محسن رضایی که از وی به عنوان با برنامه ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری نام برده می شود ، سند راهبردی انقلاب اقتصادی در دولت اقدام و تحول در خصوص برنامه های توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را با جزئیات کامل منتشر کرد .
کد خبر: ۹۷۱۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵ 16 June 2021

محسن رضایی که از وی به عنوان با برنامه ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری نام برده می شود ، سند راهبردی انقلاب اقتصادی در دولت اقدام و تحول در خصوص برنامه های توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را با جزئیات کامل منتشر کرد .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در بخش کلیات این برنامه مدون و در قسمت "بیان مسئله " آمده است : استان کهگیلویه و بویر احمد به عنوان یکی از زادگاههاي تاریخ و تمدن بشري از ظرفیتها و پتانسیل هاي بی نظیري در جهت توسعه برخوردار است. قرارگیري در مجاورت قطبهاي نفت و گاز و صنعت کشور در کنار ویژگیهاي اقلیمی مساعد، مواهب خدادادي همچون ، جنگلها و مراتع، چشمه هاي فراوان ، قابلیت ها و منابع  گردشگري شگفت انگیز، ذخایر معدنی چشمگیر، منابع آب غنی، تنوع اقلیمی و آب و هواي منحصر به فرد نسبت به استان هاي جنوبی شرایط ویژهاي را پیش روي استان قرار داده است.
این استان یکی از معدود مناطق کشور است که منزلگاه بسیاري از گونه هاي گیاهی و جانوري بوده و تنوع زیستی بی نظیري دارد. علاوه بر این، میزان کمتر جمعیت و تخریب کمتر موجب شده تا این استان از نظر ظرفیت تحمل زیستی در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. با وجود این قابلیت ها و ظرفیت ها، استان کهگیلویه و بویر احمد مسائل و مشکلات عدیده اي دارد. سطح دانش، فنّاوري و بازاریابی بخش کشاورزي پایین است. کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی منجر به خام فروشی و بهره وري پایین بسیاري از محصولات معدنی و کشاورزي همچون عسل شده  است.
عشایر استان با مسائل متعدد همچون نابودي مراتع، کمبود خدمات و فرسایش زمین مواجه اند و دانش و فناوري
ضعیف موجب شده که بهره وري پائین باشد.
در بخش معدنی نه تنها زنجیره هاي تولید تکمیل نبوده بلکه سطح دانش، سرمایه و فناوري براي اکتشاف و استخراج معادن پایین است. بهره برداري فراتر از ظرفیت زیستی، مراتع و جنگلهاي استان را با ناپایداري همراه ساخته و فرسایش و تخریب خاك شدید است.
با وجود جاذبه هاي فراوان، لیکن زیرساخت ها، بازاریابی، خدمات و منابع انسانی بخش گردشگري ضعیف بوده و صنایع دستی استان از حمایت کافی برخوردار نیستند. ضعف زیرساخت هاي ارتباطی موجب گشته که استان در بن بست ارتباطی قرار گیرد و سهم ناچیزي از ارتباطات منطقه اي داشته باشد. این در حالی است که در مجاورت قطب هاي ترانزیتی و لجستیکی، اقتصادي، کشاورزي و نفت و گاز کشور واقع شده است.
با وجود پتانسیل هاي بالا و جمعیت جوان ، بخش صنعت و خدمات استان ضعیف بوده و میزان درآمد و سطح بهره وري اقتصاد استان پایین است. بخش اعظمی از مناطق در محرومیت به سر برده و اغلب مناطق روستایی استان از خدمات و زیرساختها محروم اند و نرخ بیکاري استان بالاتر از متوسط کشوري است. بیکاري و محرومیت موجب شده که طی 30سال گذشته استان همواره مهاجر فرست باشد.
گردوغبار با منشأ بیرونی پدیده نسبتاً نوینی است که طی دو دهه اخیر خسارت هاي بسیاري بر بخش کشاورزي، سلامت و حتی منابع انسانی استان وارد کرده است.
میزان تابآوري استان در برابر مخاطرات طبیعی همچون سیل و زلزله پایین بوده و بسیاري از سکونت گاه ها، مراکز تولیدي و زیربناها در خطر هستند.
واضح است که گذار از این مسائل و چالشها مستلزم شناخت موشکافانه تر مسائل، تعیین قابلیت ها و ظرفیت ها و در نهایت سیاستگذاري و برنامه ریزي نظام مند و ژرف اندیشانه است. بر این اساس گزارش حاضر بر آن است که با مطالعه و شناخت استان کهگیلویه و بویراحمد در ابعاد مختلف ، مسائل راهبردي را شناسایی کرده و در نهایت راهبردها و سیاست هایی را در جهت توسعه و آبادانی این استان ارائه دهد.
سند راهبردی انقلاب اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت اقدام و تحول به صورت کامل در لینک زیر قابل دریافت است 
دانلود / سند انقلاب اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار