به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نگاه دانشگاهیان به آموزش‌های الکترونیکی مثبت شده است.
کد خبر: ۹۷۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴ 10 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،علی خاکی صدیق در مراسم افتتاحیه بیستمین دوره کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، بابیان اینکه آموزش عالی کشور طی سالهای اخیر دستاوردهای بزرگی داشته، اظهارکرد: اگر به تمام پهنه کشور نگاه کنیم، می بینیم که آحاد جامعه در ایران به آموزش عالی دسترسی دارند و در هر استان یک و گاها دو دانشگاه جامع و تعدادی دانشگاه و موسسات آموزش عالی داریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در تمامی زمینه ها و تخصص ها چه در حوزه آموزش های تخصصی و چه آموزش های مهارتی در دانشگاه های و موسسات آموزش عالی کشور تدریس صورت می گیرد و هر آموزش جدید تقاضا محوری که بخشی از جامعه، صنعت، دولت و بخش خصوصی به آن نیاز داشته باشد، به سرعت و با کیفیت راه اندازی می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: امروز می بینیم ده ها برنامه تقاضا محور از سوی بخش های مختلف به آموزش عالی کشور داده می شود تا بتواند بخشی از نیازهای کشور را حل کند.

وی یادآورشد: همچنین دانشگاه های ما در برخی از برنامه ها و پژوهش ها در مرزهای دانش هستند و تلاش دارند تا بتوانند به ارتقاء علمی کشور کمک کنند که در این بخش هم دانشگاه ها به وظایف خود عمل کرده اند.

خاکی صدیق افزود: رتبه های بسیار خوب جهانی در چاپ مقاله داریم و در رشد تولیدات علمی هم وضعیت کشور بگونه ای است که نشان دهنده عملکرد موفق نظام آموزش عالی است.

وی در ادامه به ورود ادبیات دانشگاه فناور و کارآفرین به دانشگاه های کشور طی یک دهه گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند که این گفتمان مدت زمان زیادی نیست که به آموزش عالی ما وارد شده، اما در این مدت مراکز مرتبط با فناوری و کارآفرینی خوبی درتمامی دانشگاه های کشور راه اندازی شده و در قالب دانشکده ها، پژوهشکده ها، مراکز رشد و فناوری، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: در نظام های رتبه بندی بین المللی هم تعدادی از دانشگاه های ما جایگاه های خوبی دارند که نشان می دهد دانشگاه های ما در آن حوزه هم خوب عمل کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: بصورت کلی در کشورمان به یک زیست بوم فناوری دست پیدا کرده ایم که کشور را در برابر تهدیدها مقاوم می کند و این زیست بوم فناوری از آموزش شروع شده و به پژوهش، فناوری، تبدیل فناوری به ثروت و حتی خدمات فرامرزی رسیده است.

خاکی صدیق یکی از دستاوردهای مهم دانشگاه های کشور را نقش آنها در مقابله با شیوع بیماری کرونا دانست و افزود: اسفند سال 1398 که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، در کشور برای مواجه و مقابله با این بحران هیچ گونه آموزشی ندیده بودیم، با این وجود همه بسیج شدند تا این بحران را مدیریت کنند و اکنون به اذعان بسیاری ایران جزو کشورهای موفق در برخورد با این بیماری بوده که بخشی از این موفقیت به کارهایی بر می گردد که در دانشگاه ها انجام شد.

وی ادامه داد: فعالیت های پژوهشی و فناوری که در دانشگاه ها و شرکت های وابسته به آنها صورت گرفت و حجم محصولاتی که در این مدت توسط دانشگاه ها ارائه شد، حیرت آور و تحسین برانگیز است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد:در این مدت فعالیت های شبانه روزی صورت گرفت تا مسائل مربوط به ویروس کرونا و پخش آن در جامعه حل شود. اینکه علیرغم تحریم های دشمنان توانستیم یکسری از ملزومات اولیه مقابله با بیماری را تهیه کنیم، اتفاق کمی نبود و این حاصل تلاش بسیاری از محققان و پژوهشگران بخش دولتی، خصوصی و دانشگاه ها بود.

وی افزود: اگر بخواهیم به عملکرد آموزش عالی در این حوزه نمره بدهیم، براساس آمارها و اطلاعات و خروجی داده و محصولاتی که برای حل مشکلات داشته ایم، می توان نمره خوبی داد.

وی در ادامه به وضعیت آموزش دانشجویان در مدت شیوع بیماری کرونا هم اشاره ای کرد و گفت: زمانی که این بیماری شیوع پیدا کرد، در دو راهی ادامه آموزش ها و یا تعطیلی آن قرار گرفتیم، چراکه اولویت آموزش عالی کشور، حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها بود، بنابراین یا باید مانند بسیاری از کشورهای دنیا آموزش را تعطیل می کردیم و یا اینکه به شکل دیگری ادامه بدهیم.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه اکثر دانشگاه ها زیرساخت های لازم را نداشتند، اساتید آموزش لازم را ندیده بودند و کارشناسانی هم که بخواهند آموزش الکترونیک را مدیریت کنند، نداشتیم، با همتی که خانواده آموزش عالی کشور داشت، ظرف مدت دو تا سه ماه بعد از شیوع کرونا در 80 تا 90 درصد دانشگاه های کشور زیرساخت های لازم فراهم شد.

خاکی صدیق اذعان کرد: البته در ترم اول براساس بررسی ها و نظرسنجی ها آموزش های الکترونیک کیفیت و استاندارد لازم را نداشت، اما در بهمن 99 که آخرین نظر سنجی را انجام دادیم، شاهد یک تغییر رویکرد بین بسیاری از دانشگاهیان نسبت به نظرسنجی اردییهشت 99 بودیم و اکثر کسانی که در نظر سنجی شرکت کرده بودند معتقد بودند که این نوع از آموزش ها خوب است و می تواند در ارتقاء کیفیت آموزش عالی مفید باشد و نباید این شیوه را در پساکرونا هم رها کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مهمترین چالش های پیش روی آموزش عالی کشور پرداخت و با بیان اینکه کلیدی ترین این چالش ها مقوله کیفیت است، افزود: هرچند طی سالهای گذشته در بحث کمیت آموزش عالی موفق بوده ایم، اما در بحث کیفیت آن مشکلات جدی داریم.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پدیده ای که در ایران رخ داده، گسست کیفیت در سطوح مختلف آموزش عالی است، یعنی علیرغم اینکه دانشگاه هایی داریم که کیفیت آموزش و پژوهش در آنها به نحو خوبی ارائه می شود و با استاندارد های بین المللی همراه است، اما در مقابل دانشگاه هایی هم داریم که این کیفیت را ندارند.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم چالش کیفیت را در آموزش عالی حل کنیم، برنامه هایی همچون ساماندهی ظرفیت پذیرش ها، توجه به آموزش الکترونیک در پساکرونا و تغییر در قوانین را در دستور کار قرار داده ایم.

خاکی صدیق در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به موضوع برگزاری این کنفرانس به همت گروه مهندسی برق دانشگاه رازی، به نقش مهندسین در مقابله با بیماری کرونا پرداخت و گفت: سیستم های مهندسی در مقابله با بحران کرونا نقش کلیدی داشته اند.

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید براینکه هنوز حوزه های دیگری هست که جای کار دارد و مهندسین ما می توانند به آن ورود کنند، افزود: باید با اعتماد بنفس، امید به آینده و تلاش و تسلیم نشدن گام برداشت و در جوزه های صنعت برق، نفت، پتروشیمی و مخابرات کارهای خوبی را انجام داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار