هرساله همین موقع ها در بالا دستِ شهر غوغای پر شور و شیرینی به پا می‌شد، آنجا زیر سایه شاخ و برگ درختان بلند قامت گردو هرکسی گوشه کاری را می‌گرفت تا در یک جشن بزرگ سهیم باشد. قربانی‌ها در آیینی مقدس یکی یکی در طبیعت زیبای "میرگ" به قربانگاه می‌رفتند و ذبح می شدند. گروه دیگری می‌آمدند و لاشه‌های قربانی شده را می بردند و گوشت‌هایشان را تکه تکه می کردند، بسته بندی می کردند و در آخر هم بین مردم شهر توزیع می‌شد. کسی آنجا تماشا نمی‌کرد، همه کار می‌کردند تا جشن را  به اندازه نامش باشکوه برگزار کنند. سالهاست که جشن قربان مردم "بانه وره" حال و هوای خاص خود را دارد، از همان زمان که کوچ نشین بودند و در پستی‌ها و بلندی‌های هورامانات ییلاق و قشلاق می کردند، تا سالها پیش که برای همیشه یکجانشین شدند این مراسم زیبا برگزار می‌شود. طایفه امامی‌های بانه وره سالهاست جشن میراث ابراهیم(ع) را بزرگ برگزار می‌کنند و هر سال هم این جشن بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، طوری که آوازه کارشان همه جای ایران پیچیده است. و اما امسال شرایط طور دیگری است و به مانند سال قبل این مراسم کمی متفاوت‌تر از سالهای گذشته برگزار می شود. کرونای منحوس جشن بزرگ بانه وره‌ای‌ها را از باغات زیبا به سالن کشتارگاه برده است. 
کد خبر: ۹۸۰۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳ 20 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا هرساله در روز دهم از ماه مبارک ذی الحجه و همزمان با عید پرشکوه مسلمین در اقصاء نقاط جهان، مردم شهر بانه وره در شهرستان پاوه طی مراسمی یکدست و منظم اقدام به ذبح دام و احشام قربانی خود در مکانی خاص به نام میرگ(مِرگ) می کنند.

عظمت کار بانه وره‌ای ها باعث شد تا این مراسم سال 1396 به ثبت ملی برسد.

عزیز مصطفایی کارشناس پایگاه اورامانات و کارشناس ارشد مردم شناسی که نقش مهمی در ثبت ملی این مراسم بزرگ داشته، درباره برگزاری مراسم منحصربفرد عید قربان در بانه وره به ایسنا گفت: در روز عید قربان اهالی طایفه امامی در هر جای کرمانشاه که باشند، قربانی ها خود را به بانه وره می آورند تا در آنجا ذبح می کنند. تعداد قربانی هایی که در این روز در بانه وره ذبح می شود بسیار بالاست، بگونه ای که هرساله بصورت میانگین حدود 200 راس گوسفند و 100 راس گاو را در آنجا ذبح می کنند.

او یکی از مهمترین ویژگی های این مراسم را نظم خاص آن می داند و می گوید: کمتر جایی دیده می شود که مراسمی به این بزرگی بصورت خودجوش و با چنین نظمی برگزار شود.

مصطفایی ادامه می دهد: مراسم قربانی طایفه امامی آئینی بسیار قدیمی بین این طایفه است، اما از همان زمان که در بانه وره ساکن شدند، رنگ و بویی خاص به خود گرفت که آوازه آن هر روز بیشتر از قبل شد و خوشبختانه چهار سال پیش توانستیم آن را به ثبت ملی برسانیم.

امید محمدی شهردار بانه وره هم درخصوص مراسم امسال قربانی مردم این شهر به ایسنا می گوید: از سال گذشته که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، بخاطر رعایت پروتکل های بهداشتی مجبور شدیم مراسم را به جای باغات بالا  دست شهر در کشتارگاه برگزار کنیم. امسال هم دام های قربانی را به کشتارگاه سریاس برده و پس از ذبح لاشه ها از طریق کامیون های یخچال دار به سالن ورزشی بانه وره منتقل می کنیم تا در آنجا قطعه قطعه و بسته بندی شود و در نهایت بین مردم شهر توزیع  کنیم.

وی اضافه می کند: هرچند تابحال آمار دقیقی از تعداد دام های قربانی برای امسال مشخص نشده، اما برآورد می کنیم افزایش حدودا یک تا دو نیم برابری تعداد دام های قربانی را نسبت به سال های گذشته داشته باشیم. اما تابحال تعداد 31 راس گوسفند از سوی یکی از خیرین و تعداد 80 راس گاو قطعی شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار