وقتی به شهری سفر می کنید، پس از یک گشت و گذار مفرح و دیدن همه جاذبه ها تاریخی و طبیعی و دیدنی های زیبایش، تازه به لذت بخش ترین و دوست داشتنی ترین قسمت سفر یعنی خرید سوغاتی می رسید.
کد خبر: ۹۸۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷ 27 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا خرید سوغاتی وقتی شیرینی‌اش دو چندان می شود که شهری را که به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده اید، خوارک ها و شیرینی های خوشمزه ای داشته باشد، درست مثل کرمانشاه.

به گزارش ایسنا، کرمانشاه استانی است که به واسطه جاذبه های گردشگری و طبیعی زیادی که دارد، اکثر علاقمندان به سفر و گردشگری برای یک بار هم که شده تجربه سفر به آن را داشته اند و یا اینکه برنامه سفر به آن را  دارند.

در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی زیاد و صنایع دستی زیبا، کرمانشاه شهر سوغاتی‌های خوشمزه نیز هست. از روزگاران دور تاکنون خوراکی ها و شیرینی های خوش طعمی توسط زنان و مردان هنرمند کرمانشاهی پخت می شده که امروزه آوازه عطر و طعم دلپذیر آنها در همه جای ایران پیچده است.

نان برنجی، روغن حیوانی، نان خرمایی، کاک، بژی و ... از سوغاتی های دلپذیر کرمانشاهی ها هستند که بواسطه عطر دل انگیز و طعم بی نظیر و فوق العاده ای که دارند، در همه جای ایران با نام کرمانشاه معروف و زبانزد شده اند.

برای خرید سوغاتی در کرمانشاه بهتر است یکراست راه بازار 200 ساله قدیمی شهر را در پیش بگیرید، رفتن به این بازار هم فال است و هم تماشا. این بازار هم مرکزی است برای فروش شیرینی های خوشمزه کرمانشاهی ها و هم اینکه می توانید صنایع دستی و لباس های محلی زیبایی را در اینجا خریداری کنید.

نان برنجی را گل سرسبد سوغاتی های کرمانشاه می دانند. سوغاتی که بواسطه شهرت گسترده آن در میان مردم ایران، به یکی از معروفترین برندهای کرمانشاه تبدیل شده است.

هر کرمانشاهی اگر هر روز هم گذرش به بازار سنتی کرمانشاه بیفتد، باز عطر دلاویز نان برنجی زعفرانی با روغن ناب کرمانشاهی، مست کننده است، چه برسد به گردشگری که اولین بار پایش را به این شهر گذاشته و سری هم به بازار سنتی کرمانشاه زده است.

آوازه این سوغاتی خوشمزه و لذیذ کرمانشاهی به جای جای ایران رسیده و گردشگرانی که به کرمانشاه می آیند، حتی اگر تاکنون چند بار به این شهر سفر کرده باشند باز نان برنجی را یکی از بهترین گزینه ها برای سوغات می دانند و با خود به همراه می برند. مگر می شود گردشگری به کرمانشاه بیاید و از خیر بردن نان برنجی به عنوان سوغات برای دوست و آشنایان شهر و دیارش بگذرد.

نان برنجی سوغاتی اصیل 150 ساله کرمانشاهیان است که با توجه به وجود کشتزارهای برنج گیلانغرب در زمان های گذشته و روغن حیوانی این استان تولید شده و به عنوان شیرینی مقوی توشه ای برای زائرینی بوده که از مسیر کرمانشاه به عتبات عالیات می رفته اند.

این شیرینی دوست داشتنی و خوش عطر و طعم را با آرد برنج، شکر، روغن کرمانشاهی، زعفران، کره، گلاب، تخم خرفه و سیاه دانه پخت می کنند و تردی آن به حدی است که وقتی آن را دست می گیرید، باید این کار را با احتیاط انجام دهید، وگرنه شیرینی شما خرد می شود.

از نان برنجی و عطر و طعم  دل انگیزش که بگذریم، به روغن حیوانی ناب کرمانشاهی می رسیم که آوازه اش سالهای زیادی است بین مردم ایران پیچیده است.

کرمانشاهی ها به روغن حیوانی می گویند؛ "رون دان". روغنی که اگر کسی عطر و طعم غذا خیلی برایش مهم باشد، به احتمال زیاد حتما یک بار از آن در غذایش استفاده کرده، برای همین است که همه عاشقانِ غذا روغن حیوانی کرمانشاهی را می شناسند.

اینکه چرا روغن حیوانی کرمانشاهی اینقدر بین مردم ایران محبوب شده، به آب و هوای خوب این استان بر می گردد. شرایط اقلیمی کرمانشاه باعث شده تا تنوع پوشش گیاهی گسترده ای را در آن داشته باشیم و به تبع دامپروری هم در این دیار از گذشته های بسیار دور تاکنون رونق بالایی داشته است. روغن حیوانی از شیر و ماست دام هایی که در مراتع بلند چرا می کنند تهیه می شود.

زنان هنرمند و خوش سلیقه عشایر و روستایی در کرمانشاه، ماستی که از شیر گاوها و گوسفندانشان تهیه شده را داخل مشک می ریزند و آنقدر با مهارت مشک زنی می کنند که همراه با دوغی که از ماست تهیه شده گوله های کره هم بیرون می آید. کره ها را داخل قابلمه ای می ریزند و حرارت می دهند تا روغن نابی از  آن بدست آید که برای خوش عطر شدن آن را داخل خیک( هیزه) می ریزند.

روغن کرمانشاهی یکی از طبیعی ترین روغن ها است که طعم و عطر بی نظیری به غذاهایتان می دهد، پس خرید آن را به عنوان سوغات فراموش نکنید.

اگر بخواهیم به سختی دل از بوی خوش روغن حیوانی ناب کرمانشاه بِکَنیم، باید سراغ یک شیرینی اصیل دیگر در این دیار برویم.

"کاک" شیرینی بسیار خوش طعم کرمانشاهی ها است. شیرینی که شیرازی ها هم تقریبا نمونه اش را دارند، اما کمی تفاوت بین این شیرینی با آن شیرینی است.

کاک کرمانشاهی ها که بسیار هم سبک و خوش طعم و پرانرژی است و در زمره بهترین شیرینی های مردم این دیار قرا ردارد، از ورقه های خمیر نازکی تهیه می شود که آن را از آرد گندم، شکر، تخم مرغ، دارچین، هل، پودر پسته، پودر نارگیل، خلال بادام و آب تهیه می کنند.

این شیرینی از آن خوشمزه هایی است که اگر به عنوان سوغاتی آن را برای عزیزانتان نخرید، پشیمان خواهید شد.

اگر می خواهید دست پر به شهر و دیارتان باز گردید و چند نوع سوغاتی را از کرمانشاه با خود ببرید، نان خرمایی را هم فراموش نکنید.

نان خرمایی در کنار نان برنجی یکی دیگر از بهترین و البته خوشمزه ترین و مقوی ترین سوغات های کرمانشاه است که آن را با خرما، آرد، گلاب، ماست، پگینگ پودر، کره، مغز گردو، زرده تخم مرغ این شیرینی سنتی تهیه می شود. 

این شیرینی، یکی از خوراکی های ناب، نرم و خوشمزه است که با لایه ای از خمیر نازک، مغزی از خرما را در آغوش خود گرفته است.

اگر بتوانید نان خرمایی را تازه و داغ در بازار خریداری کنید، خوشمزگی آن دو چندان خواهد بود و یکی از بهترین شیرینی هایی می شود که تاکنون در عمرتان خورده اید.

و اما بژی این لوزی خوشمزه کوچک که سالهای سال است با دست زنان هنرمند کرمانشاهی پخت می شود. قدیم ترها زنان کرمانشاهی این شیرینی را بصورت خانگی برای توشه سربازان و مسافران خود درست می کردند، چراکه یک شیرینی ماندگار و مقوی است، ولی حالا به شکل بسته بندی شده هم می توان آن را در سوغاتی فروشی ها کرمانشاه خریداری کرد.

چیزی که طعم بسیار عالی به این شیرینی  داده، استفاده از گیاه رازیانه و روغن حیوانی است که وقتی زنان کرمانشاهی آن را در خانه هایشان درست می کنند، تا چند کوچه آنطرف تر هم بوی عطر بژی می پیچد.

این خوشمزه پرطرفدار را معمولا با ترکیب شیر، روغن حیوانی، رازیانه، زیره، شکر، آرد مخصوص نان سنگک، زعفران و آب درست می کنند و معمولا برای وعده های صبحانه و عصرانه در کنار یک چای لب سوز می خورند.

اگر بخواهیم از دیگر شیرینی ها و خوراکی ها کرمانشاه بگوییم، مجال زیادی می خواهد، از شیرینی برساق گرفته تا شیرینی شکری و ... . 

با این اوصاف بسیاری از کسانی که کرمانشاه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، برای خرید سوغاتی، بویژه سوغاتی هایی که کامشان را با خاطره ای خوش از مسافرتشان شیرین می کند، انتخاب های زیادی دارند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار