مردم کرمانشاه در جریان سال‌های دفاع مقدس با مال و جانشان برابر دشمن بعثی ایستادند و در کنار دیگر هموطنانمان اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران اسلامی به بیگانگان واگذار شود.
کد خبر: ۹۹۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲ 08 September 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا در بیان نقش تاثیرگذار مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس همین بس که رهبر فرزانه انقلاب در سفر به کرمانشاه از این استان به عنوان چهره زیبا و سینه ستبر ایران اسلامی یاد کرده و عنوان کردند جنگِ هشت ساله از این استان شروع شد و در این استان ختم شد.

کرمانشاهی‌ها در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و ۱۷ و ۵۰۰ آزاده تقدیم انقلاب کردند و پرونده پرافتخارشان در دفاع از خاک وطن حسابی قطور است.

تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سند‌های افتخار مردم این استان است و رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استانی که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات از جمله مرصاد، بازی دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول الله (ص)، والفجر ۱۰ و مطلع‌الفجر طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستا‌های زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و این‌ها همگی سندی بر ایثار و فداکاری مردم این دیار است.

به گزارش ایسنا، حسین خوش‌اقبال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه امروز (۱۶ شهریور) در نشست هماهنگی برگزاری ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس در کرمانشاه، با بیان اینکه در حق نظام و انقلاب جفا کردیم، گفت: باید با صدای رسا از ارزش‌های دفاع مقدس در روز‌هایی که هیچ کس حامی ما نبود، دفاع کنیم.

وی با بیان اینکه رزمندگان در دوران دفاع مقدس در دفاع از کیان ایران اسلامی از جانشان مایه گذاشتند، گفت: وظیفه داریم نگذاریم این روز‌های پرافتخار به فراموشی سپرده شود.

خوش‌اقبال تاکید کرد: باید با استفاده حداکثری از فضای مجازی، یاد و خاطره روز‌های سخت، اما پرافتخار دوران دفاع مقدس را گرامی بداریم.

وی یادآور شد: جنگ هشت ساله جنگی نابرابر نه فقط با صدام و صدامیان بلکه با دنیای کفر بود، لذا امروز وظیفه داریم قدرشناس شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس باشیم.

وی سپس با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، گفت: باید ایثار و از خودگذشتگی‌های مردم این استان را برجسته کنیم.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم خاطرات دوران دفاع مقدس در استان کرمانشاه در گذر زمان کهنه شده و از بین بروند، ادامه داد: جنگ تحمیلی در این استان آغاز و در همین استان خاتمه پیدا کرد، لذا این استان ظرفیت‌های فراوانی در حوزه دفاع مقدس دارد که باید گفته شوند.

جعفر همتی مشاور عالی استاندار کرمانشاه هم در این نشست با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه از زن و مرد گرفته تا پیرو جوان و کودک و میانسال در جنگ تحمیلی حضور داشتند، گفت: مردم این استان در دوران دفاع مقدس با جان و مالشان در برابر دشمنان ایستادند، لذا نقششان در دفاع از خاک میهن با مردم دیگر استان‌ها که فقط رزمندگانشان را راهی جبهه‌ها می‌کردند، قابل قیاس نیست.

وی تاکید کرد: مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس در عین حال که در برابر دشمن بعثی ایستادگی می‌کردند، در دفاع از خاک وطن در برابر ضد انقلاب نیز نقش اثرگذاری داشتند و در عین حال هیچ هزینه اضافی را در گیر و دار جنگ به نظام تحمیل نکردند، چون خانه و زندگی خود را ترک نکردند و با جان و مالشان ایستادگی کردند.

همتی ادامه داد: کرمانشاه در دوران جنگ تحمیلی ۱۱۰۰ بار موشک باران شد، اما مردمانش مقتدرانه در برابر دشمنان ایستادند، لذا باید نسل جوان و آیندگان قصه فداکاری و ایثار مردمان این خطه را بشنوند تا بتوانند آن همه ایثار و از خودگذشتگی را به نسل‌های آینده منتقل کنند.

مشاور استاندار کرمانشاه در امور ایثارگران تاکید کرد: باید خاطرات دلاوری‌ها و رشادت‌های مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس ثبت و ضبط شوند.

حجت الاسلام هادی عسگری مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت معرفی حماسه آفرینان دوران دفاع مقدس، گفت: معرفی و تکریم این عزیزان می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشد.

عسگری اشاره‌ای گذرا هم به وضعیت اشتغال فرزندان شهدا و ایثارگران داشت و از شرکت‌ها و نهاد‌های مختلف خواست تا سهیمه‌های ایثارگری را در استخدامی‌های خود در نظر داشته باشند.

بهرام فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت معرفی رخداد‌های دوران دفاع مقدس برای ماندگار شدن آن‌ها در قالب زبان هنر، گفت: در این راستا تقاضای تولید یک فیلم سینمایی فاخر در رابطه با عملیات مرصاد برای تببین نقش مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس و نیز خباثت‌های منافقین برای روشنگری نسل جوان و آیندگان را داریم.

وی اشاره‌ای هم به مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور مبنی بر نامگذاری روز پنجم مرداد به عنوان روز ملی کرمانشاه در تقویم رسمی کشور داشت و گفت: باید از هم اکنون پیگیر درج این روز در تقویم رسمی کشور و اختصاص ردیف اعتباری به این مصوبه از سوی دستگاه‌های مختلف باشیم تا این مناسبت مهم دفاع مقدسی استان بتواند به اهدافش در راستای معرفی نقش استان در دوران دفاع مقدس برسد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار