حالا سه سالی از کلانشهر شدنمان می گذرد و کرمانشاه طی این سالها عنوانِ نهمین کلانشهر کشور را به خود گرفته، کلانشهری که فقط به لحاظ وسعت و جمعیت "کلان" است و عملا در بسیاری امکانات و زیرساخت‌ها از حداقل‌ها هم برخوردار نیست.
کد خبر: ۹۷۱۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷ 16 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،این کلانشهر یک میلیون نفری از داشتن ساده‌ترین امکانات تفریحی هم محروم بوده و حتی یک شهربازی هم برای تفریح و سرگرمی مردم خود ندارد و تنها شهربازی این شهر شش سال است که تعطیل شده و علی رغم وعده های چندین باره مسئولان شهرداری، طی این سالها تاکنون اقدام موثری برای راه اندازی آن صورت نگرفته است.

شهربازی کرمانشاه چرا بسته شد؟

به گزارش ایسنا، شهربازی کرمانشاه قدمتی بیش از 30 سال دارد و راه‌اندازی آن به سال 1368 برمی‌گردد. این پروژه در آن زمان با ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی و اجاره نامه‌ای 25 ساله آغاز به کار کرد.

با پایان گرفتن مهلت اجاره این پروژه در سال 1392، مشکلاتی میان مسئولان شهرداری وقت و سرمایه گذار بخش خصوصی پیش آمد و کشمکش میان این دو منجر به این شد که پس گرفتن شهربازی از مستاجرِ 25 ساله آن چند سالی به طول بیانجامد و در نهایت تابستان سال 1394 و با دستور مقام قضایی این مکان از مستاجر آن پس گرفته و تحویل شهرداری شد.

بنا بر دستور مقام قضایی تمام وسایل بازی شهربازی نیز که عمدتا فرسوده بودند در محل شهربازی توقیف و درب‌های شهربازی برای نوسازی و بازسازی آن تعطیل شد، طی سالهای 95 تا 97 شهربازی کرمانشاه مجددا به مستاجر جدید اجاره داده شد اما این مستاجر نتوانست تغییری محسوس در شهربازی کرمانشاه ایجاد کند و شهربازی با همان وسایل قبلی و فرسوده فعالیت می کرد و نهایتا بعد از مدت کوتاهی فعالیت از این مستاجر هم پس گرفته و شهربازی کرمانشاه دوباره تعطیل شد.

سرمایه گذار آوردیم، اما دبه کرد!

با تعطیلی شهربازی پیر و فرسوده شهر در سال 94 قرار بر این شد که با ورود سرمایه گذاران جدید ظرف مدت کوتاهی شهربازی جدیدی احداث شده و مردم کرمانشاه از یک شهربازی مدرن و به روز برخوردار شوند.

این مدت کوتاه حالا شش سال به درازا کشیده و با تغییر سه شهردار هنوز اتفاق خاصی در خصوص شهربازی کرمانشاه رخ نداده و درب های شهربازی همچنان به روی مردم کرمانشاه بسته است و این سوال به ذهن می رسد که واقعا طی این سالها کسی خواهان سرمایه گذاری در این پروژه نبوده و یا سرمایه گذار قوی و قَدَر برای این پروژه پای کار نیامده!

"سرمایه گذاران بسیاری برای این پروژه مراجعه کردند، اما مشکلاتی پیش آمد که مانع انجام کار شد"، اینها را خزلی مدیرسرمایه گذاری شهرداری در گفت و گو با ایسنا، می گوید و ادامه می دهد: پروژه از سال 94 تا 97 تحویل شهرداری منطقه بوده است و در سال 97 به سازمان سرمایه گذاری شهرداری جهت واگذاری به سرمایه گذاران تحویل شد.

در این سال در چند نوبت فراخوان سرمایه گذاری داده شد که در نهایت یک سرمایه گذار برای این پروژه انتخاب و قرار بر این شد که این سرمایه گذار با سرمایه گذاری 43 میلیارد تومانی در این مکان یک شهربازی مدرن برای کرمانشاه بسازد.

برای شروع کارِ سرمایه گذارجدید، باید شهربازی آماده می شد و و وسایل بازی که از مستاجر قبلی به جا مانده بود برداشته می شد، اما با توجه به اینکه حکم دادگاه توقیف در محل بود انجام این کار بسیار زمان بر شد.

با توجه به حکم توقیف در محل، نه امکان جابجایی وسایل بود و نه استفاده از آنها، بنابراین پیگیری های بسیاری صورت گرفت تا در نهایت وسایل را از محل شهربازی جابجا کرده و به انبار شهرداری منتقل شد.

علاوه بر جابجایی وسایل دریاچه موجود درمحوطه شهربازی هم نیاز به لایروبی داشت و با توجه به اینکه 30 سال این دریاچه لایروبی نشده بود برای شروع کار سرمایه گذار جدید این دریاچه هم لایروبی شد.

در نهایت بعد از ماه ها تلاش بستر کار برای سرمایه گذار جدید فراهم شد و انتظار ما این بود که با سرمایه گذاری 43 میلیارد تومانی دراین پروژه، شهربازی مدرن و به روزی تحویل بگیریم، اما با گذشت چند ماه متوجه شدیم که اصلا کاری در خصوص این پروژه انجام نمی شود

با پیگیری صورت گرفته متوجه شدیم که سرمایه گذار جدید عملا در پی سوءاستفاده از این پروژه بوده و پارکینگ شهربازی را به فرد دیگری اجاره داده و هیچ اقدام و سرمایه گذاری در خصوص راه اندازی شهربازی و نصب وسایل جدید انجام نداده است.

به محض اطلاع از این موضوع، ماجرا را به کمیسیون ماده 38 که بحث رسیدگی به اختلافات است ارجاع دادیم و در نهایت پس از هفت ماه رفت و آمد و پیگیری، حکم به نفع شهرداری صادر و لغو قرارداد سرمایه گذار انجام شد.

وقتی هم که برای رفع تصرف اقدام کردیم با مقاومت سرمایه گذار مواجه شدیم و چند نفر در محل شهربازی مستقر شده بودند که مانع ورود نیروهای شهرداری شوند که در نهایت با حضور پلیس ساختمان و اجراییات شهرداری توانستیم ورود کرده و رفع تصرف را انجام دهیم.

چرا درخصوص صلاحیت سرمایه گذار تحقیق نکردید؟

شهربازی کرمانشاه حالا بعد از گذشته سه سال از بند این سرمایه گذاری قلابی خارج شده، اما این سوال پیش می آید که چرا مسئولان شهرداری در خصوص انتخاب سرمایه گذار دقت نکردند که خود را گرفتار نکرده و این میزان خسارت به شهر وارد نکنند؟

خزلی در جواب این سوال می گوید: در زمان این واگذاری بنده مسئولیتی در سازمان سرمایه گذاری نداشته ام اما آنطور که بررسی کرده ام این سرمایه گذار توانسته با ارائه اسناد و مدارکی مسئولان وقت سازمان را متقاعد کرده و پروژه را از آن خود کند.

او می گوید: خوشبختانه قرارداد کار مشکلی نداشته و طوری تنظیم شده بود که بتواند جلوی این سوءاستفاده های احتمالی را بگیرد و در همین راستا در نهایت پرونده به نفع شهرداری تمام و قرارداد این پروژه لغو شد.

خزلی یادآور می شود: این سرمایه گذاری جزو اولین کارهای سازمان سرمایه گذاری شهرداری کرمانشاه بود و برای همین شاید دقت کافی در خصوص آن لحاظ نشده بود.

فراخوان جدید، سرمایه گذار جدید

شهربازی کرمانشاه که حالا با جمع آوری وسایل بازی آن یک زمین خاکی شش هکتاری است چشم انتظار سرمایه گذار جدید است تا بتواند دوباره به محلی برای شادی و تفریح مردم کرمانشاه تبدیل شود و نیاز است که این بار سرمایه گذارانی واقعی و قوی پای کار بیایند.

خزلی در این رابطه از اعلام فراخوان مجدد برای واگذاری پروژه شهربازی کرمانشاه خبر می دهد و می گوید: امیدواریم با ورود سرمایه گذاران جدید بتوانیم این پروژه را فعال کرده و شهربازی مدرنی برای مردم شهر کرمانشاه احداث کنیم.

او می گوید: از طرفی مذاکراتی با یکی از غولهای سرمایه گذاری در حوزه شهربازی های کشور انجام داده ایم که تجربه احداث شهربازی در چند کشور خارجی را هم در کارنامه خود دارد.

خزلی از دعوت این سرمایه گذار به استان خبر داد و افزود: در حال حاضر در مرحله مذاکره با این سرمایه گذار هستیم و قرار است تفاهم نامه ای منعقد شود که در حال بررسی بندهای آن هستیم تا بتوانیم به قراردادی جامع و مانع و اجرایی با این سرمایه گذار برسیم.

این مسئول می گوید: برای عقد قرارداد با این سرمایه گذار و بررسی شرایط کار پله پله جلو می رویم تا بتوانیم به بهترین قرارداد رسیده و کار احداث شهربازی کرمانشاه را هرچه سریعتر شروع کنیم.

چه تضمینی وجود دارد سرمایه گذاران جدید مثل قبلی نشوند؟

فراخوان جذب سرمایه گذاران برای احداث شهربازی جدید امیدوارکننده است، اما چه تضمینی وجود دارد که سرمایه گذاران جدید مثل سرمایه گذار قبلی پی سوء استفاده نباشند و واقعا تمام تلاششان راه اندازی یک پروژه در خور شان مردم کرمانشاه باشد.

خزلی در این رابطه از دو مرحله ای کردن فراخوان جذب سرمایه گذاران خبر می دهد و می گوید: برای اینکه تجربه تلخ گذشته تکرار نشود، فراخوان جذب سرمایه گذاران را در دو مرحله برگزار می کنیم که در مرحله اول کار شناسایی و تایید صلاحیت سرمایه گذاران انجام می شود.

او می گوید: وقتی برای ما مشخص شود که سرمایه گذار توان واقعی برای انجام این پروژه را دارد در لیست امتیازبندی قرار گرفته و در کمیته تخصصی که در سازمان سرمایه گذاری شهرداری تشکیل شده سرمایه گذاران واقعی امتیاز بندی می شوند.

خزلی ادامه می دهد: در مرحله دوم قیمت های پیشنهادی مطرح می شود و سرمایه گذاری که با بهترین قیمت بتواند پروژه را انجام دهد، برای انجام این کار انتخاب می شود.

او می گوید: با اعلام فراخوان مرحله اول چند سرمایه گذار پای کار آمده اند اما هنوز برای تحویل مدارک و اسناد کار خود اقدام نکرده اند، بنابراین دوباره پیش نویس اعلام فراخوان در حال انجام است تا بتوانیم دوباره فراخوان بدهیم.

خزلی ادامه می دهد: در کنار اینها همانطور هم که قبلا گفتم مذاکرات با یکی از غولهای سرمایه گذاری شهربازی کشور ادامه دارد که امیدواریم به نتیجه برسد.

...تعطیلی تنها شهربازی کلانشهر کرمانشاه حالا شش ساله شده و بخشی از این خسارت به دلیل سهل انگاری در انتخاب درست سرمایه گذاران صورت گرفته، سهل انگاری که باعث تاخیر چندساله کار شده و سالهاست مردم را پشت دربهای بسته این شهرِ بازی نگه داشته.

حالا که فراخوان دوباره برای جذب سرمایه گذاران داده شده امیدواریم این بار با انتخاب درست سرمایه گذاران تنها شهربازی شهر دوباره جان گرفته و با چهره ای مدرن و به روز درهای بسته خود را به روی مردم کرمانشاه باز کند...

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار