مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه:
مدیر پایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: ورزشکاران برای ورزش کردن در فصل پاییز باید مراقبت‌هایی را انجام دهند.
کد خبر: ۹۹۹۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶ 09 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، محمود روشنی بابیان اینکه ورزش کردن در فصل پاییز باید همراه با اصول خاصی باشد، اظهار کرد: در این فصل به واسطه ناپایداری هوا باید مراقبت‌هایی را هنگام ورزش کردن انجام دهیم.

وی افزود: باتوجه به اینکه بسیاری از ورزشکاران هنگام عصر را برای ورزش کردن انتخاب می‌کنند و در این موقع از روز در فصل پاییز به فاصله حدود یکساعت دمای هوا بصورت محسوسی کاهش می‌یابد، بنابراین ضروری است که ورزشکاران جوانب احتیاط را رعایت کنند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی اضافه کرد: شرایط آب و هوایی فصل پاییز بگونه‌ای است که گا‌ها مقادیر زیادی گرد و غبار در هوا وجود دارد و انجام برخی از ورزش‌ها که نیازمند تنفس‌های عمیقی هستند، ممکن است برای ورزشکار مشکل ساز شود.

وی ادامه داد: اگر مقادیر ذرات معلق گرد و خاک در هوا زیاد بود به ورزشکاران توصیه می‌کنیم در این زمان از انجام ورزش‌هایی که نیازمند تنفس‌های عمیق است، اجتناب کنند.

روشنی با بیان اینکه در این فصل از سال میزان ذرات معلق در فضای سالن‌های سرپوشیده بیشتر از فضای باز است، گفت: در فضای باز به واسطه جریانات هوا، هوای پاکتری نسبت به فضای بسته سالن‌ها وجود دارد، با این وجود در هر دو شرایط ورزشکاران اگر احتیاط لازم را انجام دهند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی با تاکید براینکه ورزشکاران باید مراقب باشند که نوع پوشش آن‌ها نیز بگونه‌ای باشد که دچار سرماخوردگی نشوند، گفت: ورزشکاران اگر در سالن‌های سرپوشیده فعالیت‌های ورزشی دارند می‌توانند لباس‌های نخی یا کتانی و اگر در فضای بیرون هستند لباس‌هایی که بافت الیاف مصنوعی دارند استفاده کنند، چراکه این نوع از لباس‌ها می‌تواند گرمای هوا را در بدن نگاه دارد.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی افزود: همچنین به ورزشکاران توصیه می‌کنیم که پس از انجام تمرینات ورزشی به یکباره لباس‌های خود را تعویض نکنند، چراکه ممکن است به سرماخوردگی دچار شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از ورزشکاران در فصل پاییز به واسطه شرایط آب و هوایی مطلوب از نوشیدن آب هنگام ورزش پرهیز می‌کنند، گفت: اینکه ورزشکار احساس تشنگی نمی‌کند به معنای عدم نیاز بدن به آب نیست، بنابراین از همه ورزشکاران می‌خواهیم که در فصل پاییز حتی در صورتی که احساس تشنگی هم نکنند، حین ورزش به صورت منظم آ ب بنوشند.

روشنی ادامه داد: به دلیل وجود ذرات معلق گرد و غبار در هوا به ورزشکاران توصیه می‌شود که با جرعه اول دهان خود را شستشو دهند و تخلیه کنند تا آلودگی دهان پاک شود و بعد آب بنوشند.

وی با تاکید براینکه ورزشکاران برای انجام فعالیت‌های ورزشی سبک از ماسک و پوشش دهانی استفاده کنند، گفت: شستن مخاط بینی قبل و بعد از انجام ورزش هم می‌تواند به کاهش انتقال آلودگی‌ها به داخل بدن کمک کند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با بیان اینکه متابولیسم و میزان سوخت و ساز بدن در فصل پاییز پایین می‌آید، افزود: در این راستا بهتر است ورزشکاران پیش از انجام تمرین از مصرف غذا‌های چرب و دیر هضم پرهیز کرده و از منابع ویتامین سی بیشتری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برخی آب میوه‌های طبیعی مانند پرتقال، لیموشیرین و کیوی و انار می‌تواند به تامین ویتامین "سی" بدن ورزشکاران کمک کند، گفت: درصورتی که آب میوه‌ها در دسترس نباشند، می‌توان از قرص‌های جوشان این ویتامین استفاده کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار