پژمان صالحی فر در گفتگو با تابناک:
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت اهدا خون در ایام ماه مبارک رمضان، گفت: مرکز انتقال خون در این ماه به صورت سه شیفت از ساعت ٧،٣٠ لغایت ٢٣ آماده خدمت رسانی است.
کد خبر: ۹۶۰۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰ 02 May 2021

پژمان صالحی فر در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: تعدادی از بیماران مثل بیماران تالاسمی، سرطانی و مصدومان تصادفی مصرف کنندگان دائمی خون، پلاکت و سایر فراورده‌های خونی هستند و نیاز این افراد وابسته به زمان و مکان خاصی نیست.

وی افزود: فرآورده‌های خونی خصوصا پلاکت‌ها که چالش کنونی است، عمر طولانی ندارند و عملا امکان ذخیره سازی بلند مدت آن‌ها وجود ندارد، بنابراین نیازمند اهدا دائمی خون برای تامین این فرآورده‌ها هستیم.

مدیر کل انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: از ابتدای سال ١۴٠٠ تا کنون ۵ هزار و ۹٠٠ نفر به مرکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۴ هزار و۶۸۹ نفر موفق به اهدای خون شدند و ۱۶۲ نفر هم پلاکت اهدا کردند، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان تا ۱٠ اردیبهشت، از این تعداد ۲ هزار و ۱۴۸ نفر مراجعه کننده داشتیم که ۱ هزار و ۶۶۵ نفر از آن‌ها موفق به اهدای خون و ۷۵ نفر پلاکت اهدا کرده اند.

این مسئول اضافه کرد: در مقایسه با سال گذشته در همین محدوده زمانی یعنی از ابتدای فروردین ماه سال ۱۳۹۹ تا ۱٠ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، ۵ هزار و ۳۵۷ نفر به انتقال خون مراجعه و ۴ هزار و ۱۴ نفر اهدا کننده خون به علاوه ۱٠۴ اهدا کننده پلاکت داشتیم. اهدا خون امسال نسبت به مدت زمان مشابه آن با سال گذشته حدود ۱۶/۸ رشد مثبت داشته است اگر چه درخواست مراکز درمانی هم در این بازه زمانی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در ماه رمضان سال گذشته نیز در همین محدوده زمانی (۱۷ روزه ابتدای ماه مبارک رمضان) ١ هزار و ۶٠۸ نفر اهدا کننده داشتیم و تقریبا عدد آن مشابه امسال است و زیاد رشد نداشته است، لذا ما انتظارمان این است که امسال بیشتر رشد کند، زیرا ۱ هزار و۶۶۸ نفر اهدای خون داشته اند و۸۳ نفر اهدا کننده پلاکت داشته ایم.

وی بیان کرد: از ابتدای فروردین ماه تا ۱٠ اردیبهشت ماه سال گذشته مراکز درمانی درخواست مجموعا ٩ هزار و۵۸۴ واحد خون و فرآورده‌های خونی داشتند که این رقم در مدت مشابه آن در سال جاری به ۱٠ هزار و ۶۹۲ واحد رسیده است، یعنی حدود ۱۲٪ افزایش درخواست داشته ایم.

وی تصریح کرد: به منظور احترام به مردم و روزه دارانی که اعلام کرده اند پس از افطار امکان مراجعه به مرکز انتقال خون را دارند، این مرکز به صورت سه شیفت از ساعت ۷:۳٠ صبح لغایت ساعت ۲۳ شب به صورت مستمر آماده خدمت رسانی است و همکاران در سه شیفت متوالی ارائه خدمت می‌کنند.

صالحی فر ضمن یادآوری ضرورت اهدا خون در شرایط کنونی و اهدا نذورات در لیالی قدر، تشریح کرد: طبق آمار‌های سازمان جهانی بهداشت هر ۲ الی ۳ ثانیه در دنیا یک نفر به خون یا فراورده مشتق از خون نیاز پیدا میکند، پس بیایید کمک کنیم به تامین نیاز بیمارانی که چشم امید آن‌ها به رگ‌های اهدا کنندگان است

وی تاکید کرد: انسان می‌تواند با چند روز گرسنگی زندگی کند، اما تا چند دقیقه هم بدون پلاکت دوام نمی‌آورد، پس درخواست می‌کنیم در کنار نذورات و سایر کار‌های خیری که در ماه مبارک انجام می‌دهید حتما اهدای خون و پلاکت را فراموش نکنید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار