در دو بخش کشاورزی و صنعت سبب شده که تولید نتواند پاسخگوی این مازاد تقاضا باشد و در نتیجه قیمت نسبی آن‌ها افزایش یافته است و در مرحله بعد، افزایش قیمت به بخش‌های دیگر نیز سرایت کرده است.

ایجاد وضعیت خاص سیاسی و اقتصادی و اجرای برخی سیاست‌های اقتصادی از طرف دولت‌ها به ویژه در چند سال گذشته بحران را پیچیده‌تر کرده و تورم زیاد در استان‌های محروم و مرزی همچون استان کرمانشاه سبب شده درآمد به صورت ناعادلانه تقسیم شود، زیرا در اینچنین شرایطی افرادی که در ابتدا سرمایه غیرنقدی زیادی دارند به مرور زمان با افزایش ارزش آن سرمایه توسط تورم به ثروت عظیمی دست می‌یابند و در عوض افرادی که در ابتدا سرمایه کمی دارند یا سرمایه آنان غیرنقدی است به مرور زمان با افزایش نرخ تورم بخشی از دارایی خود را از دست می‌دهند.

مردم استان کرمانشاه همواره مرزبانانی غیور برای کشور بوده و تبعات هشت سال جنگ تحمیلی را بعد از سال‌ها هنوز تحمل می‌کنند و این در حالی است که نرخ تورم این استان همواره صدرنشین و بالاتر از نرخ کشوری بوده، اما نرخ تورم استان‌های همجوار در انتهای جدول قرار داشته است.

در شهریور ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص قیمت مصرف‌کننده برای خانوار‌های کشور نسبت به ماه قبل ۳.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان یزد با ۵.۳ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۲.۱ درصد افزایش است و نرخ تورم ماهانه در شهریور ماه برای استان کرمانشاه ۳.۶ درصد گزارش شده است.

همچنین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به عدد ۴۵.۸ درصد رسیده که بیشترین نرخ تورم مربوط به استان ایلام با ۵۳.۱ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۴۱.۳ درصد است و استان کرمانشاه با ۵۰ درصد در جایگاه هشتم کشور قرار دارد.

نرخ تورم.

در شهریور ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوار‌های شهری نسبت به ماه قبل ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد و در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری مربوط به استان یزد با ۵.۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با ۲.۳ درصد افزایش است و این شاخص برای استان کرمانشاه نیز ۳.۸ درصد گزارش شده است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی تورم نقطه به نقطه برای خانوار‌های شهری کشور ۴۲.۹ درصد است و بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری مربوط به استان آذربایجان غربی با ۵۳.۱ درصد و کمترین آن مربوط به استان همدان با ۳۸.۹ درصد است و آمار‌ها این شاخص برای استان کرمانشاه را عدد ۴۲.۳ درصد نشان می‌دهد.

نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های شهری به عدد ۴۵.۱ درصد رسید که بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان ایلام با ۵۲.۴ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۴۱.۳ درصد است و برای استان کرمانشاه نیز ۴۸.۸ درصد گزارش شده که این استان را در جایگاه هشتم قرار داده است.

نرخ تورم.

در شهریور ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوار‌های روستایی نسبت به ماه قبل ۳.۶ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های روستایی مربوط به استان قم با ۵.۸ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۱.۶ درصد افزایش است و این میزان برای خانوار‌های روستایی استان کرمانشاه ۳.۱ درصد گزارش شده است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوار‌های روستایی ۴۷.۸ درصد است که بیشترین نرختورم نقطه به نقطه مربوط به استان آذربایجان غربی با ۵۵.۱ درصد و کمترین آن مربوط به استان همدان با ۳۸.۵ درصد است و برای استان کرمانشاه نیز ۴۷.۹ درصد را نشان می‌دهد.

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های روستایی به عدد ۴۹.۷ درصد رسید که بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان ایلام با ۵۵.۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران با ۴۳.۲ درصد است و این شاخص برای استان کرمانشاه ۵۴.۹ درصد گزارش شده که این استان را در جایگاه سوم کشور قرار داده است.

نرخ تورم.

براساس آنچه گفته شد نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰ برای مناطق شهری استان کرمانشاه با قرار گرفتن در جایگاه هشتم کشور به ۴۸.۸ درصد و برای خانوار‌های روستایی با قرار گرفتن در جایگاه سوم به ۵۴.۹ درصد رسیده است و این امار‌ها نشان می‌دهد فشار تورم بر خانوار‌های روستایی استان کرمانشاه که تولیدات کشاورزی و دامداری را بر عهده دارند و امنیت غذایی را تأمین می‌کنند، بیشتر است و همین موضوع موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای مهاجرت روستاییان به حاشیه شهر‌ها و افزایش مشکلات اجتماعی و اقتصادی بعد از آن باشد.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار‌ها در استان کرمانشاه برای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به ۵۴.۳ درصد، دخانیات ۳۶.۱ درصد، پوشاک و کفش ۵۴ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۳۳.۶ درصد، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها ۵۴.۳ درصد، بهداشت و درمان ۳۶.۸ درصد، حمل ونقل ۴۰.۱ درصد، ارتباطات ۱۰ درصد، تفریح و فرهنگ ۳۹.۹ درصد، آموزش ۱۴.۹، هتل و رستوران ۶۷.۵ درصد و کالا‌ها و خدمات متفرقه به ۲۳.۵ درصد رسیده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار