فرماندار در حاشیه بازدید میدانی برخی خبرنگاران از مناطق زلزله زده سیسخت
پناهی : در سه سال اخیر ، شهرستان دنا با بروز حوادثی مانند سقوط هواپیما ، زلزله های متعدد ، آتش سوزی و بسیاری از موارد دیگر ، به پایلوت بحران های کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۵۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶ 26 April 2021

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز گذشته تعدادی از خبرنگاران بازدیدی میدانی از عملیات بازسازی مناطق زلزله زده شهر سیسخت داشتند که در حاشیه این بازدید فرماندار دنا در جمع این خبرنگاران نکاتی از دوران مدیریت خود در این شهرستان از جمله موضوعات پیرامون زلزله شهرستان را مطرح کرد .
نقش مهم رسانه در جامعه
فرماندار دنا با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در سطح جامعه خصوصاً انعکاس مشکلات با توجه به روحیه مطالبه‌گری آنها گفت : رسانه ها هم می توانند منشا امید در جامعه باشند و هم برهم زننده آرامش و این نشان‌دهنده جایگاه مهم آنهاست.
عبدالحمید پناهی افزود : با آغوش باز از هر نوع نقدی استقبال می کنم و همیشه سعی کردم با رسانه‌ها تعامل خوب داشته باشم ضمن اینکه تاکنون به یاد ندارم نسبت به نقد رسانه‌ها گله مند باشم بلکه همیشه از این نقدها استقبال کرده ام.
دنا پایلوت بحران در کشور
پناهی گفت : دوران ۱۴ ماه خدمتگزاری من برای مردم دنا ، همزمان با شیوع کرونا بود که با توجه به گذرگاه شمال و جنوب کشور بودن این شهرستان ، می بایست مدیریت خاصی در این منطقه انجام می شد.
وی افزود : کنترل کرونا با وجود ارتباطات گسترده با استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان و وجود روستاهای گردشگری بسیار سخت و حساس بود.
پناهی با اشاره به برخی موفقیت های شهرستان دنا در مدیریت کرونا گفت : از سه مرحله غربالگری در استان ، شهرستان دنا رتبه اول را به خود اختصاص داد ضمن اینکه اولین شهرستانی بودیم که از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کردیم دهیاران را پای کار آوردیم و صراحتا اعلام کردیم به دهیاران در صورت برگزاری ستاد کرونا و مدیریت این بیماری در روستا ، به آن ها خدمات می دهیم که شاهد بودیم در روستاها مردم خود دست به کار شدند و به مدیریت کرونا پرداختند و نتیجه آن این شد که با توجه به آمار جمعیتی کمتر میزان ابتلا در استان را شهرستان دنا داشت.
وی ادامه داد : پس از کرونا گرفتار چالشی دیگر به نام آتش سوزی بودیم که به دلیل پوشش زیاد جنگلی درگیری پرتنشی در این خصوص داشتیم .
فرماندار دنا گفت : در مدیریت آتش سوزی از همان ابتدا به گونه‌ای مدیران و دهیاران را سازماندهی کردیم که آن ها به همراه مردم روستاها اولین کسانی بودند در محل آتش‌سوزی حاضر می‌شدند . در واقع در همه آتش سوزی ها ، خود دهیاران اولین کسانی بودند که در کانون آتش حاضر می شدند و این کمک بسیار بزرگی به کنترل آتش سوزی می نمود.
پناهی ادامه داد : در سال ۹۹ کاهش ۹ درصدی وسعت آتش سوزی نسبت به سال ۹۸ را داشتیم در حالی که حدود ۸۰ درصد تعداد آتش سوزی ها افزایش داشته است.
وی گفت : هیچ آتش سوزی در شهرستان دنا با توجه به اقدامات سریع منطقه‌ای در روستاها ، بیشتر از ۵ ساعت طول نکشید.
پناهی افزود : در سه سال اخیر ، شهرستان دنا با بروز حوادثی مانند سقوط هواپیما ، زلزله های متعدد ، آتش سوزی و بسیاری از موارد دیگر ، به پایلوت بحران های کشور تبدیل شده است.
تصحیح گزارش روز اول صدا و سیما
فرماندار دنا در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در بحث زلزله اخیر ، استاندار ، فرمانده سپاه ، دستگاه قضایی و همه مسئولین شهرستان در ساعات اولیه در محل زلزله حاضر بودند و در همان ساعات برقراری خدمات و امداد و نجات شروع شد.
وی افزود : با توجه به خبر عجیب روز اول زلزله در شبکه خبر که خسارت جزئی ۵۰ خانه را اعلام کرد ، شخصاً به مناطق زلزله رفتم و اعلام کردم که خسارت در بسیاری از مناطق شهر بالای ۸۰ درصد است و این اقدام با همکاری و پوشش خوب رسانه ها باعث آگاهی و توجه مسئولان کشوری نسبت به واقعیات موجود شد.
پناهی با اشاره به همکاری خوب مسئولان استانی و کشوری پس از آگاهی از واقعیات زلزله سیسخت ، گفت : برای کمک به زلزله زدگان ، این اولین بار است در کشور که یک روزه اعتبار مصوب و در همان روز این اعتبار به بانک‌های عامل ابلاغ می شود.
وی ادامه داد : در سفر وزیر راه و شهرسازی به شهرستان دنا ، وزیر به تجربه زلزله کرمانشاه و مشکلات استفاده از کانکس اشاره کرد و گفت به جای کانکس ، مبلغ ۲۰ میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض جهت اسکان موقت در اختیار مردم قرار داده شود.
فرماندار دنا افزود : شهر سی سخت را در همان روزهای اول زلزله به 9 بلوک تقسیم کردیم که نه گروه متشکل از همه دستگاهها و معتمدین محلی در مناطق مشخص شده حضور و موضوعات مرتبط با زلزله‌زدگان را مدیریت می‌کردند.
دنا طی 3 سال پایلوت بحران بود / هیچ گاه از خبرنگاران گلایه نداشته ام
ویزگی های زلزله سیسخت
پناهی نداشتن فوتی بر اثر زلزله و نبود سرقت و موارد امنیتی را از ویژگی‌های این زلزله در شهرستان دنا عنوان کرد.
وی از نکات برجسته در زلزله دنا را پای کار بودن همه مردم ایران دانست و افزود : هر چند اتفاق بسیار ناگوار بود اما حضور مردمی از سراسر کشور برای کمک رسانی نشان داد که مردم ایران بسیار به هموطنان خود توجه دارند.
پناهی حضور مسئولان استانی در زلزله سیسخت در ساعات اولیه را هم بسیار حائز اهمیت دانست و گفت : نیروهای سپاه و جهادی هر روز در کنار مردم بودند ضمن اینکه استاندارد ۱۵ روز اول کامل در سیسخت حضور داشت و اکنون هم مرتب پیگیر بازسازی و مشکلات است که این نشان دهنده توجه خوب مسئولان به مردم است.
زلزله سیسخت در آمار و ارقام
عبدالحمید پناهی در اداه خاطرنشان کرد : ۳۶ نفر ارزیاب کارشناسی ساختمان های تخریب شده را بر عهده گرفتند تمامی ساختمان ها توسط این کارشناسان که از دیگر استان ها آمده بودند راست آزمایی و بررسی و نوع خدمات مشخص شد .
پناهی گفت : ۲ هزار و ۵۸۰ پرونده به بانک ها جهت دریافت تسهیلات اعطایی ارجاع شد و در شهر برای ۴۴۰ نفر پراوانه صادر شد .
وی در ادامه از همکاری بانک ها خبر داد و اضافه کرد : در جلسه ای برای تسریع در پرداخت تسهیلات زلزله با مدیران بانک ها برگزار شد مصوب شد بانک ها علاوه بر افزایش باجه و نیرو تا ساعت ۱۶ فعالیت داشته باشند و حتی بانکی که در سی سخت شعبه نداشت یک شعبه راه اندازی کرد ، ضمن این که در جریان زلزله سی سخت به ساختمان تعدادی از بانک ها آسیب وارد شد .
فرماندار دنا ادامه داد : تاکنون۶۴۰ مجوز صدور پروانه و ۲۷۰ مورد اصلاحیه پروانه صادر شده است ، ۲۷۰ واحد تجاری آسیب دیده است که مقرر شد برای هر واحد تا ۴۰ متر ۳۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۵ میلیون تومان هم بلاعوض پرداخت شود .
پناهی گفت : ۸ واحد تخریبی ، ۵ واحد مقاوم سازی و ۲۶ واحد تعمیری آسیب های وارده به واحدهای آموزشی بوده است .
وی در ادامه با اشاره به سهم حدود ۲۵ درصدی باغات استان به شهرستان دنا افزود : خسارت های وارده به حوزه کشاورزی بسیار جدی بوده ضمن اینکه عمده فعالیت مردم در این شهرستان کشاورزی و باغداری است .
پناهی گفت : خسارت وارده به حوزه راهسازی ۱۶ میلیارد تومان ، گردشگری ۱۵ میلیارد تومان ، آب و فاضلاب ۳۰ میلیارد تومان ،است . خسارت وارده به زیر ساخت های شهر سی سخت هم حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است .
وی اضافه کرد : به ۲۶ واحد اداری شهرستان در شهر سی سخت آسیب جدی وارد شده است .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار