یک متخصص و کارشناس لرزه‌نگاری گفت: تخلیه تدریجی انرژی ناشی از شکستگی لایحه‌های درونی زمین، می‌تواند به عنوان یکی از عوامل پس‌لرزه‌های متعدد در بندرگناوه استان بوشهر باشد.
کد خبر: ۹۵۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱ 24 April 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد دکتر روح الله تقی زاده روز شنبه  در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:  زمین‌لرزه‌های پس از زلزله اصلی، دست کم تا چندین  ماه حتی ۹ ماه به طول می‌انجامد و وقوع پس‌لرزه‌های متعدد بعد از زلزله‌های بزرگ قابل انتظار است ‌طوریکه به تدریج و با گذشت زمان، از شدت آنها کاسته می‌شود.
وی اظهار کرد: تکان اصلی در اثر زلزله‌های اصلی به طور معمول، تمامی انرژی‌های انباشته شده را در اولین شکست آزاد نمی‌کند و بنابراین انرژی و تنش باقیمانده در زون‌ها و امتدادهای مکانی خاص باعث ادامه گسترش شکست لایه‌های زمین و در نتیجه رخداد مکرر پس‌لرزه‌ها تا زمانی که سامانه گسلی مسبب زلزله از تکاپو خارج و کل انرژی ذخیره شده در درون زمین تخلیه و حرکت گسلی به‌طور کامل تثبیت شود، ادامه دارد.
تقی زاده،  ویژگی مشترک پس‌لرزه‌ها را کوچک‌تر بودن شدت آن در مقایسه با زلزله اصلی‌ عنوان کرد و افزود: پس لرزه‌ها در بازه زمانی معین بعد از زلزله اصلی و در گستره مکانی اطراف زلزله اصلی رخ می‌دهند و بر این اساس،‌  در روزهای اول رخداد بطور معمول  با تعداد و بزرگی زیاد شناخته می‌شوند که به تدریج و با گذشت زمان از تعداد و بزرگی آنها کاسته می‌شود. 
وی ادامه داد: در آسیب‌های ناشی از زلزله عوامل مختلفی نظیر شدت و بزرگی، عمق کانونی، فاصله مرکز زلزله از بناها و ساختمان‌ها و تاسیسات، مدت زمان و شتاب افقی و قائم زلزله می‌تواند تاثیرگذار باشد.
این کارشناس بیان کرد: در زلزله گناوه چون کانون آن نزدیک منطقه کوهستانی بوده است باعث شده کمتر خرابی‌های ناشی از زلزله را در ساختمان‌ها و بناها داشته باشیم.
دریا تاثیری در کاهش شدت زلزله گناوه و خسارت‌ها نداشته است 
تقی زاده در باره اینکه دریا در کاهش شدت زلزله و خسارت های ناشی از آن در بندرگناوه تاثیر داشته یا خیر؟ گفت: این موضوع که دریا باعث کاهش شدت زلزله باشد به‌هیچ عنوان علمی نیست.
وی افزود: فقط اگر کانون زلزله در زیر دریاها و اقیانوس‌ها باشد پدیده‌ای به‌نام سونامی خواهیم داشت.
 تداوم پس لرزه ها باعث کاهش تدریجی مقاومت ساختمان های آسیب دیده می‌شود 
تقی زاده در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در باره اینکه تداوم پس لرزه‌ها بر ابنیه و ساختمان‌های بندرگناوه تاثیری دارد، گفت: در مبحث علمی ساختمان سازی، پدیده‌ای به‌نام خستگی مصالح با گذشت زمان اتفاق می‌افتد و به همین دلیل بناهای به جا مانده اما آسیب‌دیده در اثر زلزله، در برابر پس‌لرزه‌ها، ممکن است از تاب‌آوری کافی برخوردار نباشند.
این متخصص لرزه نگاری بیان کرد: تداوم پس لرزه‌ها باعث کاهش تدریجی مقاومت ساختمان‌های آسیب‌دیده اما ویران نشده، خواهد شد و  ریسک فرو ریزش کلی ساختمان را در زلزله‌های آینده افزایش می‌دهد.
وی درباره اینکه امکان زلزله شدید در این منطقه وجود دارد، گفت: زلزله قابل پیش بینی نیست و تحلیل‌ها به طور معمول بر اساس سوابق زلزله‌هایی که در دنیا رخ داده و بر اساس ارتباط داشتن با گسل‌های موجود صورت می‌گیرد.
تقی زاده  اظهارداشت:  بر اساس این سوابق در بندرگناوه هم به نظر می‌رسد همان زلزله ۵.۹ ریشتری، زلزله اصلی بوده و زلزله‌های بعدی همان پس لرزه‌ها و با شدت کمتر از زلزله اصلی خواهند بود.
این کارشناس لرزه نگاری گفت: با گذشت زمان هم از تعداد و فاصله زمانی بین پس‌لرزه ها و هم شدت و بزرگی آنها کاسته خواهد شد.
باگذشت بیش از ۶ روز از زلزله ۵.۹ ریشتری بندرگناوه تاکنون ۱۷۴  پس لرزه در مرکز لرزه نگاری کشوری با شدت‌های زیاد و کم به ثبت رسیده‌است که آخرین آن در ساعت ۶:۳۸ دقیقه روز شنبه چهارم  اردیبهشت با  ۲.۸ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.
زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت  ۱۱:۱۱ روز یکشنبه در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و تخریب دیوارهای خانه‌ها، ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت ۶ نفر شد. 
شدت این زلزله در استان های خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز احساس شد.
هم اینک خدمات زیرساختی از جمله، برق ، تلفن ثابت و اینترنت مناطق زلزله زده برقرار است.
شهرستان گناوه در ۱۱۰ کیلومتری شمال استان بوشهر قرار دارد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار