مدیر جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۴۵۰ تن عسل در زنبورستان‌های این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف داخلی شود.
کد خبر: ۹۸۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷ 25 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «ابراهیم دارایی» افزود: این میزان عسل از ۳۵ هزار کلنی مدرن و ۱۰۰ کلنی زنبور عسل سنتی در ۴۲۱ زنبورستان در سطح این شهرستان تولید می‌شود. ‌

او به میزان تولید سایر فراورده‌های عسل در شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود پنج  کیلوگرم ژل رویال، هفت تُن موم، ۲۷ کیلوگرم گرده گل و ۳۵ کیلوگرم بره موم نیز از این زنبورستان‌ها تولید شود. ‌

دارایی در ادامه تک محصولی بودن صنعت زنبورداری را  یکی از مهمترین مشکلات این بخش دانست و اظهار کرد: در راستای افزایش درآمد زنبورداران و همچنین توسعه پایدار صنعت زنبورداری، توجه ویژه به سایر تولیدات زنبور مانند ژل ‌رویال و گرده از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی است به همین خاطر برگزاری کلاس مجازی و کارگاه آموزشی با رعایت دستورالعمل بهداشتی ویژه زنبورداران ‌برای تولید اینگونه محصولات در کنار عسل در دستور کار است. ‌

وی یادآور شد در صنعت زنبوداری شهرستان کرمانشاه ۴۲۱ نفر به طور مستیم مشغول به کار هستند.

سالانه پنج هزار و۲۵۰تن عسل در استان کرمانشاه تولید می شود

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه پیشتر از تولید سالانه پنج هزار و ۲۵۰ تُن عسل توسط شرکت‌های زیر پوشش اتحادیه تعاونی کشاورزی زنبورداران استان خبر داد و گفته بود: اکنون سه هزار و ۹۰۰ زنبورستان در استان زیر نظر اتحادیه زنبورداران مشغول به فعالیت هستند.

«ایرج صفایی» با اعلام اینکه تعداد ۴۴۶ هزار کلنی مدرن و بیش از چهار هزار کلنی سنتی در زنبورستان‌های استان وجود دارد، افزود: هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم در این زنبورستان‌ها مشغول به فعالیت هستند.

او با اشاره با شعار سال ۱۴۰۰  مبنی بر حمایت و مانع زدایی از تولید افزود: در سال ۹۹ بیش از ۶۲۵ تن شکر میان زنبورداران استان با نرخ مصوب دولتی از قرار هر کیلوگرم هفت هزار تومان توزیع شد.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه اضافه کرد: تعداد ۹ شرکت تعاونی کشاورزی زنبورداری در سطح استان به تولید عسل و زنبورداری مشغول به فعالیت هستند.

صفایی به تولید سایر فرآورده های این حوزه اشاره کرد و گفت: پارسال بیش از ۱۱۱ تُن موم، ۵۰ تُن ژله رویال، ۱۱ تُن گرده گل و پنج تُن بره موم نیز در این استان تولید شده بود.

استان چهار فصل کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا  کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار