امام جمعه سرپل ذهاب گفت: مردم سرپل ذهاب از دولت سیزدهم توقع دارند که به صورت ویژه به آن‌ها توجه شود تا از گرفتاری‌ها و مشکلات ناشی از زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶، رهایی یابند.
کد خبر: ۹۹۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴ 14 September 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا حجت‌الاسلام جواد فاطمی نسب با اشاره به ویرانی‌های زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶، اظهار کرد: مقاومت مردم در سرپل ذهاب، پیام رهبر معظم انقلاب و حضور پر از امید ایشان در سرپل ذهاب باعث شد که انگیزه مردم برای بازسازی افزایش یابد و زندگی دوباره در این شهر جریان بگیرد.

وی یادآور شد: مردم کل کشور پس از زلزله احساس می‌کردند به سر پل ذهاب بدهکار هستند. این منطقه در هشت سال دفاع مقدس خاکریز اول جنگ و خط مقدم بود و این باعث شد که حجم زیادی از خدمات و کمک‌ها به این سمت سرازیر شود. دولت هم در حادثه زلزله کرمانشاه و سرپل‌ذهاب تمام تلاش خود را به کار گرفت تا در بازسازی‌ها حضور پیدا کند و در کنار مردم باشد.

امام جمعه سرپل ذهاب به نقش مهم گروه‌های جهادی در بازسازی‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون بعد از گذشت چهار سال، دیگر چادرنشین و کانکس نشین در سرپل ذهاب نداریم، اما همچنان مردم نیازمند توجه و کمک دولت هستند.

وی خواستار تمدید امهال وام زلزله‌زدگان شد و گفت: پرداخت اقساط وام‌هایی که مردم قبل از زلزله در این منطقه گرفته بودند دو سال به تأخیر افتاد و برای سال سوم باز دولت وعده داد که سال سوم را هم امهال می‌کنیم که مصوب هم شده، ولی آن مصوبه دولت به بانک‌ها ابلاغ نشده و بانک‌ها هر روز به مردم فشار می‌آورند که چرا اقساط خود را نداده‌اید.

 فاطمی نسب ادامه داد: با توجه به اینکه سرپل ذهاب در دوران دفاع مقدس ویران شده و زخم‌های زلزله هنوز التیام پیدا نکرده و مردم درآمد چندانی ندارند، درخواست همه مردم سر پل ذهاب این است که تسهیلات واحد‌های تخریبی و تعمیری بخشیده شود، زیرا ۸۰ درصد مردم نمی‌توانند اقساط خود را پرداخت کنند. در این چند سال چندین بار اتفاقات ناگوار برای این مردم افتاده و حالا این مردم خسته هستند و آسیب دیده‌اند و دستخوش اتفاقات زیادی بوده‌اند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که یا این اقساط را ببخشند، یا این وام را بلندمدت‌تر کنند و یا تنفس چند ساله به این وام‌ها بدهند.

وی به وعده دولت مبنی بر تامین زمین و تسهیلات برای مستاجرین اشاره و اظهار کرد: دولت دوازدهم به مردم وعده داد به افرادی که در زمان زلزله مستأجر بودند، زمین در اختیارشان قرار دهند و از تسهیلات زلزله استفاده کنند و صاحب منزل شوند. این افزاد شناسایی شدند و نام نویسی کردند و ثبت‌نام کردند و خیلی از مردم که مستأجر بودند، همچنان بعد از چهار سال منتظر هستند ببینند که این وعده مسئولان محقق خواهد شد یا نه. این وعده تاکنون محقق نشده و اکنون افرادی که واجد شرایط هستند انتظار دارند که این اتفاق رخ دهد.

فاطمی نسب به پیگیری‌های بسیار برای بازسازی مساجد تخریب شده، حوزه علمیه، مصلی و حرم احمدبن اسحاق اشاره کرد و گفت: بعد از جلسات متعدد مسئولان امر را قانع کردیم که باید آواربرداری مساجد و مصلی و دفتر و حوزه علمیه و احمدبن اسحاق را هم در دستور کار بنیاد مسکن‌های معین در استان و شهرستان قرار دهند. مرحوم تابش بعد از جلسه اول، خودش قول داد که آوار برداری شروع شود. بحث بعدی اعتبارات این‌ها بود که هیچ اعتباری برای این بخش نگذاشتند. به این نتیجه رسیدیم که مصلی و حرم احمد بن اسحاق را تجمیع کنیم و ساختمان و پروژه‌ای بنا و احداث شود که هر دو مسأله در آن لحاظ شده باشد و اکنون این حرم ساخته شده است.

وی افزود: آن زمان حرم احمد بن اسحاق ۷۰۰ متر بنا داشت، امروز ۲۵۰۰ متر سقف داریم که مصلی بزرگی در دل حرم ساخته شده و به زودی به به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه دولت به همه وعده‌های خود در بحث بازسازی مساجد عمل نکرد، گفت: حدود ۴۰ مسجد را بازسازی کرده ایم، اما هنوز ۱۰ مورد از مساجد به کمک نیاز دارند. مدرسه علمیه هم به کمک خیرین و مدیریت حوزه‌های علمیه بازسازی شد و امروز ۶۰ طلبه خوب و انقلابی در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

امام جمعه سرپل ذهاب ادامه داد: قرارگاه فرهنگی اجتماعی حضرت، ولی عصر (عج) هم در سر پل ذهاب ساخته شده که این پاتوق تمام جوانان در سر پل ذهاب و مردم است و امروز خیلی از گره‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی مشکلات ادارات و مسئولان در این قرارگاه باز می‌شود؛ یعنی تبدیل به پاتوق و قطبی در سر پل ذهاب و منطقه شده که اقدامات خیلی خوبی هم در آن انجام می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار