تجربه سهیم‌شدن در خلق یک حماسه سیاسی آنهم در نخستین روزهای جوانی می‌تواند به خاطره خوشایند و حس ماندگار تبدیل شود، حسی که هیجانات جوانانه بر پرشورشدن آن می‌افزاید.
کد خبر: ۹۷۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶ 10 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، رای اولی‌ها همان افرادی هستند که امسال می توانند به صورت قانونی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به فرد مورد نظر خود رای بدهند و براساس گفتمان رهبری با کسب بینش سیاسی و حضور پرشور در این دوره از انتخابات، علاج دردهای مزمن کشور شوند.

در این روزها رای اولی های دیار متمدن و انقلابی کرمانشاه نیز در تلاشند تا با شرکت در جلسات هم اندیشی و تحقیق و تفحص برای انتخاب اصلح، علم سیاسی خود را بالا ببرند و بتوانند با تصمیم درست، در این عرصه حساس نقش آفرینی کنند.

دلایل و اهداف صاحبان نخستین رای در کرمانشاه متعدد است از حس مسوولیت گرفته تا رسیدن به روزهای بهتر با تحقق اشتغال فراگیر و کاهش دغدغه های اقتصادی و فرهنگی بخشی از این خواسته های مهم دنیای جوانی است.

برای لمس این حس شیرین و اطلاع از سطح بینش سیاسی با تعدادی از رای اولی های کرمانشاهی به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

زمان آینده سازی فرا رسیده است

«صدف محمدی» دانشجوی کرمانشاهی ترم دوم رشته حقوق است، او در خصوص اینکه چرا می خواهد در این دوره از انتخابات نقش آفرین شود به ایرنا، گفت: از کودکی به ما گفته اند که روزی آینده ساز این کشور می شویم و هم اکنون که در آستانه این تکلیف بزرگ سیاسی قرار داریم، آن روز فرا رسیده است.

وی افزود: مشاهده برنامه مناظره انتخاباتی و اظهار نظر در جلسات سیاسی به یکی از مهیج ترین اتفاقات این روزهای من و همسالانم تبدیل شده است و از اینکه می توانم با انداختن نخستین رایم در صندوق، بر گستردگی این حضور اضافه کنم، خوشحال هستم.

حضور پرشور امنیت کشور را بالا می برد

یکی دیگر از رای اولی های کرمانشاه با تاکید براینکه وظیفه ما شرکت در انتخابات و وظیفه رییس جمهور آینده عمل به وعده ها است، گفت: من و همسالانم برای داشتن آینده ای بهتر و آبادانی و امنیت کشورم برای نخستین بار به پای صندوق های رای می رویم.

«سعید نظری» ادامه داد: استان کرمانشاه هندوستان ایران است و از سوی دیگر به دلیل مرزی بودن و درگیری در سالهای جنگ با کمبودها و نداشته های بسیاری مواجه است، از بالاترین مقام اجرایی کشور که به زودی تعیین می شود می خواهیم که نگاه ویژه ای به مناطق محروم این استان داشته باشد و به چرخ های اقتصادی این استان مستعد رونق ببخشد.

او ادامه داد: انتخاب یک رییس جمهور توانمند با کابینه ای قوی می تواند گره از کلاف سردرگم مشکلات این دیار باز کند و با فساد و تبعیض ها مبارزه کند.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری از حضور پرشور در انتخابات به عنوان منفعت و امنیتی برای کشور یاد کرد و گفت: از داوطلبان تایید صلاحیت شده در برنامه های انتخاباتی می خواهیم صداقت را در سرلوحه امور قرار دهند و برای رسیدگی به مشکلات مردم به دور از حب و بغض ها همت کنند.

این رای اولی کرمانشاهی ادامه داد: ارائه برنامه های غیرعملیاتی کاربردی ندارد از داوطلبان می خواهیم در برنامه های مناظراتی بیان دغدغه ها را جایگزین تخریب کنند و با بیان راهکارهای علمی و کارشناسی شده به رای دهندگان کم سن و سال، قدرت انتخاب و تصمیم درست را هدیه دهند.

شرکت در رویداد مهم سیاسی، نشانه غیرت و بی تفاوت نبودن به آینده است

یکی دیگر از نخستین رای دهندگان کرمانشاهی نیز به ایرنا، گفت: جوانی دنیایی پر از آرزوهای رنگارنگ با انرژی و هیجانی متفاوت است، آن شخص که قرار است به زودی به عنوان سکاندار اجرایی به همراه کابینه خود، امور مملکت را به دست بگیرد باید با این دنیای ویژه و استعدادهای ناشکفته آَشنا باشد و مسیر پیشرفت را برای رسیدن به آن برای جوانان هموار کند.

«نگار کریمی» معتقد است، هر برگی که از سوی من و دیگر صاحبان نخستین رای در صندوق ها رها می شود بر ماندگاری، جاودانگی و امنیت ایران اسلامی می افزاید و شرکت در چنین رویداد مهم سیاسی نشانه غیرت و بی تفاوت نبودن به آینده این وطن پهناور است.

رای اولی ها با امیدهای رنگارنگ پای صندوق های رای می آیند

«حسین احمدی» نیز که به تازگی با دوران دانش آموزی خود خداحافظی کرده است و امسال می تواند به جمع رای اولی ها بپیوندد در گفت و گو با ایرنا، از اشتغال، سهولت برای ازدواج و راه افتادن خط تولید کارخانجات و واحدهای تولیدی راکد به عنوان مهم ترین مطالبه جوانان از رییس جمهور آینده این مملکت یاد کرد و افزود: توجه کابینه دولت جدید به تقویت فعالیت های فرهنگی و پژوهش محور کردن فعالیت ها و دروس دانشگاهی، مشکل گشای بسیاری از دغدغه های جوانان خواهد بود.

او ادامه داد: حضور رای اولی ها در بزرگترین حماسه سیاسی کشور فرصتی برای دشمنان نمی گذارد تا به یاوه گویی بپردازند و بخواهند به این خاک پاک دست درازی کنند.

این جوان خوش ذوق کرمانشاهی یادآور شد، من و همسالانم می توانیم با آگاه سازی و تعهد به مسوولیتی که داریم زمینه مشارکت سایر همسالانمان در انتخابات را فراهم کنیم چراکه این حضور نیز از انتظارات رهبر معظم انقلاب و بزرگان نظام و دلسوزان انقلاب اسلامی به حساب می آید.

شرکت در انتخابات تحقق انتظاراتی از جنس مطالبات است و این به معنای تغییر و رفاه بیشتر برای قشر جوانی است که درصد بالایی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

راه‌اندازی پویش «رای اولی‌ها» در کرمانشاه

معاون پرورشی، فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا از راه اندازی پویش «رای‌اولی‌ها» در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ و در بستر شبکه شاد در این استان خبر داد و گفت: پویش رای‌اولی‌ها با هدف مشارکت حداکثری و آگاهانه دانش‌آموزان رای اولی در انتخابات، راه‌اندازی شده است.

«سید مجتبی موسوی» با اشاره به در پیش بودن برگزاری همزمان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار داشت: رای اولی‌ها برای اولین بار موفق به مشارکت در سرنوشت سیاسی کشور می‌شوند و تلاش داریم تا در قالب برپایی این پویش، زمینه حضور حداکثری، فعالانه و آگاهانه دانش‌آموزان در پای صندوق های اخذ رای فراهم کنیم.

او با بیان اینکه حضور پرشور دانش‌آموزان رای اولی در پای صندوق های اخذ رای می‌تواند به جریان‌سازی انتخابات کمک کند، افزود: دانش‌آموزان همچنین به دلیل تاثیرگذاری بالا بر خانواده‌های خود، می‌توانند جامعه را به حضور پرشورتر و آگاهانه در انتخابات ترغیب کنند.

موسوی پویش رای اولی‌ها را ویژه دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم دانست و یکی از اهداف این پویش را ابراز شور و شوق و احساس جشن تکلیف سیاسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام کرد و یادآور شد: این پویش در بستر شبکه آموزشی «شاد» و به صورت مجازی برگزار می‌شود.

معاون پرورشی، فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه از دانش‌آموزان علاقمند به شرکت در این پویش خواست دست نوشته‌های خود را در پاسخ به سه پرسش «شوق و احساس خود را در جشن تکلیف سیاسی و حضور در انتخابات ۱۴۰۰ بنویسید، چرا در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می‌کنید و معیار شما برای انتخاب رییس جمهور منتخب چیست» در شبکه آموزش دانش آموزی «شاد» بارگذاری کنند.

موسوی اضافه کرد: دانش‌آموزان تا پایان خرداد مهلت دارند آثار خود را برای شرکت در این پویش به آدرس rayavaliha@ در شبکه شاد بارگذاری کنند.

کرمانشاه ۳۴هزار و ۱۹ رای اولی دارد

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری کرمانشاه و دبیر ستاد انتخابات استان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۹ نفر در استان واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: از این تعداد ۷۸۰ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۷۹۷هزار و ۳۱۷ نفر مرد هستند.

«جلیل بالایی» اظهار داشت: در انتخابات پیش رو ۳۴ هزار و ۱۹ رای اولی در سطح استان داریم که از این آمار ۱۶ هزار و ۷۱۵ نفر زن و ۱۷ هزار و ۳۰۴ نفر مرد هستند.

او افزود: هیات های اجرایی استان برای دسترسی آسان و شایسته شهروندان به شعب اخذ رای هزار و ۹۴۲ شعبه را جانمایی و مصوب کرده که از این تعداد ۹۵۳ شعبه شهری و ۹۸۹ شعبه روستایی است.

به گفته دبیر ستاد انتخابات استان کرمانشاه از مجموع شعب استان، یک هزار و ۵۵ شعبه به صورت ثابت و ۸۸۷ شعبه به صورت سیار دایر می شود.

بالایی یادآور شد: برای شعب و ستادهای پیش بینی شده حدود ۵۰ هزار نیرو در قالب هیات های اجرایی، نمایندگان فرمانداران، ناظرین شوراها و شورای نگهبان، بازرسان، محافظان، رانندگان و نیروهای پشتیباتی و خدماتی در استان سازماندهی و مسوولیت اجرا، نظارت، حفاظت و خدمات شعب را بر عهده خواهند داشت.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۲ بخش، ۸۸ دهستان و هزار و ۷۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار