نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هم‌جواری کرمانشاه با کشور عراق یک فرصت بزرگ برای این استان و توسعه روابط تجاری با کشور عراق است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود، افزود: امروز هر جوان برومند کرمانشاهی باید یک صادرکننده بزرگ برای کشور باشد.
کد خبر: ۹۷۰۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱ 12 June 2021

به گرارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، «سعید جلیلی» در گفت و گوی تلویزیونی با مردم کرمانشاه از طریق شبکه استانی زاگرس، گفت: من در سفرهای متعدد به استان کرمانشاه بازدیدهای زیادی داشته ام، از سامانه‌های مرزی استان بازدید کردم ولی چرا باید جوانان غیور استان در سامانه مرزی شیخ صله جمع بشوند که اگر باری بیاید آن را خالی کنند.

جلیلی ادامه داد: من در جمع جوانان روستای شیخ صله و سامانه مرزی حضور پیدا کردم، جوانان سوال می کردند که چگونه ما می‌توانیم صادرکننده شویم؟ و پاسخ ها در همان جا صحبت و بررسی شد، اینها مسائلی است که با مقداری آموزش و مهارت‌آموزی می‌تواند در مدت زمان کوتاه فراهم شود و می‌شود در مدت زمان کوتاه با آموزش جوانان ما در این که چه مسائلی می تواند مشکل آنها را حل کند این مشکلات برطرف شود.

وی از مردم استان کرمانشاه به عنوان مردمانی خونگرم، دلاور و حماسه سازان بزرگ در دوران دفاع مقدس یاد کرد و به شهدای بزرگ این دیار همانند شهید سید «محمد جعفری تا شهید نوروزی» اشاره کرد و افزود: شهدای این استان چه در دفاع مقدس و چه به هنگام دفاع از حرم، شجاعت و غیرت کرمانشاهی را نشان داده اند.

جلیلی از شهید «فریدون جهانی» نیز به عنوان شهیدی که با عظمت و قدرت در دل دشمن حماسه ساز شد، یاد کرد و افزود: در هشت سال گذشته توفیق یافتم چندین بار به استان کرمانشاه سفر کنم و در هر سفر ارادات من به مردم استان کرمانشاه بیشتر شد و توانمندی، فرصت و ظرفیت های بزرگ استان را بیشتر شناختم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم عزیز کرمانشاه امروز در آستانه یک انتخاب قرار داریم، انتخاب اینکه چگونه می خواهیم کشور را برای چهار سال آینده اداره کنیم، یک نگاه این است که رویکرد حداقلی داشته باشیم و بگوییم چند مسئله کشور حل بشود و از نارسایی های موجود عبور کنیم، اما رویکردی دیگر وجود دارد و آن این است که باید با تمام توان و تلاش سعی کنیم به قله های پیشرفت برسیم.

جهش ایران بدون جهش کرمانشاه ممکن نیست

وی تاکید کرد، کشور ما باید جهش پیدا کند، اگر از تلاش بزرگ و جهاد سترگ برای جهش ایران صحبت می کنیم باید گفت که جهش ایران بدون جهش روستا و شهر و استان های ایران ممکن نیست، جهش ایران بدون جهش کرمانشاه عزیز ممکن نیست.

جلیلی با طرح این سوال که تحقق این هدف چگونه ممکن می شود، افزود: امروز استان کرمانشاه فرصت های بسیار بالا و ارزشمندی در عرصه های متعدد همچون کشاورزی، دامپروری، صنعت و گردشگری دارد، همه این ها اگر به بهترین شکل استفاده شود می تواند یک استان را به قله های پیشرفت نزدیک کند.

رتبه بالای بیکاری گویای مدیریت غلط است

او یادآور شد، گمان می کنم این همه فرصتی که خداوند به صورت طبیعی در اختیار استان گذاشته است نباید منجر شود تا این استان رتبه دوم بیکاری در کشور را کسب کند که این ناشی از روند و مدیریت غلط است که استانی با این همه توانمندی و ظرفیت در مرحله ای قرار بگیرد که مردم بگویند چرا باید بیشترین بیکاری را داشته باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر قرار است در چهار سال آینده پیشرفتی داشته باشیم و اگر قرار است در چهار سال آینده کشور تنها اداره نشود بلکه جهش داشته باشد، لازمه آن اینست که باید دولت مردم را به یاری و همکاری دعوت کند، مشارکت بدهد و برای آنها تمام توان خود را به عرصه بیاورد.

جلیلی یادآور شد، این سخن ممکن است یک شعار خوب باشد ولی باید پرسید چه زمان این شعار می تواند به یک برنامه عملیاتی تبدیل می‌شود و یا چه هنگام این شعار می‌تواند نه تنها یاری رسان عبور از نارسایی‌ها شود، بلکه موفقیت های بزرگ برای یک روستا و شهر و استان را رقم زند.

بر مبنای فرصت ها می توان هزاران شغل ایجاد کرد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مردم عزیز کرمانشاه، صحبت من این است، فرصت های خوبی که استان شما دارد، فرصت‌هایی است که هر جوان شما نه تنها نباید جویای کار باشد و نباید فقط دغدغه این باشد که شغلی به دست می‌آورد یا نمی آورد؛ بلکه هر جوان شما می‌تواند کارآفرین باشد، فرصت‌هایی که خداوند به استان شما داده است، فرصت هایی است که می‌توان بر مبنای آن هزاران شغل ایجاد کرد.

جلیلی معتقد است، نباید استان کرمانشاه دومین استان بیکار کشور باشد، این یک بحث کارشناسی است و فقط شعار نیست، یک مطالبه جدی است، فرصت کشاورزی در استان شما به ویژه به خاطر همجواری با کشور عراق یک فرصت مغتنم است، در استان کرمانشاه اگر تولیدی در کشاورزی افزایش پیدا کند، راحت‌ترین امکان را برای صادرات نسبت به استان‌های دیگر خواهد داشت.

وی خاطرنشان ساخت، اگر ما از تولید صادرات و جهش در تولید سخن می گوییم لازمه آن جهش در صادرات است و لازمه جهش صادرات گسترش روابط با همسایگان است.

جلیلی افزود: امروز وظیفه دولت است که این بستر را برای شما فراهم کند، همچنان که در برخی از بخش‌ها که این موفقیت‌ها در استان شما شکل گرفته است در برخی از صنایع تبدیلی کشاورزی که در استان شما شکل گرفته و من از نزدیک بازدید کردم امروز به راحتی برای آنها بازارهایی چه در عراق و چه در شمال کشور شکل گرفته و پیدا شده است، این امکان می‌تواند گسترش پیدا کند.

صنایع تبدیلی کرمانشاه می تواند به یک شکل حداکثری شکل گیرد

جلیلی ادامه داد: کشاورزی نباید فقط در تولید یک محصول و فروش آن محدود شود، صنایع تبدیلی می‌تواند در استان شما به یک شکل حداکثری شکل گیرد، بسیار خوشحال شدم وقتی که از تعاونی بانوان کرمانشاه دیدار کردم و دیدم بانوان این استان چگونه با شکل دادن به یک تعاونی توانسته اند در کارهای تولیدی، تجاری و هم در گسترش صادرات موفقیت‌های خوبی را به دست بیاورند.

وی افزود: این موفقیت می‌تواند تکثیر شود، این الگو را که من در تلاش بانوان کرمانشاهی برای شکل دادن به تعاونی مشاهده کردم را حتی برای استان‌های دیگر بازگو کردم اما این الگو در خود استان می‌تواند بارها و بارها تکرار و تکثیر شود تا این موفقیت‌ها شکل بگیرد.

جلیلی با بیان اینکه در جمع دانشگاهیان کرمانشاه چند بار توفیق حضور پیدا کردم، گفت: امروز استان شما دانشگاه های بسیار ارزشمندی دارد، رشته‌های مختلفی دارد اگر ما در این هشت سال گذشته به عنوان دولت سایه کار می‌کردیم می پرسم منظور ما از دولت سایه چه بود؟ و آن این است که همه ما باید به دولت مستقر و دولت منتخب مردم کمک کنیم.

دانشگاه رازی می تواند یک دولت سایه باشد

وی ادامه داد: حال باید پرسید این کمک چگونه است و این است که کارهای خوب دولت را تقویت و کارهای خطای آن را تصحیح کنیم و کارهای ناقص را تکمیل کنیم، این موارد را در جمع اساتید محترم دانشگاه رازی وقتی که حضور پیدا کردم بیان کردم، چراکه دانشگاه رازی می‌تواند یک دولت سایه باشد و می‌تواند در رشته‌های مختلفی که تخصص و دانشکده و گروه‌های مختلف علمی دارد مسائل کشور و به ویژه مسائل استان را سایه به سایه دنبال کند و برای آنها راه حل ارائه بدهد.

سند پیشرفت کرمانشاه را باید جوانان و نخبگان استان بنویسند

وی تاکید کرد که امروز سند پیشرفت استان کرمانشاه را باید جوانان و نخبگان استان بنویسند و مطالبه کنند، امروز سند پیشرفت هر روستا و هر شهر را باید مردمان همان منطقه در تهیه و ارئه آن پیشگام باشند.

او ادامه داد: این است که شما می توانید کارهای بزرگ انجام بدهید، اینجا است که دولت‌ها نمی‌توانند به حداقل‌ها اکتفا کنند آن زمان که ببینند مردم هر منطقه چه نگاه و افق بلندی دارد و چه افق صحیح و درستی برای پیشرفت منطقه خود دارند، در این زمان با چند کار نمایشی و چند کار ابتدایی نمی‌توان برای خود موفقیت تراشید و آن زمان یک کار صحیح و واقعی صورت خواهد گرفت که نتیجه آن، رفع بیکاری، ایجاد اشتغال، عمران و آبادانی استان عزیز کرمانشاه خواهد بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از کرمانشاه به عنوان استانی که در دفاع مقدس این حماسه ها را آفرید و استانی که شیعه و سنی در کنار یکدیگر ایستادند و از ایران و اسلام و انقلاب دفاع کردند یاد کرد.

وی از ماموستا ملا قادر قادری، امام جمعه پاوه که به ایشان ارادت جدی دارد تا علمای بزرگی همچون شهید «آیت الله اشرفی اصفهانی تا عالم و هنرمند برجسته آیت الله نجومی، از خانم بسیار دلاور این مرز و بوم و این سرزمین به نام فرنگیس» که در گیلانغرب در برابر دشمن بعثی ایستاد و حماسه آفرید به عنوان برخی از بزرگان این استان یاد کرد.

وی ادامه داد: امروز ما وارث چنین بزرگانی هستیم، این بزرگان می‌توانند در عرصه‌های مختلف حماسه بیافرینند وقتی که در جنگ و در دفاع مقدس که سخت‌ترین عرصه ها و میادین است زن و مرد شما، عالم و جوان، پیر و کودک حماسه خلق می کنند بی شک در صحنه صنعت، اقتصاد و کشاورزی هم می‌توان این حماسه آفرینی ها تکرار شود.

جلیلی اظهار داشت: من از شما مردم خواهش می کنم که با تشکیل هسته هایی برای کمک به استان، به پیشرفت استان در جهت اینکه چه باید کرد، چه کارهایی صحیح است، چه کارهایی باید تصحیح شود و چه کارهایی باید تکمیل شود یک گام بزرگ برداریم.

وی در پایان یادآور شد، مردم عزیز کرمانشاه ما امروز برای جهش کشور به انسان هایی همچون مردان حماسه در دفاع مقدس و مردان بزرگی که سرزمین شما تقدیم این کشور کرد نیاز داریم ،من فکر می‌کنم همانند این مردان بزرگ حماسه ساز که در جنگ افتخار آفریده اند، امروز نیز چنین مردانی در استان کرمانشاه هستد که خالصانه و بدون چشمداشت به دیده شدن، بلکه در جهت کار برای کشور و استان و روستا حضور دارند که باید آنان را شناساند.

دولت مردان بزرگ را شناسایی کند

جلیلی ادامه داد: دولت با کمک مردم وظیفه دارد اگر می‌خواهد کارهای بزرگ انجام بدهد به شناسایی مردان بزرگی اقدام کند که می‌توانند گام های بزرگ بردارند، با نمایش، کشور را نمی توان اداره کرد، با کارهای نمایشی و گزارش‌هایی که هیچ موقع نتیجه واقعی نمی توان کشور را اداره کرد تا چه برسد بخواهد جهش کند، ما اگر امروز می‌گویم باید جهش کنیم محتاج چنین مردان بزرگی هستیم که باید در گوشه و کنار کشور شناخته و شناسانده شوند و اگر می‌خواهیم جهش کنیم امروز محتاج یک تلاش سترگ و یک جهاد بزرگ برای جهش ایران هستیم.

وی ادامه داد: اگر از جهاد بزرگ و جهش ایران صحبت می‌کنیم باید گفت که جهش ایران با جهش شهر و روستا و استان و جهش سینه ستبر ایران یعنی کرمانشاه ممکن می شود.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.

در این انتخابات یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۹ کرمانشاهی حق رای دارند که از این تعداد ۷۸۰ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۷۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر مرد هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۲ بخش، ۸۸ دهستان و هزار و ۷۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار