مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: بخش نگهداری از نسخ خطی در کتابخانه امیر کبیر شهر کرمانشاه راه‌اندازی شد‌.
کد خبر: ۹۹۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵ 03 October 2021

معصومه حسنی‌خونسار در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: نسخ خطی در طول زمان بسیار مهم و ارزشمند بوده و باید از آن‌ها بعنوان سفیران فرهنگ و زمان یاد کرد.

وی افزود: بخش نگهداری نسخه‌های خطی کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در فضایی به مساحت بیش از ۳۰ متر مربع در کتابخانه عمومی امیرکبیر شهر کرمانشاه راه‌اندازی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این بخش بیش از ۸۵۰ نسخه شامل ۲۰ نسخه خطی، ۶۵۳ چاپ سنگی و ۱۶۲ چاپ سربی وجود داشته که در شرایطی استاندارد نگهداری می‌شود.

به گفته حسنی‌خونسار نحوه نگهداری کتاب‌های خطی باید از نظر شرایط رطوبت، دما و نور مطابق استانداردها باشد تا آسیب نبیند، کار ترمیم و مرمت کتاب‌های آسیب دیده به زودی در استان کرمانشاه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه فهرست نویسی کتب خطی در استان کرمانشاه آغاز شده تا شناسنامه نسخ مشخص شود، افزود: دیجیتال سازی نسخه‌های خطی از دیگر برنامه‌هایی است که در اولویت کارهای کتابخانه‌های استان کرمانشاه قرار گرفته تا تمامی منابع به صورت دیجیتال درآمده و محققان بدون لمس کتاب‌ها بتوانند در بهترین شرایط و کمترین زمان به نسخه‌های خطی دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه بیان کرد: راه‌اندازی این بخش برای حفظ و نگهداری از نسخ خطی و قدیمی این استان و استفاده پژوهشگران از نیازهای ضروری بوده که تحقق یافته است.

حسنی خونسار نسخه‌های قدیمی و خطی را بخش مهمی از فرهنگ و هویت جامعه دانست و گفت: در این راستا حفظ هویت فرهنگی، آثار ملی و فرهنگی باید با جدیت و ضرورت بیشتری دنبال شود، زیرا که حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی یک وظیفه عمومی بوده و راه‌اندازی چنین بخش‌هایی نقش موثری در نگهداری آثار و نسخ قدیمی به عنوان هویت جامعه دارد.

وی ادامه داد: با کمک فرهیختگان، علما و اهالی علمی نسخ قدیمی موجود در استان کرمانشاه باید شناسایی و به این بخش اهدا شود، مردم این استان شایسته است برای حفظ هویت فرهنگی مردمان این منطقه، نسخ خطی و آثار فرهنگی موجود در منازل خود را به بخش نگهداری نسخه‌های خطی تحویل دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار