امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: روزه بر بیماران کرونایی واجب نیست.
کد خبر: ۹۵۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹ 17 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،حجت الاسلام محمد حجتی ، با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم به طور مستقیم تکلیف روزه داران را در زمان بیماری مشخص کرده، گفت: در دین اسلام روزه بر بیماران و افرادی که در خطر بیماری باشند واجب نیست که این حکم با نظر پزشک، بیماران کرونایی را هم شامل می شود.

حجتی اضافه کرد: خداوند در آیه 184 سوره بقره در قرآن کریم می‌فرماید که کسانی که مریض یا مسافر هستند می‌توانند روزه را بخورند و بعد از بهبودی در ایام غیر رمضان جبران کنند.

امام جمعه موقت کرمانشاه در ادامه با بیان این‌که روزه گرفتن از نظر جسمی، روحی و اجتماعی دارای آثار مثبت زیادی است، گفت: از لحاظ جسمی، روزه گرفتن فرصتی فراهم می‌کند تا بدن به آرامش برسد و به ویژه فرصت خوبی برای استراحت دستگاه گوارش انسان است.

وی با اشاره به فواید روزه‌داری برای بدن، ادامه داد: روزه‌ گرفتن به هیچ عنوان مانعی برای سلامتی نبوده و حتی برخی بیماران نیز می‌توانند با مشورت پزشک خود روزه بگیرند، لذا افراد نباید کوچکترین بیماری را بهانه‌ای برای ترک این فریضه دینی قرار دهند.

امام جمعه موقت کرمانشاه یکی دیگر از کارکردهای روزه داری را کمک به نیازمندان و فقرا عنوان کرد و افزود: خداوند روزه را بر مسلمانان واجب کرده تا بلکه با یک ماه روزه داری و تحمل گرسنگی و تشنگی به فکر فقرا و نیازمندان بیافتند، لذا ماه مبارک رمضان فرصت خیلی خوبی برای مواسات و کمک مومنانه است و انتظار می رود مومنان در کنار سایر فرایض ماه مبارک رمضان از جمله روزه داری، کمک به نیازمندان را هم در برنامه بگذارند.

وی در ادامه در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر پرداختن کفاره به جای روزه در ماه مبارک رمضان بدون داشتن هیچ عذر شرعی، گفت: روزه بر مسلمانان واجب است لذا آنها حق جایگزین کردن هیچ کاری با روزه داری را ندارند و این ادعا آنقدر خنده دار است که مثلا فردی بیمار باشد و برای درمان به پزشک مراجعه کند، اما بجای خرید دارو، وجه آن را به نیازمندی داده و انتظار بهبودی هم داشته باشد.

حجتی سپس با اشاره به این‌که روزه‌داری در همه ادیان وجود دارد، افزود: هرچند در سایر ادیان و تمامی مکاتب علمی استراحت دادن به بدن در قالب روزه‌داری مورد تأکید واقع شده و روزه داری خاص اسلام نیست، اما زیباترین و کامل‌ترین شکل آن در دین اسلام و در ماه مبارک رمضان نمود پیدا می‌کند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار