استاندار ثبت روز ملی کرمانشاه در شورای فرهنگ عمومی را فرصتی مناسب برای معرفی چهره­ی زیبا و سینه ستبر ایران اسلامی دانست و گفت: پنجم مرداد ماه برگ زرین و ماندگار تاریخ این سرزمین است که یادآور رشادت، جانفشانی، ایثار و شجاعت دلیرمردان و شیرزنان کرمانشاه برای دفاع از این آب و خاک است.
کد خبر: ۹۸۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷ 27 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه «هوشنگ بازوند» در جمع برخی از مدیران دستگاه های اجرایی ضمن گرامیداشت سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد و روز ملی کرمانشاه‌ و یاد و خاطره شهدای والامقام این عملیات اظهار کرد: مردم مقاوم کرمانشاه با دلاوری و ازخودگذشتگی در کنار رزمندگان برای سربلندی ایران اسلامی و نابودی منافقین وطن فروش و خائن در مرصاد حماسه ای شکوهمند خلق کردند و ثبت روز ملی کرمانشاه در شورای فرهنگ عمومی اقدامی مناسب برای پاسداشت فداکاری های این مردم مومن و ولایتمدار است.
وی افزود: از سال ۱۴۰۱ روز ملی کرمانشاه به نام روز مقاومت و پایداری مردم در تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود و این مهم فرصتی گرانقدر برای معرفی دیاری است که به فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان چهره ­زیبا و سینه ستبر ایران اسلامی شناخته می شود.
مقام ارشد استان تصریح کرد: این روز متعلق به 10 هزار شهید کرمانشاهی، خانواده های شهدا و همه مردم عزیز استانی است که به عنوان دروازه عتبات عالیات سخاوتمندانه همیشه میزبان زوار حسینی بوده و در عرصه های مختلف با معرفی شخصیت های برجسته علمی، هنری و فرهنگی جایگاه ارزشمندی را به خود اختصاص داده که بسیار قابل احترام است.  
بازوند خاطرنشان ساخت: کرمانشاه نامی‌بزرگ‌ در تاریخ و فرهنگ‌ ایران زمین و سرزمین ایثار و شهادت است، و بحق سرزمینِ دانشمندان، عارفان، عالمان، پهلوانان و هنرمندانِ نامدار و بی همتا است و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در توصیفی زیبا و ماندگار، از کرمانشاه به عنوان سینه‌ی ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی یاد کردند.
استاندار کرمانشاه؛ از فرهنگ و منش پهلوانی این دیار به عنوان زیبایی نام برد و گفت: شجاعت، دلاوری، رشادت، آزادگی و مقاومت مردم برای حفظ این آب و خاک برگرفته از منش پهلوانی است که همیشه با اقتدار برای دفاع از ایران اسلامی در میدان جانفشانی کرده اند و اگر از آن به عنوان سینه ستبر یاد می شود به همین دلیل است که در طول تاریخ این مرزها بوده‌اند که به شجاعت و پهلوانی کرمانشاهیان تکیه زده اند و آخرین حماسه همیشه جاودانِ مرزدارانِ بی باکِ این دیار، درهم کوبیدن فتنه‌ی ناکامِ صهیونیستی _ آمریکاییِ منافقان کوردل بود‌ و ماشین جنگی منافقین خائن و وطن فروش با همین رشادتها از بین رفت.  
وی افزود: کرمانشاه همچنین چهره‌ی زیبای ایران اسلامی است. فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی در دیار کرمانشاهان شکوهی بی‌مانند یافته است که نمونه‌ی متعالی آن را می‌توان در بیستون، طاق بستان و تکیه معاون الملک و تکیه بیگلربیگی مشاهده کرد و در سرزمین مردمان سخاوتمند در طول تاریخ خدمتگزار زوار ابا عبدالله الحسین (ع) بوده و سفره‌ی سخاوت آن‌ها همیشه گشوده بوده است.
بازوند از کرمانشاه به عنوان استانی ثروتمند و سرشار از پتانسیل‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های بی شمار نام برد و گفت: برای سربلندی، بالندگی و توسعه این دیار ارزشمند با جان و دل تلاش کرده ایم و باور داریم هر کسی می تواند در هر جایگاهی با همدلی، همراهی و انسجام به پیشرفت این سرزمین کمک کند.  
رییس شورای اداری استان با تأکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق و منسجم برای بزرگداشت روز کرمانشاه در سنوات آینده و پس از بحران کرونا گفت: دستگاه های اجرایی باید در بزرگداشت "روز ملی کرمانشاه" اهتمام جدی داشته باشند و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه چهره زیبای کرمانشاه را بیش از گذشته معرفی کنند. بر همین اساس از همه دعوت می کنیم برای معرفی گهواره تمدن و سرزمین قهرمانان و مهدپهلوانان و کرمانشاه مقاوم، زیبا و پرافتخار با حمایت اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و مردم عزیز بیش از گذشته کار کنیم و حتماً دستگاه های اجرایی برنامه های ویژه ای را طراحی کنند؛ هرچند امسال به دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا امکان تحقق برنامه ها فراهم نشد.
وی ادامه داد: ایجاد تصویری زیبا از کرمانشاه مقاوم در روز ملی این استان که برگرفته از یاد و خاطره ها رشادت ها، دلاوری ها و حماسه آفرینی دلیرمردان و شیرزنان در دوران دفاع مقدس و عملیاد مرصاد است، به عنوان وظیفه ای همگانی معرفی و در قالب گفتمان و فرهنگ عمومی ترویج داده می شود و این مهم در برنامه ریزی های برگزاری مراسم های نکوداشت و گرامیداشت باید لحاظ شود.
استان کرمانشاه نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی بوده و عملیات مرصاد در این استان به عنوان یک فراز مهم در اتمام جنگ تحمیلی رخ داد، به همین دلیل ثبت روز ملی کرمانشاه در تقویم رسمی کشور انجام شد.
پس از سه سال پیگیری مستمر در شورای فرهنگ عمومی پنجم مرداد ماه سالروز عملیات مرصاد به عنوان روز ملی کرمانشاه  تصویب شد و از سال 1401 در تقویم رسمی کشور درج می شود.
استان کرمانشاه ۹ هزار و ۸۰۰ شهید و نزدیک به ۲۰ هزار جانباز دارد که ۳۵۰ تن از جانبازان بالای ۷۰ درصد هستند.این استان همچنین یک هزار و ۶۰۰ آزاده هم تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده است.
جنگ تحمیلی با اشغال شهر قصرشیرین در۳۱ شهریور سال ۵۹ از استان کرمانشاه آغاز و با عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ در این استان به پایان رسید.
رزمندگان اسلام در عملیات غرورآفرین مرصاد سه روز در برابر منافقان مقاومت کردند و سرانجام در پنجم مرداد ۱۳۶۷ خورشیدی شکست سختی بر آنان وارد ساختند که نزدیک به یک هزار و ۵۲۳ تن از افراد آنها را کشته، ۲ هزار و ۳۰۰ تن زخمی شدند و ۳۰۵ تن هم به اسارت درآمدند.
همچنین از تجهیزات جنگی این گروهک بیش از ۱۲۰ دستگاه تانک، ۴۰۰ دستگاه نفربر، ۹۰ قبضه خمپاره ‌انداز ۸۰ میلی‌متری، ۱۵۰ قبضه خمپاره ‌انداز ۶۰ میلی‌متری و ۳۰ قبضه توپ ۱۰۶ میلی‌متری از میان رفت.
همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.
بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.
این استان با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار