سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: باتوجه به کاوش های اخیر صورت گرفته در قباق تپه و اهمیت این محوطه باستانی در نظر داریم تا یک پایگاه پژوهشی باستان شناسی در آنجا داشته باشیم.
کد خبر: ۹۵۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵ 18 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،جبار گوهری در حاشیه بازدید از محوطه باستانی درحال کاوش قباق تپه کوزران کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به اهمیت این محوطه باستانی، اظهارکرد: باتوجه به کشفیاتی که تاکنون در قباق تپه کوزران اتفاق افتاده، می توانیم بگوییم که این محوطه یکی از محوطه های مهم باستان شناسی بین المللی است.

وی تصریح کرد: کشفیاتی که تابحال در این محوطه شده، یک اتفاق مهم ویژه برای باستان شناسی دنیاست، چراکه قباق تپه پس از سوریه دومین جایی است که دو یادمان از شاهان آشوری در آن کشف شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان با تاکید براینکه کاوش های باستان شناسی برای کشفیات جدید در قباق تپه ممکن است سالها به طول بینجامد، گفت: آنچه تاکنون در این محوطه باستانی اتفاق افتاده، این نوید را می دهد که باید منتظر خبرهای خوب بعدی هم از قباق تپه باشیم که دنیای باستان شناسی را شگفت زده خواهد کرد.

وی در ادامه درخصوص برنامه های میراث فرهنگی استان برای این محوطه باستانی هم گفت: هرچند در دهه های گذشته قباق تپه به ثبت ملی رسیده، اما هنوز تعیین عرصه و حریم نشده که یکی از اقدامات اولویت دار ما این موضوع خواهد بود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: البته باتوجه به اینکه این تپه تاریخی در مجاورت روستایی با این نام قرار دارد و تعدادی از خانه های روستایی چسبیده به آن است، برای همین تلاش خواهیم کرد تا به زندگی و معیشت مردم این روستا آسیبی وارد نشود.

وی اعلام کرد: همچنین در نظر داریم تا درصورت امکان یک پایگاه پژوهشی در قباق تپه داشته باشیم تا بتواند محوطه های باستان شناسی ماهیدشت، روانسر و کوزران را پوشش دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار