رایزن اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق با اشاره به سخت شدن شرایط صادرات به کشور عراق گفت: اکنون رقبای تجاری ایران در بازار این کشور در حال افزایش هستند.
کد خبر: ۹۸۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱ 29 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا عبدالامیر ربیهاوی در نشستی مجازی با تجار استان کرمانشاه اظهار داشت: در گذشته تنها ترکیه و چین رقبای تجاری ایران در عراق بودند اما اکنون کشورهای عربی منطقه همچون امارات، عربستان و اردن نیز به رقبای ایران افزوده شده اند.

وی افزود: وضع قوانین محدود کننده و تمایل سیاست‌گذاران کشور عراق برای همکاری با  کشورهای عرب زبان منطقه از جمله عوامل تقویت رقبای ایران در این کشور است.

رایزن اقتصادی ایران با بیان اینکه امروز بازار عراق با سال ۲۰۰۳ بسیار متفاوت است، افزود: در سال‌های اولی که تعاملات تجاری با عراق را از سر گرفتیم، این کشور نیاز شدیدی به کالاهای ایرانی داشت، اما هرچه پیش رفتیم تعاملات اقتصادی با این کشور نقش و رنگ دیگری گرفت.

ربیهاوی با اشاره به اینکه درآمد عراق از فروش نفت است گفت: کاهش قیمت نفت در بازار و کاهش درآمدهای این کشور منجر شده است که محدودیت ها برای واردات و وضع کنند.

وی بر ضرورت برقراری حمل یکسره از مرزهای خسروی و مهران تاکید کرد و گفت: عراق این دو مرز را به عنوان مرزهای ترانزیتی انتخاب کرده است و به نظر می رسد در اواخر ماه میلادی جاری قوانین و مقرراتی که برای ترانزیت از این مرزها در نظر گرفته شده، اجرایی شود.

 وی سپس بر لزوم برقراری واردات از کشور عراق برای متعادل شدن تراز تجاری دو کشور تاکید کرد و یادآور شد: اکنون تراز تجاری ما با عراق ۹ میلیارد دلار به نفع صادرات است.

بختیار رحمانی پور مدیر کل گمرک استان کرمانشاه نیز در این نشست بر ضرورت ساماندهی پایانه‌های مرزی تاکید کرد و گفت: ساماندهی پایانه های مرزی همچون پرویز خان یک ضرورت است تا هزینه‌های صادرات برای تولید کنندگان کاهش پیدا کند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ مرز مشترک با کشور عراق ۲مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال دارد.

سالانه حدود سه میلیارد دلار از مرزهای اقتصادی استان کرمانشاه صادرات انجام می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار