دانش عامل اصلی توسعه و مدرسه نقطه شروع ورود به دایره آن است، بر این اساس رابطه موثر و معناداری بین هر دو وجود دارد به طوری که ضعف و کمبود یکی دیگری را هم به چالش میکشد پس باید تعادل افزایش کمی و کیفی هر دو عامل در دستور کار مسئولین قرار گیرد.
کد خبر: ۹۴۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳ 14 March 2021
به گزارش تابناک کردستان، استان‌های دارای تنوع منابع مادی توسعه (آب، خاک، مرتع، جنگل، معدن، مرز مشترک با عراق و نیروی انسانی جوان) به سبب داشتن نقش محوری در روند پیشبرد شکوفایی و رونق بخشی شاخص‌های اقتصادی باید در اولویت توزیع اعتبارات مربوط به مدرسه سازی و تجهیز مدارس باشند.
کردستان به سبب بهره مندی از این منابع پتانسیل تبدیل شدن به قطب تولید، تجارت و توریسم کشور را دارد که برای تبدیل آن‌ها به ثروت ملی، رفاه عمومی و امنیت همه جانبه پایدار نیاز به تقویت زیرساخت‌های علمی و عقلایی داشته و ضروری است تا این هدف را در قالب آسان سازی دسترسی به مدارس و مجهز نمودن آن‌ها به آخرین دستاورد‌های دنیا در حوزه وسایل آموزشی پیگیری شود.
استان در زمینه دسترسی آسان به مدارس، تعداد کلاس‌ها و امکانات آموزشی دارای نواقص و کمبود‌های متنوع میباشد به این دلیل هر ساله تعدادی از دانش آموزان به ویژه دختران روستایی ناچار به ترک تحصیل شده، تعدادی از محصلین هم دچار افت کیفی یادگیری میشوند و هر ساله شاهد بروز سوانح ناخوشایند ناشی از فروریختن سقف کلاس، ریزش دیوار مدرسه و یا انفجار بخاری هستیم.
اما باید این را بدانیم شرط بهبود شاخص‌های آموزشی کردستان تنها افزایش تعداد مدارس نیست بلکه برای رسیدن به هدف نیازمند تقویت حوزه تکنولوژی آموزشی و کمک آموزشی هم هستیم، چون دنیا دارد با تمام قدرت در این دو زمینه سرمایه گذاری میکند.
همه باید این را قبول کنیم که دولت به علت اعمال تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا و همپیمانانش امکان تامین منابع مالی مورد نیاز مدارس را ندارد، بنابراین ضرورت دارد تا خیرین و نیکوکاران که مهمترین تکیهگاه هر ملتی در همه دوران‌های سختی هستند وارد میدان شوند تا فرزندان این مملکت به علت کمبود مدرسه و نبود وسایل آموزشی ناچار به ترک تحصیل و یا افت کیفی آموزش شوند.
خبرنگار تابناک در راستای انجام رسالت حرف‌های که ایجاد پل ارتباطی بین مردم و مسئولین و انتقال کمبود‌ها به دولت و رساندن پیام‌های دولت به مردم میباشد مصاحب‌های با مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان انجام داده که اینک پیش روی شماست.
مهندس ماجد احمدی با اشاره به وضعیت مدارس کردستان گفت: هیچکس منکر وجود کمبود در حوزه کمی و کیفی مدارس در استان نیست که بخشی از این موضوع برمیگردد به تغییرات نظام اجتماعی (ازقبیل مهاجرت و تغییرات جمعیتی)، روند تحولات جهانی در زمینه کمی و کیفی آموزش و محدودیت منابع، که به این دلایل نباید منتظر روزی بود که به تمام اهداف برسیم، چون عرصه در فرایند تغییرات دائمی قرار دارد و ما باید تلاش کنیم تا همگام با روند جهانی و نیاز‌های داخلی حرکت نمائیم.
وی افزود: دولت تمام کوشش خود را به کار میگیرد تا بتواند بر کمبود‌ها غلبه کند و تامین منابع مورد نیاز آموزشی را در اولویت توزیع بودجه قرار داده است که مقایسه ارقام فعلی با گذشته این ادعا را به اثبات میرساند، اما باید این واقعیت را قبول کرد که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و امکان فراهم کردن تمام منابع را ندارد و باید برنامه‌های راهبردی ویژه برای برون رفت از این شرایط را اجرا کند، این را بدانید که در این چند سال اخیر برای ساخت، نوسازی، تعمیر و تجهیز مدارس هر آنچه که نیاز بوده سریع در دستور کار دولت قرار گرفته و در موارد بسیار ضروری از جمله تامین وسایل گرمایشی استاندارد و تعمیر مدارس فرسوده فوری بودجه مورد نیاز تخصیص یافته است و اگر این رویکرد دولت نبود شاید اکنون با کمبود‌های سنگینی روبرو بودیم.
احمدی خاطر نشان کرد: یکی از راهکار‌های غلبه بر کمبود‌های موجود آمدن نیکوکاران به عرصه مدرسه سازی و تجهیز مدارس میباشد که خوشبختانه ما در این زمینه از فرهنگ و منش بالا و بی نظیری در دنیا برخورداریم و ایثار خیرین ایرانی همواره الگوی دنیا بوده است. نگاهی بیندازید به عملکرد تشکیلات خیرین مدرسه ساز و ببینید که در این چند سال فعالیت چه اقداماتی انجام داده و چه کارنامه درخشانی دارد.
این مقام مسئول در خصوص رویکرد و عملکرد نوسازی مدارس کردستان اظهار کرد: رویکرد ما تابعی از سازمان مرکزی و مبتنی بر نیاز‌های روز است، که تلاش دارد تا در راستای آموزش با استاندارد‌های روز دنیا هماهنگ باشد و شاخص‌های آموزشی کشور در صدر دنیا باشد و عملکرد ما هم در چند قالب نیاز سنجی، تعریف پتانسیل کاری و اجرای پروژه میباشد.
احمدی اعلام کرد: همین جا اعلام میکنم که با تلاش شبانه روزی همکارانم تمام نیاز‌های استان شناسایی و پروژه‌های مربوطه نیز تعریف شده و به هر میزان که اعتبارات در اختیار ما قرار گیرد فوری نسبت به هزینه نمودن آن اقدام میکنیم.
وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرا گفت: این اداره کل در سالجاری اقدام به شروع ۳۶ پروژه جدید در قالب ۲۲۷ کلاس با زیربنای ۳۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع نموده است که از این تعداد ۴ پروژه مقاوم سازی، ۲۲ پروژه احداث و ۱۰ تخریب و بازسازی میباشد، همچنین از اول امسال تا پایان بهمن ماه ۷۴ پروژه شامل ۲۹۲ کلاس با زیربنای ۳۹ هزار ۳۹۴ متر مربع تحویل شده است که از این تعداد ۵۳ پروژه احداثی، ۶ پروژه تخریب و بازسازی و و ۱۵ پروژه تکمیلی بود.
مدیرکل نوسازی مدارس کردستان رسیدگی به استاندارد سازی وسایل گرمایشی مدارس را ضروری ذکر کرد و افزود: کردستان به علت سردسیر بودن نیاز به قرار گرفتن در اولویت تامین وسایل گرمایشی مدارس کشور قرار گیرد تا خطرات سرما یا انفجار بخاری متوجه دانش آموزان نگردد که جا دارد در این راستا هم از مدیریت ارشد سازمان مرکزی، هم از مدیریت ارشد استان و هم از خیرین بابت زحمات و حمایتهایشان در این راستا تقدیر و تشکر کرد.
احمدی تصریح کرد: سیستم گرمایشی ۲ هزار و ۹۵ مدرسه شامل ۶ هزار و ۳۲۵ کلاس تا پایان سال ۹۸ استاندارد سازی شد و در حال حاضر بخاری نفتی از تمام مدارس استان حذف و همگی دارای سیستم گرمایشی استاندارد هستند و هیچ مدرسه دولتی نداریم که از سیستم گرمایشی غیر استاندارد استفاده کند.
وی ضمن تایید وجود مدارس نیازمند تخریب و تعمیر در استان گفت: مدارسی داریم که به علت فرسوده بودن و تحول در روش‌های آموزشی نیاز به تعمیر و تخریب دارند و دولت برای این واحد‌ها هم برنامه‌های متنوعی دارد، اما این را هم بیان کنم که استان مدارس کاملا خطرناک که احتمال ریزش داشته باشد را ندارد.
وی اعلام کرد: در اجرای طرح حذف مدارس خشتی و گلی مدارس روستا‌های آغچه گنبد و گنبدی بیجار، رحیم کوژیاگ دیواندره، و قلعه جقه و پیر یونس سقز زیر پوشش این طرح قرار گرفتهاند، در استان کردستان تمام مدارس خشتی و گلی بازسازی شدهاند و تنها روستا‌هایی که تعداد دانش آموزان آن‌ها کم است و امکان مهاجرت آن‌ها به شهر‌ها و سایر روستا‌ها وجود ندارد از کانکس‌های ۱ کلاسه استفاده میشود که کل آن‌ها در استان ۶ مورد است.
احمدی در خصوص حمایت خیرین از روند مدرسه سازی کردستان تصریح کرد: دامنه کمک‌های این قشر شریف مدام در حال افزایش است به طوری که در زمان به هم خوردن تعادل اقتصادی به علت جنگ اقتصادی این رویه علاوه بر اینکه کاهش نیافت بلکه روال افزایشی هم به خود گرفت که اگر شیوع بیماری کرونا نبود و ما میتوانستیم جشنواره‌ها را برگزار نماییم بدون شک وضعیت بهتر از این هم میشد.
وی افزود: امسال ۳۳ پروژه با ۱۰۰ کلاس درس از محل کمک‌های خیرین ساخته و تحویل دانش آموزان گردید.
مدیرکل نوسازی مدارس کردستان با تاکید بر تعریف برنامه جهت جمع آوری کمک‌های خرد گفت: بسیاری از هموطنان ما علاقه وافری به حضور در عرصه مدرسه سازی دارند، اما توان پرداخت مبالغ بالا را ندارند که سازمان در راستای استفاده از این منابع و رساندن این افراد به آرزوی مشارکت در این میدان طرح آجر به آجر را اجرا میکند که امسال موفق به جذب ۶ هزار مورد از این کمک‌ها شدیم.
این مقام مسئول در خصوص روند مقاوم سازی مدارس گفت: طرح مقاوم سازی مدارس با هدف جلوگیری از بروز حوادث ناشی از فرسوده بودن مدارس در استان اجرا میشود که امسال در این راستا موفق به اجرای طرح در ۶ مدرسه ۵۰ کلاس با ۳ میلیارد تومان اعتبار اجرا شد و در سال‌های گذشته هم ۱۷۳ کلاس درس مقاوم سازی شدند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار