مدیرکل امور عشایر استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه "جمعیت عشایر استان در زمان ییلاق ۱۱۵ هزار نفر و در قشلاق ۱۶ هزار نفر است" گفت: انتظار است غربالگری عشایر به هنگام ورود به استان انجام شود.
کد خبر: ۹۴۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳ 14 March 2021

 

یحیی حسین‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: تعداد 40 خانه بهداشت برای مناطق عشایری استان پیش بینی شده که در حال راه‌اندازی هستند و به شکل ساختمان‌های ثابت، کانکس و چادرهای مخصوص در مناطق عشایری برپا می‌شوند.

وی افزود: درحال حاضر اکثر عشایر از مراکز بهداشتی استفاده می‌کنند که با راه اندازی خانه‌های بهداشت عشایر می‌توانند از امکانات بهداشتی در نزدیک استقرارگاه‌های عشایری خود بهرمند شوند.

مدیرکل امور عشایر استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به جمعیت عشایر و استفاده آنان از خانه بهداشت‌های سیار، گفت: بر اساس سرشماری ثبتی مبنایی که در سال 1398 انجام شد و نتایج آن در آبان ماه سال 1399 بر اساس بررسی صورت گرفته از 14 پایگاه داده‌ای کشور استخراج شد، جمعیت عشایر استان در زمان ییلاق 115 هزار نفر و در قشلاق 16 هزار نفر است.

حسین‌پور تصریح کرد: مسلماً با توجه به اینکه عشایر در 85 درصد گسترده جغرافیایی استان پراکندگی دارند این تعداد خانه بهداشت نمی‌تواند جوابگوی صد در صد نیاز آنها باشد.

وی با بیان اینکه خانه‌های بهداشت عشایر هنوز به صورت کامل راه‌اندازی نشده‌‌اند، بیان داشت: پیگیر مجوز بکارگیری به‌ورز عشایری و تجهیزات مورد نیاز از مرکز بهداشت استان هستیم که به محض صدور مجوز بکارگیری بهورزان عشایری از وزارت بهداشت، این عزیزان برای کار در خانه‌های بهداشت پذیرفته می‌شوند.

مدیرکل امور عشایر استان در رابطه با ارائه خدمات خانه بهداشت‌ها، اضافه کرد: خانه‌های بهداشت خدمات بهورزی و پرستاری، مامایی و بهداشت محیط را ارائه خواهند داد. بر اساس تقویم کوچ، عشایر از 25 اردیبهشت ماه به مناطق ییلاقی استان می‌توانند وارد شوند.

مدیرکل امور عشایر استان بیان داشت: تمهیدات لازم در برگزاری جلسات شورای عشایر شهرستانی در راستای ارائه خدمات مطلوب به عشایر توسط سایر دستگاه‌های اجرایی در ماه‌های اخیر برنامه ریزی شده است، همچنین اطلاع رسانی به عشایر جهت جلوگیری از کوچ زود هنگام انجام شده است.

وی تصریح کرد: ارزاق مورد نیاز عشایر مثل آرد در ماه فروردین و اردیبهشت در استان خوزستان توزیع خواهد شد و مکاتبه لازم با دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان مثل دامپزشکی، هلال احمر، مراکز بهداشت و ... صورت پذیرفته است.

حسین‌پور اشاره کرد: در سال 1399 تا به حال بیش از 58 میلیون لیتر آب از طریق ماشین های آبرسان بین عشایر توزیع شده است، در سال گذشته غربالگری عشایر به هنگام ورود به استان توسط دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شد و انتظار است که همزمان با کوچ عشایر در سال 1400 نیز دوباره این کار انجام شود.

وی با اشاره به پروژه احداث ایل‌راه استان عنوان کرد: تعداد حدود 10 پروژه بهسازی، مرمت و احداث ایل‌راه‌های عشایری همراه با اجرای ابنیه مورد نیاز اعم از پل، آب نما با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، استانی و ارزش افزوده در حال انجام هستند.

حسین‌پور در پایان با اشاره به تاثیر ایل‌راه‌ها در بهبود وضع عشایر، خاطرنشان کرد: این ایل‌راه‌ها علاوه بر سهولت دسترسی عشایر به امکانات و تردد، باعث می‌گردد دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز بتوانند خدمات خود را بهتر به عشایر ارائه دهند، در حال حاضر بر اساس آمار جدید با 115 هزار نفر جمعیت دومین استان عشایری کشور هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار