مدیر دفتر تجهیز منابع شرکت فاضلاب تهران گفت: این شرکت قابلیت واگذاری ۸۰ میلیون متر مکعب پساب در سال به بخش کشاورزی و نیز آبیاری فضای سبز توسط ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب و غرب در شهر را تهران دارد.
کد خبر: ۹۷۱۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳ 16 June 2021

 

"مینا رفعتی"در این خصوص اظهار داشت: بنا بر اعلام این شرکت این حجم از پساب معادل آب مورد نیاز سالانه فضای سبزی با مساحت بیش از ۱۰ هزار هکتار است.

وی افزود: مطابق اصل پنجاهم قانون اساسی، حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود و فعالیت‌هایی که با آلودگی و تخریب محیط زیست ارتباط پیدا کند، ممنوع است. بنابراین تخلیه فاضلاب و به محیط به عنوان یک منبع آلاینده و از سوی دیگر برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از آن یکی از موضوعات مرتبط با اصل پنجاهم قانون اساسی به شمار می‌آید.

مدیر دفتر تجهیز منابع شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: فضای سبز شهر تهران حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند که ۹۰ درصد آن از محل ۴۰۰ حلقه چاهی است که در اختیار شهرداری تهران است.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با شهرداری تهران گفت: چندی پیش در چارچوب اجرای مفاد ماده ۲۲ قانون هوای پاک و با هدف صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی و آب شرب؛ تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت نیرو و شهرداری تهران امضا شد که بر اساس آن فضای سبز پایتخت از این پس با پساب تصفیه شده در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب این شهر آبیاری شود.

رفعتی گفت: مطابق این تفاهم‌نامه میزان استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز در تهران تا سال ۱۴۱۰ به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و منبع اصلی تأمین آبیاری تهران پساب تصفیه‌خانه‌ها خواهد بود.

وی بیان داشت: تصفیه و بازچرخانی فاضلاب در محل مصرف می‌تواند به‌عنوان گزینه کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر از تصفیه‌خانه‌های مرکزی مورد استفاده قرار گیرد تا آب منازل به تعداد استانداردهای مجاز بازچرخانی و مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر دفتر تجهیز منابع شرکت فاضلاب تهران تاکید کرد: پیش از این تفاهم نامه کم‌تر از چهار درصد از پساب برای آبیاری فضای سبز شهر تهران استفاده می‌شد هدف این تفاهم‌نامه حفظ منابع آب‌های زیرزمینی و استفاده از پساب، مانند دیگر نقاط جهان است و به جای ۲۱۸ میلیون متر مکعب در افق ۱۴۰۰ فقط ۸۰ میلیون برداشت می‌شود که این هم قابل کاهش است.

وی با اشاره بر اینکه شهر تهران دارای ۹ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب است گفت: شامل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهید محلاتی، زرگنده، صاحب‌قرانیه، قیطریه، اکباتان، شهرک غرب، جنوب تهران (دو واحد) و فیروز بهرام است که این تصفیه‌خانه‌ها در مجموع ۲۲۵ میلیون مترمکعب در سال پساب تولید می‌کنند.

رفعتی ابراز داشت: هم چنین پساب حاصل از تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران پس از تخلیه به کانال ورامین به شبکه آبیاری دشت ورامین منتقل می‌شود و برای آبیاری حدود ۹۰ هزار هکتار زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین لجن تولیدی در تصفیه‌خانه می‌تواند در ۶ هزار هکتار زمین کشاورزی به عنوان کود مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: پساب که زمانی به عنوان یک منبع آلودگی تلقی می‌شد، هم اکنون در جهان به عنوان یک منبع جدید تأمین آب مطرح می‌شود. با توجه به ماهیت دوگانه پساب، بازیافت آن به عنوان یکی از راهکارها و فرصت‌های کلیدی برای بهبود وضعیت آبی شهرها مطرح می‌شود که از آلودگی منابع آب و در نتیجه تنزل کیفی آن جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر با عرضه منابع جدید تأمین آب، می‌تواند زمینه‌ساز تأمین نیازهای آبی در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش کشاورزی شود.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار