فرماندهان مرزبانی قصرشیرین و استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در پایانه بین‌المللی مرز رسمی پرویزخان، برای افزایش همکاری‌ها در جهت تامین امنیت بیشتر و تسهیل در تجارت با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۹۶۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ 21 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،مرزبان درجه یک و فرمانده هنگ مرزی قصرشیرین روز پنجشنبه در این نشست گفت: رصد و کنترل مرزهای ۲ طرف نیازمند همکاری مرزبانان است که باعث تقویت و تثبیت امنیت می‌شود.

سرهنگ جهانگیر قادری افزود: مرزهای قصرشیرین با اقدامات صورت گرفته هم اکنون از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و حفظ امنیت موجود از اولویت‌های مرزبانی است.

او اظهار داشت: رعایت و اجرای دقیق پروتکل‌ها و قوانین مرزی از سوی ۲ طرف بسترساز امنیت مطلوب در نوار مرزی است که در این راستا باید تلاش کنیم.

توسعه و گسترش مناسبات و تقویت حسن روابط مرزی ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق و تلاش برای رفع مسایل و مشکلات مرز پرویزخان به منظور تسهیل در امر تجارت از دیگر محورهای مورد سرهنگ جهانگیر قادری کلانتر مرزی جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی قصرشیرین، با سرتیپ «کاکه برا رمضان» کلانتر مرزی دولت جمهوری عراق در منطقه سلیمانیه بود.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.
پرویزخان در شهرستان قصرشیرین که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد، در سال ۸۶ به مرز رسمی تبدیل شد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار