مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:
مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هاری را یک بیماری با کشندگی ۱۰۰ درصد عنوان کرد و افزود: اگر علائم بیماری در فردی ایجاد شود، در صورت عدم واکسیناسیون به موقع حتما جان خود را از دست خواهد داد.
کد خبر: ۹۹۸۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸ 02 October 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، کیوان خاصی از بیماری هاری به عنوان یک بیماری کشنده یاد کرد و افزود: این بیماری در اثر حمله ویروسی به سیستم عصبی ایجاد می‌شود.

وی افزود: ویروس هاری در بزاق پنهان شده و اغلب با گاز گرفتن حیوان یا انسان آلوده به فرد سالم منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه ویروس هاری تنها در پستانداران ایجاد بیماری می‌کند، خاطرنشان کرد: پرندگان، ماهی ها، خزندگان و دوزیستان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

 خاصی دلیل اهمیت بیماری هاری را میزان کشندگی ۱۰۰ درصدی آن عنوان کرد و افزود: پس از ظهور علائم بیماری چه در انسان و چه در حیوان، در صورت عدم واکسیناسیون به موقع عملا امکان درمان وجود ندارد و بیمار محکوم به مرگ است.

خاصی در ادامه اصلی‌ترین راه سرایت این بیماری را گاز گرفتن به وسیله حیوانات آلوده عنوان کرد و افزود: در مورد گربه و گربه‌سانان از راه پنجه کشیدن هم انتقال بیماری امکانپذیر است، چرا که گربه سانان دائم مشغول لیسیدن پنجه‌هایشان بوده و پنجه هایش آلوده به بزاق است و در موقع پنجه کشیدن می‌توانند ویروس را از راه خراش به انسان منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری هاری از راه پوست سالم قابل سرایت نیست، اما اگر کوچکترین خراش یا زخمی در پوست وجود داشته باشد، امکان سرایت هم وجود دارد.

خاصی گفت: راه دیگر انتقال این بیماری از طریق مخاط سگ و گربه است. این حیوانات ممکن است به ظاهر سالم باشند، اما اگر در اواخر دوره نهفتگی بیماریهاری هستند، می‌توانند ویروس را از راه لیسیدن مخاط لب، چشم و بینی به صاحبان خود منتقل کنند.

این مسئول درمان به موقع را در بیماران مبتلا به هاری موثر دانست و افزود: ضروری است افراد در صورت گزش توسط حیوان، ابتدا آرامش خود را حفظ کرده و در ساعات اولیه پس از گزش، لابلا و عمق زخم را دست کم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب تمیز و صابون مورد شستشو قرار دهند.

 رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی کرمانشاه تاکید کرد: این اقدام مهمترین نقش را در پیشگیری از هاری دارد.

خاصی گفت: در گام بعدی افراد باید به نزدیک‌ترین مرکز درمان هاری جهت انجام واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۲ مرکز پیشگیری و درمان هاری در سطح استان فعال است.

این مسئول یادآور شد: امروزه با پیشرفت علم و ساخت واکسن، بیماری هاری قابل پیشگیری است، اما تاثیر واکسن زمانی است که به موقع و پیش از ظهور علائم بیماری تزریق شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار