بهزیستی از ارگان‌های دولتی برای ساماندهی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه است و در سالی که گذشت اقدامات متعددی توسط اداره‌کل بهزیستی کرمانشاه انجام شد که ارائه خدمات حمایتی و مددکاری به ۵۴ هزار و ۵۷۷ آسیب‌دیده اجتماعی بخشی از آن است.
کد خبر: ۹۵۸۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷ 22 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، تلاش برای کاهش رنج و اندوه مددجویان و داشتن دنیایی بهتر مهمترین دغدغه بهزیستی است و خدمات این ارگان در طول سال بارها اطلاع رسانی شده است.

تامین رفاه مددجویان معلول، سر و سامان دادن به وضعیت زنان سرپرست خانوار و کودکان محروم از داشتن خانواده، غربالگری و شناسایی کودکان عقب مانده ذهنی، نابینا و ناشنوا حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال بی‌سرپرست، تلاش برای کاهش نرخ طلاق، ساماندهی، حمایت و نگهداری از کودکان خیـابانی، ساماندهی، حمایت و نگهداری سالمندان نیازمند و ساماندهی، حمایت و نگهداری بیماران روانی مزمن بخشی از این وظایف است.

راه اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در استان، راه اندازی سامانه نظارت مردمی بر عملکرد سازمان بهزیستی به شماره تلفن ۱۴۸۲، انجام به موقع و سراسری واکسیناسیون سالمندان مراکز نگهداری شبانه روزی بخشی از اقدامات شاخص اداره کل بهزیستی استان در سال گذشته است.

بیش از ۱۶۴ هزار مددجوی زیرپوشش بهزیستی استان کرمانشاه است که از این تعداد ۴۲ هزار نفر دارای معلولیت در زمینه جسمی حرکتی، روانی، شنوایی، بینایی و گفتاری هستند.

پرداخت شهریه دانشجویی به دانشجویان تحت پوشش استان و الکترونیکی شدن فرآیند صدور مجوز مراکز و موسسات غیردولتی همکار و پیگیری جهت تصویب و ابلاغ اساسنامه صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت به عنوان دیگر اقدامات شاخص این اداره کل در سالی که گذشت است که در ادامه دیگر موارد اعلام می‌شود.

راه اندازی ۸۰ مرکز خدمات بهزیستی در استان

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به برخی از اقدامات شاخص سال قبل اشاره کرد و گفت: خدمات حمایتی و مددکاری به آُسیب دیدگان اجتماعی به تعداد ۵۴ هزار و ۵۷۷ نفر ارایه شد.

فرحناز محمدی جمله اظهار داشت: در سال گذشته کارشناسان خط اورژانس اجتماعی به ۱۷ هزار و ۸۹۹ نفر از افراد مبتلا به مخاطرات اجتماعی نیز خدمات مشاوره دادند.

وی به راه اندازی ۸۰ مرکز خدمات بهزیستی با عنوان مثبت زندگی در استان اشاره کرد که افتتاح همزمان آن با سراسر کشور توسط رییس جمهور در راستای تحول در ارائه خدمات به مددجویان بود.

کرمانشاه در زمینه طلاق از استان های نخست خارج شد

محمدی در ادامه به کاهش رشد تقریبی ۶ درصدی طلاق در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بر این اساس کرمانشاه پس از چندین سال از ردیف استان های نخستین طلاق خارج شد و به رتبه‌های میانی رسید.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه از الکترونیکی شدن فرآیند فرزندخواندگی متقاضیان داخل و خارج کشور به عنوان دستاوردی دیگر یاد کرد و گفت: برای احداث و یا خرید ۶۹۳ واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت و مددجویان تحت پوشش نیز کمک شد.

وی به پیشی گرفتن تعداد معلولین تحت پرستاری در خانواده از معلولین نگهداری شده در مراکز شبانه روزی برای نخستین بار نیز اشاره کرد و یادآور شد: حق پرستاری نیز به یک هزار و ۴۱۲ نفر پرداخت گردید.

به گفته وی، طرح پازل همدلی جهت کمک به تهیه نوشت افزار برای دانش آموزان تحت پوشش همزمان با سازمان بهزیستی کشور انجام شد و مرکز شبه خانواده دختران در معرض آسیب دست‌های سخاوتمند راه اندازی شد.

پرداخت کمک هزینه بیمه اجتماعی به زنان سرپرست خانوار

وی با بیان اینکه کمک هزینه بیمه اجتماعی ۶۵ درصد از زنان سرپرست خانوار در استان پرداخت شده است به اجرای طرح مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی به زنان سرپرست خانوار با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی آنان در سالی که گذشت نیز اشاره کرد.

محمدی با اعلام اینکه منابع بانکی بیش از ۶ هزار ۸۹۹ میلیارد ریال از محل بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۳۹۹ برای اشتغال ۲ هزار و ۳۶۲ نفر با اولویت افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار جذب قطعی شده، گفت: در سالی که گذشت دبیرخانه اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز افتتاح شد.

بیش از ۶۴ هزار نفر مشاوره حضوری و تلفنی دریافت کردند

محمدی تاکید کرد: ۶۴ هزار و ۹۶۵ نفر مشاوره به صورت حضوری و تلفنی و چهار هزار و ۷۵۰ نفر زوج متقاضی طلاق، مشاوره گرفتند و آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی و خانواده به ۱۱ هزار و ۸۴۰ نفر ارائه شد.

وی در ادامه به برگزاری بی سابقه ۵ کارزار رسانه ای در زمینه ی پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی و پوشش قریب ۳۵۰ هزار نفری و برگزاری منظم ماهانه جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی با حضور برخی از مدیران کل و مسوولان مربوطه اشاره کرد.

وی به تکمیل ساختمان اداری شهرستان ثلاث باباجانی و تجهیز کامل مراکز نگهداری کودکان خیابانی و امن و سلامت و همچنین پیشرفت ۸۰ درصدی ساختمان سرپل ذهاب و کلنگ زنی و شروع به ساخت مرکز بیماران روانی در منطقه شیاد اشاره کرد.

محمدی با تاکید بر اینکه قرنطینه به موقع و اقدامات حمایتی و آموزشی جهت مقابله با گسترش ویروس کرونا در مراکز نگهداری سالمندان، معلولان، فرزندان بهزیستی، افراد دارای اعتیاد و آسیب دیدگان اجتماعی انجام شد، ادامه داد: علاوه بر ابلاغ و اجرای دستورالعمل رعایت تعارض منافع در انتصابات، نظارت مستمر و آنلاین بر مراکز سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

طبق آخرین سرشماری، استان کرمانشاه ۱۹۵ هزار و ۷۰۱ سالمند ۶۰ سال به بالا دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار