مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه با اشاره به فعالیت ۴۶ هزار «همیار طبیعت» در راستای ترویج فرهنگ منابع طبیعی، گفت: طرح همیاران طبیعت باهدف، ساماندهی علاقه‌مندان، دوستداران منابع‌طبیعی، شوراها، دهیاران، ‌ بسیجیان و سایر اقشار جامعه تشکیل شده است.
کد خبر: ۹۳۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 11 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«ان‌شالله کولانی» با ایرنا با بیان اینکه آموزش همیاران طبیعت با هدف ارتقا سطح دانش و بهره‌گیری از توانمندی‌های آنان و ارتقا سطح دانش، بینش و مهارت اقشار جامعه اجرا می‌شود، افزود: همیاران طبیعت مجموعه‌ای از افراد دلسوز و داوطلب و نقش‌آفرین در عرصه‌های منابع طبیعی هستند.

او گفت: یکی از مهمترین سرمایه‌ها و پشتوانه‌های سازمان جنگل‌ها، بهره‌مندی از وجود این افراد دلسوز و علاقه‌مند است که بدون چشمداشتی احساس وظیفه برای منابع طبیعی کشور و مطالبه‌گری و فرهنگ‌سازی می‌کنند و در خیلی از فعالیت‌های اجرایی نقش آفرین هستند.

وی اظهار داشت: در این روزها و در شرایط اقلیمی حاکم بر کره زمین که شاهد افزایش گازهای گلخانه‌ای و کاهش نزولات جوی، سیل‌های ویرانگر، تخریب منابع طبیعی هستیم، یکی از مهمترین نقش آفرینان در این حوزه همیاران طبیعت هستند.

او در ادامه گفت: همیاران طبیعت کسانی هستند که اطلاع‌رسانی به موقع می‌کنند و در عرصه حضور دارند که با این نقش آفرینی‌های داوطلبانه گاهی متحمل خسارات مالی و حتی جانی هم می‌شوند. نمونه بارز آن جان باختن همیاران طبیعت در اطفا حریق‌ها در سال جاری بود که برای دفاع از منابع طبیعی جان خود را نثار کردند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه در ادامه گفت: ایجاد تشکل و ساختارسازی برای همیاران طبیعت و موضوع همیاران طبیعت به عنوان یکی از مهمترین برنامه های مشارکتی سازمان جنگل ها است.

کولانی افزود: در سه سال اخیر با یک برنامه‌ریزی مشارکتی ۴۶ هزار نفر از اقشار مختلف جامعه در استان کرمانشاه بعنوان همیار طبیعت در راستای ترویج فرهنگ منابع طبیعی و حفاظت از آن فعالیت دارند که بسیاری از اطلاعات مرتبط با تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی و سیاست گذاری ها و فعالیت های اجرایی، ناشی از نقش آفرینی همیاران طبیعت است.

وی اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم یک ارتباط دوسویه با همیاران و آمار دقیقی نیز از تعداد دوستداران طبیعت داشته باشیم سامانه‌ای تحت عنوان همیار طبیعت طراحی شده که لینک سامانه در پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها وجود دارد.

او گفت: هر فرد داوطلبی می تواند در این سامانه آمادگی خودش را برای نقش آفرینی به عنوان همیار طبیعت اعلام کند.

وی اضافه کرد: همکاران ما در اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه، برنامه‌های مختلفی را از جمله برگزاری کلاس های آموزشی، اردوهای بازدیدی و ارسال جزوات برای این افراد انجام می دهند که این طی فرآیندی می‌توانند با عنوان «همیار محافظ»، «همیار مروج» و «همیار دانش آموزی» ایفای نقش کنند و به این جامعه بزرگ و اثرگذار بپیوندند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

این استان دارای سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیستون که ۵۴ هزار هکتار است، بوزین و مرخیل در پاوه ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم حدود ۴۳ هزار هکتار است.

یک پناهگاه حیات وحش بیستون نیز در منطقه ورمنجه در جاده سنندج وجود دارد و در مجموع استان کرمانشاه دارای چهار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع به مساحت ۱۶۱ هزار هکتار است.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار