جانشین تیپ ۲۸۱زرهی شهید نیکخواه بیستون با بیان اینکه شهید صیاد شیرازی پرورش یافته مکتب امام خمینی (ره) بود، گفت: شهید صیاد شیرازی در ️همه ابعاد نمونه و الگو بودند.
کد خبر: ۹۵۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷ 11 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، سرهنگ «حسین امیری»  در مراسم سالروز شهادت سپهبد علی صیاد شیرازی، افزود: دیدگاه شهید صیاد فراتر از یک دیدگاه نظامی‌گری بود و وسعت و بینش او در همه ابعاد زندگیش تبلور یافته بود.

او با بیان اینکه شهید صیاد در مراتب دینی و عرفانی توانسته بود قله های رفیع انسانیت را کسب نماید، گفت: ️کتاب ها و نوشته ها نمی توانند آنگونه که شایسته شهید صیاد شیرازی است، بنویسند.

وی اظهار داشت: شهید علی صیاد شیرازی خصوصیات اخلاقی برجسته ای داشت که بارزترین آنها، عشق به ائمه اطهار، ادای نماز اول وقت و ارتباط با علما و بزرگان دین بود.

سرهنگ امیری افزود: این شهید عزیز سال های متمادی در محضر عارف جلیل القدر آیت الله بهاءالدینی تلمُذ کرد و بهره برد و مژده شهادت را از ایشان شنیده بود.

وی اضافه کرد: سپهبد شهید صیاد شیرازی با وجود پیروزی در عملیات های متعدد آفندی و پدافندی با اخلاصی که داشت در جهاد با نفس هم پیروز بود و همه موفقیت هایش را از نماز اول وقت می دانست.

شهید صیاد شیرازی یار امام و رهبری

به گزارش ایرنا؛ امیرسپهبد شهید علی صیاد شیرازی، در سال ۱۳۲۳ شمسی در کبود گنبد از توابع شهرستان درگز در شمال خراسان، در خانواده ای مذهبی دیده بر این دنیای خاکی گشود. پس از پایان آخرین سال دوره متوسطه در دبیرستان امیر کبیر تهران، در سال ۱۳۴۳ وارد دانشکده افسری شد و سه سال بعد، پس از اخذ درجه لیسانس، از دانشگاه افسری فارغ التحصیل شده و برای به پایان رسانیدن دوره مقدماتی توپ خانه، عازم اصفهان گردید.

در سال ۱۳۵۱ پس از اتمام آموزش زبان انگلیسی در تهران، به دلیل لیاقت ها و دقت هایش در کار، برای تکمیل تخصص های توپ خانه، از طرف ارتش، عازم آمریکا شد تا دوره هواسنجی بالستیک را بگذراند. او پس از بازگشت از آمریکا، به عنوان استاد در مرکز آموزش توپ خانه اصفهان به تدریس پرداخت.

شهید صیاد شیرازی پس از آن که به دلیل مخالفت هایش با بنی صدر، درجات تشویقی اش توسط وی لغو و از مسؤولیت عملیات غرب کشور بر کنار شد، با دعوت شهید کلاهدوز، در سپاه پاسداران مشغول خدمت شد و تا برکناری بنی صدر، به مدت چهار ماه در معاونت طرح و عملیات سپاه انجام وظیفه کرد. او پس از انتخاب شهید رجایی به سمت ریاست جمهوری، دوباره با درجه سرهنگی به ارتش فراخوانده شد و قرارگاه عملیاتی شمال غرب کشور را تشکیل داد و به پاک سازی شهرهای بوکان و اشنویه پرداخت.

شهید صیاد شیرازی در ردیف اولین فرماندهانی بود که وارد کردستان شد و شهید دکتر چمران را در حل بحران پدید آمده در غرب کشور، یاری نمود. طرح هایی که باعث شکستن محاصره شهرهای سنندج، پادگان مریوان، بانه و سقز شد، از طرح هایی بود که شهید در آن ها دخالت اساسی داشت و آن گاه که این طرح ها با موفقیت به پایان رسید، با ارتقای درجه با درجه سرهنگی، به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد.

بدین ترتیب، لشکرهای ۲۸ کردستان، کرمانشاه، تیپ ۲۳ نیروهای مخصوص، بخشی از لشکر ۱۶، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز نیروهای انتظامی کردستان، همگی تحت فرماندهی وی قرار گرفت.

پس از شهادت سرلشکر فلاحی در سال ۱۳۶۰، با حکم امام خمینی رحمه الله به عضویت شورای عالی دفاع منصوب شد. صیاد در سال ۱۳۶۸، به درخواست رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و با موافقت مقام معظم رهبری، به سمت معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح منصوب شد.

در دوران دفاع مقدس در عملیات های مختلفی شرکت جست که از آن جمله می توان به عملیات های طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، مسلم‌بن‌عقیل، مطلع‌الفجر، محرم، والفجر ۱، ۲، ۳، ۴ و ۸ و ۹، خیبر، بدر و قادر اشاره کرد.

امیر شهید علی صیاد شیرازی، حدیث دلدادگی را با شکوه و جاودانگی تمام، پس از سال ها جست وجوی شیرین شهادت، سرانجام در صبح روز ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ شمسی، مصادف با ۲۳ ذیحجه ۱۴۱۹ قمری، به نمایش گذاشت. وی که بیست سال در پی صید گران بهای شهادت، دشت و دمن و شرق و غرب کشور از پاوه تا چزابه و فاو را طی کرده بود، سرانجام در کمند زلف یار گرفتار آمد و جام عشق لایزال الهی را مستانه سرکشید و با تن پوشی از یاس و ارغوان راهی بهشت شد و امروز، همه شکوفه های بهاری، از داغ سترگ شقایق در سوز و گدازند.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار