فشار تورم به‌ویژه با رشد قیمت خوراکی‌ها بر خانوارهای ایرانی سنگین‌تر شده؛ روایت رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد دست‌کم یک‌سوم استان‌های ایران با رشد 70درصدی قیمت سبد خوراکی‌های مردم در بهمن‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ماه پارسال مواجه شده‌اند.
کد خبر: ۹۴۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵ 24 February 2021

به گزارش تابناک قم، مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان‌ها در بهمن ١٣٩٩ را اعلام کرد.

فشار تورم به‌ویژه با رشد قیمت خوراکی‌ها بر خانوارهای ایرانی سنگین‌تر شده؛ روایت رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد دست‌کم یک‌سوم استان‌های ایران با رشد 70درصدی قیمت سبد خوراکی‌های مردم در بهمن‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ماه پارسال مواجه شده‌اند. فشار تورمی بهمن‌ماه درصورتی که کنترل نشود، می‌تواند مثل بهمنی سنگین سفره ایرانیان را بازهم کوچک‌تر کند. به‌نظر می‌رسد وقت آن رسیده تا اراده حاکمیت در اقتصاد دست‌کم برای یک سال آینده معطوف به کنترل روند فزاینده و نگران‌کننده تورم باشد، زیرا بیم آن می‌رود با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، نگاه‌ها از رشد قیمت‌ها به وعده‌های تورم‌ساز تغییر داده شود.

در بهمن ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوار‌های کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٩٢.٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ٣.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های خراسان جنوبی و گیلان با ١.٧ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ٤٨.٢ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (٥٨.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.٤ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های کشور به عدد ٣٤.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٧.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (٣٠.٩ درصد) است.

خانوار‌های شهری

در بهمن ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوار‌های شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٢٨٩.٥ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٤ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ٣.٦ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خراسان جنوبی و کرمانشاه با ١.٤ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های شهری کشور ٤٧.٢ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری مربوط به استان کردستان (٥٧.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.٢ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٩ برای خانوار‌های شهری به عدد ٣٤.١ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٧.٥ درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و مازندران (٣٠.٥ درصد) است

خط فقر مطلق و نسبی در ایران

در پی تحریم‌های ظالمانه ارزش ریال به شدت سقوط کرد. طبق اعلام مراکز پژوهشی و کارگری، «خط فقر مطلق» در کشور ۲ میلیون تومان و «خط فقر نسبی» (به نسبت مناطق و دهک های درآمدی) ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان است. بر همین اساس «خط زندگی» حداقل ۲۰ میلیون و و «خط رفاه» از ۶۰ میلیون تومان به بالا قابل محاسبه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار