در پی کاوش‌های باستان شناسی در «قباق تپه کوزران» یک سنگ یادمان با قدمت ۲ هزار و ۷۰۰ سال مروبط به دوره آشوریان کشف شد.
کد خبر: ۹۵۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱ 15 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، عضو هیات علمی دانشگاه رازی و سرپرست گروه کاوش تپه باستانی قباق تپه در خصوص این خبر، گفت: سال ۱۳۹۸ بر اساس اطلاع مردم محلی سنگ حجاری شده‌ای در قباق تپه کشف شد که نشان می‌داد این قاب سنگی پاشنه دری است که معمولا در مراکز ایالتی و فرمانداری‌های امپراطوری آشور کاربرد داشته است.

سجاد علی بیگی افزود: بر اساس پژوهش‌های باستان شناسی که از اوایل سال جدید در منطقه کوزران، روانسر و ماهیدشت بزرگ انجام دادیم، مشخص شد که کشف این قطعه سنگ شاهدی بر حضور آشوریان در هزاره اول قبل از میلاد در این منطقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این باستان شناسی‌ها تا کنون وقایعی از دوره ساسانی، اشکانی وعصر آهن یا ماد‌ها به دست آمده است که جدیدترین لایه شناسایی شده ۱۵۰۰ سال و قدیمی‌ترین لایه نیز ۳ هزار و ۷۰۰ سال قدمت دارد.

سرپرست گروه کاوش تپه باستانی قباق تپه گفت: در کاوش‌هایی که انجام شده در یک طرف این سنگ یادمان چهره‌ای طراحی شده که بخشی از کلاه شاه آشوری بر روی آن حجاری شده و در طرف دیگر آن ۲۳ سطر به خط میخی نوشته شده که حکایت از لشگر کشی پنجم و ششم «سارگون دوم» پادشاه مقتدر آشوری در ۷۲۱ تا ۷۰۵ سال قبل از میلاد دارد.

علی بیگی افزود: این کشف تاریخی دریچه تازه‌ای را به روی مطالعات آشورشناسی در ایران خواهد گشود و باستان‌شناسان امیدوارند در فصل‌های آتی بتوانند اطلاعات بیشتری از استقرار عصر آهن (دوره آشور نو) در این محوطه به‌دست بیاورند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار