دور جدید مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا) ۱۷فروردین ماه ۱۴۰۰در وین پایتخت اتریش پایان یافت که در سطح بین‌المللی و داخلی بازتاب‌های قابل توجهی داشته و طرفین از روند آن اظهار خوش‌‎بینی کرده‌اند.
کد خبر: ۹۵۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱ 19 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،با روی کار آمدن دولت جمهوری‌خواه به ریاست دونالد ترامپ در آمریکا، خروج از سازمان ها و پیمان های جهانی یکی پس از دیگری صورت گرفت که خروج از سازمان یونسکو، خروج از پیمان ها و توافق نامه هایی مانند پاریس، نفتا، پیمان تجاری اقیانوس آرام نمونه هایی از اقدام ها و تصمیم های خلاف عرف و روابط بین الملل دولت تحت ریاست ترامپ بود.

یکی از این توافقنامه ها که دولت آمریکا از آن خارج شد، برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بود، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، رژیم پادشاهی عربستان و گروهک های ضدانقلاب از این اقدام دونالد ترامپ استقبال شایان کردند و کار به جایی رسید که نتانیاهو به صراحت گفت: "خروج ایالات متحده از برجام بنا به پیشنهاد و درخواست او و موافقت ترامپ صورت گرفته است. "

بخشی از طیف سیاسی اصولگرایان کشور، که از ابتدا با انعقاد برجام مخالف بوده و همواره آن را زیر سوال می بردند، به یکباره خروج ترامپ از برجام را به پتکی گران تبدیل و مکرر بر سر دولت حسن روحانی کوبیدند و این در حالی بود که می دانستند ترامپ عامل خروج بوده و دولت دکتر روحانی نقشی در این قضیه نداشته است.

خروج ترامپ همان و اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم علیه کشورمان نیز همان. آن چه در این مرحله از تحریم ها اتفاق افتاد در هیچ مقطعی در طول ۴۲ سال گذشته اتفاق نیفتاده بود.

درآمدهای نفتی کشور که در دولت های نهم و دهم به سالیانه ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده بود، در این سه سال و به ویژه سال های ۹۸ و۹۹ به حداقل ممکن و گاها سه میلیارد دلار در سال رسید.

سه سال سخت توام با تحریم های همه جانبه که می توان بر آن جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ملت ایران نام نهاد، سپری شد و ترامپ بازنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص ضرورت برداشتن تحریم ها فرمودند: " نمی گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یکساعت هم نباید تاخیر کنیم. "

در راستای دفاع از حقوق حقه ملت ایران و شکستن سد تحریم های ظالمانه، اینک بار دیگر تلاش و تحرک برای باز گشت همه طرف ها به برجام و لغو تحریم های ظالمانه آمریکا در حال انجام است و نمایندگان کشورمان با اقتدار در جلسات شرکت و برای رفع آن ها در حال مذاکره هستند.

انتشار اخباری مبنی بر احتمال بازگشت آمریکا به توافقنامه و لغو تحریم ها، خشم مقام های رژیم صهیونیستی و مرتجعین حاشیه خلیج فارس را برانگیخته و نتانیاهو به صراحت طی بیانیه ای، مخالفت خود را اعلام نموده است.

همزمان با تحرکات مذبوحانه مقامات رژیم اشغالگر قدس، اعضای گروهک های ضد انقلاب خارج نشین هم، در مقابل محل اجلاس، دست به تجمع زده و مخالفت خود را با برگشت آمریکا به برجام ابراز داشتند.

از رژیم خون ریز صهیونیستی، پادشاهی عربستان و گروهک های خارج نشین انتظاری جز مخالفت با اقدام هایی که منجر به برداشته شدن تحریم ها و پایان دادن به جنگ اقتصادی علیه ملت ایران می شود، نیست اما جای تعجب و تاسف آنجا است عده ای که تنها خود را انقلابی و حامی منافع ملت می دانند، خواسته یا ناخواسته همان راهی را طی می کنند که محور عبری - عربی و ضدانقلاب خارج نشین آن را طراحی و در حال اجرای آن هستند!

در گرماگرم مذاکرات نفس گیر در وین که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با درایت و هوشمندی در حال دفاع از منافع ملت ایران هستند، ترسیم کاریکاتوری که نشان می دهد مقام آمریکایی در حال دادن آب نبات به دیپلمات های ایرانی هستند، بسیار درد آور و مایه تاسف است.

در راس این دیپلمات ها «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان قرار دارد که با تمام توان و وجود در برابر قدرت های بزرگ جهانی توافقنامه ای به سرانجام رسانید که ترامپ تاب ماندن در آن را نداشت و صهیونیست ها هنوز که هنوز است از انعقاد آن مانند مار زخمی به خود می پیچند.

البته و در کمال تاسف، عده ای در داخل نیز برای ناکامی آن کم نگذاشتند و خروج آمریکا از برجام، روز جشن و سرور آن ها بود.

درست است که تیم مذاکره کننده از دولت و مشخصا وزارت خارجه هستند، اما فراموش نکنیم که این عزیزان نمایندگان نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند و تیم مذاکره کننده همان هایی هستند که رهبر معظم انقلاب در وصف آن ها می فرمایند:" تیم مذاکره کننده ایران امین، شجاع، غیور و متدین هستند".

آنانی که جناح سیاسی و هم طیف های خود را تنها پیروان ولایت می دانند و مبادرت به ترسیم کاریکاتورهای اهانت آمیز می کنند و ظریف و دستیارانش را آماج حملات بی قرار داده اند، آیا این کلمات و دفاع تاریخی رهبر معظم انقلاب در باره تیم مذاکره کننده هسته ای را نشنیده و نخوانده اند؟ طی ۳۲ سال گذشته معظم له برای چه کسی یا کسانی از مسوولان سیاسی و به خصوص حوزه وزارت خارجه و مذاکره کنندگان هسته ای، چنین الفاظ و القابی به کار برده است؟

منتقدان دولت و شخص آقای ظریف، بدانند و به هوش باشند که ظریف و دستیارانش برای تامین و تضمین منافع ملی ملت ایران در حال تلاش هستند، آتش توپخانه هایتان متاسفانه مواضع خودی را هدف قرار داده است، آن را خاموش کنید. شمشیرهایتان را غلاف کنید که به طور مستقیم پیکر سردار دلاور و شجاع عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده اید، چشمانتان را باز کنید، دکتر محمدجواد ظریف آماج حملات سهمگین و زهر آگین دشمنان این ملک و ملت است، خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنید.

«کرم محمدی»؛ فرماندار دالاهو استان کرمانشاه



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار