رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دالاهو از پایان مطالعات طرح ایجاد مسیر گردشگری در دره اژد‌ها تا آبشار پیران خبر داد.
کد خبر: ۹۹۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷ 08 September 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا شهرام علی بااشاره به اهمیت بالای جاذبه گردشگری آبشار پیران در استان کرمانشاه، اظهارکرد: تا چند سال پیش گردشگران از طریق مسیر روستای پیران برای دیدن زیبایی‌های این آبشار می‌رفتند، اما با وقوع زلزله سال ۱۳۹۶ این مسیر دسترسی کاملا تخریب شد.

وی افزود: هرچند تلاش‌هایی برای بازسازی مسیر انجام شد، اما حجم تخریب آن بگونه‌ای بود که دیگر امکان استفاده از آن وجود نداشت، بنابراین بدنبال راهی برای دسترسی گردشگران به آبشار پیران بودیم.

رئیس میراث فرهنگی دالاهو اضافه کرد: در این مدت چند طرح پیشنهاد شد، تا اینکه در نهایت پیشنهاد مسیر راه دسترسی از طریق دره اژد‌ها مطرح و مورد تائید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: براین اساس، قرار بر این شد که از طریق شرکت مشاوره‌ای بررسی شود که آیا این طرح قابلیت اجرا را دارد یا نه و اینکه راهکار‌هایی را در صورت تایید مسیر به ما ارائه دهد.

علی یاری گفت: در نهایت شرکت مشاور انتخاب و مطالعات این طرح آغاز شد که پس از چند ماه هم به پایان رسید.

وی اعلام کرد: مسیر در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح از شهر ریجاب آغاز می‌شود و در مسیری یک کیلومتری از طریق دره اژد‌ها به پایین دست آبشار می‌رسد که باتوجه به منطقه بکر و زیبای این منطقه می‌تواند پروژه‌ای بسیار باارزش باشد.

رئیس میراث فرهنگی دالاهو با تاکید براینکه با اتمام مطالعات طرح می‌توان آن را وارد فاز علمیاتی کرد، گفت: اجرای این پروژه با توجه به صخره‌ای بودن مسیر و عدم امکان ورود ماشین آلات به داخل دره نیازمند اعتبارات بسیار بالایی است.

وی با پیش بینی اینکه به حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه نیاز است، افزود: قطعا اجرای پروژه‌ای با این میزان اعتبار نیازمند ورود بخش خصوصی است.

علی یاری تصریح کرد: درحال حاضر گردشگران امکان دیدن زیبایی‌های این آبشار بلند از پایین دست آن را ندارند و از طریق روستای ژالگه می‌توانند از بالادست آبشار آن را ببینند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا با اجرای مسیر گردشگری دره اژد‌ها با حفظ منابع طبیعی و محیط زیست آن شاهد افزایش قابل توجه استقبال گردشگران از این آبشار خواهیم بود.

آبشار سه طبقه‌ای ریجاب یکی از بلندترین آبشار‌های ایران است که مابین دو شهرستان دالاهو و سرپلذهاب کرمانشاه واقع شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار