یک متخصص قارچ شناسی پزشکی نسبت به استفاده از قارچ های خودرو در طبیعت هشدار داد و گفت: بسیاری از این قارچ ها سمی بوده و برخی از آنها تا بیش از 60 درصد مرگ آفرین هستند.
کد خبر: ۹۵۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲ 08 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر علی میکاییلی ، با اشاره به افزایش رویش قارچ‌ها در فصل بهار، گفت: در طبیعت انواع قارچ های خودرو وجود دارد که متاسفانه عمده آنها قارچ های سمی هستند و مصرفشان با عوارض بسیاری همراه بوده و بعضا می توانند موجب مرگ افراد می شوند.

وی افزود: برخی قارچ های سمی به لحاظ ظاهری مشابهت بسیاری به قارچ های خوراکی دارند، بنابراین این احتمال هست که افراد دچار خطا شده و قارچ سمی را با قارچ خوراکی اشتباه بگیرند.

میکاییلی با اشاره به استفاده برخی افراد از روش های مختلف برای شناسایی قارچ های خوراکی، گفت: برخی افراد از شیر، ظروف نقره، پوست پیاز و ... برای تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی استفاده می کنند، درحالیکه این روش ها هیچ پایه و اساس علمی نداشته و به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

وی با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از مسمومیت برخی قارچ ها تا بیش از 60 درصد است، گفت: قارچ ها انواع مختلفی دارند و مسمومیت هایی با عوارض مختلف از جمله اختلال در سیستم ایمنی بدن، ایجاد سرطان و ... ایجاد می کنند و دربین انواع مسمومیت های قارچی، مسمومیت‌های نوع "آمانیتایی" بسیاری خطرناک بوده و کُشندگی آن بیش از 60 درصد است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: عمده مسمومیت های قارچی ظرف حدود یک ساعت علائم خود را بروز می دهند، اما در نوع مسمومیت های آمانیتایی دوره کمون مسمومیت طولانی تر بوده و بطور معمول 12 تا 72 ساعت به طول می انجامد، بطوری که برخی افراد فراموش می کنند که علائم مسمومیت آنها ناشی از مصرف قارچ بوده است.

میکاییلی اظهار کرد: شروع مسمومیت با قارچ های آمانیتایی، با علائم گوارشی مثل اسهال، دل درد، دل پیچه، عرق کردن و ... خود را نشان می‌دهد و با توزیع سم در بدن در مراحل بعدی، کبد هدف سم "آمانیتین" قرار می گیرد و در این مرحله فرد وارد کما شده و کبد عملا از بین می رود.

وی افزود: تنها راه درمان در این مرحله پیوند کبد است، اما در مورادی که مقدار سم وارد شده در خون افراد زیاد باشد حتی کبد پیوندی هم بر اثر این سم دچار مشکل شده و در نهایت فرد جان خود را از دست می دهد.

این متخصص قارچ شناسی پزشکی گفت: در این نوع مسمومیت، زمان اهمیت زیادی دارد و اگر در همان ساعات اولیه فرد متوجه شود این امکان وجود دارد که با شست و شوی معده تا حدی از جذب بیشتر سم در بدن جلوگیری کرد. بنابراین توصیه می شود چنانچه افراد یک خانواده مصرف قارچ خودرو داشتند و یکی از افراد دچار علائم گوارشی شد، تمام اعضای خانواده به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

میکاییلی با اشاره به خطرات مرگ آفرین مصرف قارچ های سمی، گفت: این امر می طلبد که افراد هوشیار بوده و به طور جد از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت خودداری کنند.

وی افزود: یک فرد هرچه قدر هم در تشخیص قارچ های خوراکی مهارت داشته باشد، کافی است یک بار دچار خطا و اشتباه شود و یک قارچ آمانیتایی را با قارچ خوراکی اشتباه بگیرد که در این زمان هم جان خود و خانواده و هم افرادی که شاید از او قارچ بخرند را به خطر می اندازد.

وی یادآور شد: تشخیص قطعی قارچ های خوراکی نیازمند انجام آزمایشات میکروسکوپی، ژنتیکی مولکولی و سم شناسی است و تشخیص از روی ظاهر کار بسیار پرریسک و پرخطری است، چرا که برخی قارچ های سمی ظاهری کاملا مشابه با قارچ های خوراکی دارند.

این متخصص قارچ شناسی پزشکی گفت: در همین راستا توصیه می شود افراد از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت و دست زدن به آنها خودداری کرده و قارچ مورد نیاز خود را از قارچ های بسته بندی شده بهداشتی تهیه کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار