معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سالک یکی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است و به ۲ نوع شهری و روستایی تقسیم می‌شود. گفت: آموزش چهره به چهره و موثر در مناطق بومی بیماری سالک از اولویت‌های اصلی در زمینه پیشگیری از شیوع این بیماری است.
کد خبر: ۹۳۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 09 February 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،دکتر «ابراهیم شکیبا» افزود: سالک یک بیماری پوستی انگلی است و ضایعه آن به شکل یک زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پاها برای بیشتر از یک سال باقی می ماند و اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی را نیز به دنبال دارد.

او راه‌ انتقال سالک را توسط گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده ذکر کرد و گفت: این پشه خاکی بسیار کوچک است و اندازه آن حدود یک سوم پشه‌های معمولی می‌باشد و به سختی دیده می‌شود.

وی اظهار داشت:در مناطقی که بیماری سالک وجود دارد در هنگام غروب آفتاب و شب پشه خاکی حداکثر فعالیت را دارد پس از چند هفته تا چند ماه از گزش پشه خاکی آلوده، برجستگی کوچک قرمز رنگی ظاهر شده که به تدریج بزرگ و بزرگ‌تر شده و مرکز آن زخم می‌شود، تعداد ضایعات معمولاً یکی است اما ممکن است متعدد نیز باشد.

رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه در ادامه گفت: تشخیص این بیماری با گرفتن نمونه از زخم سالک انجام می‌شود و در صورت مشاهده هر زخمی که بیشتر از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه و درمان زیرنظر پزشک انجام شود.

شکیبا افزود: وضعیت استان کرمانشاه در ابتلا به این نوع بیماری نسبت به میزان کشوری بهتر است اما در شهرستان‌های گرمسیری نظیر قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب این بیماری به شکل بومی دیده می شود و احتمال انتقال بیماری در این شهرستان ها که محل زاد و ولد پشه خاکی می باشد بیشتر است.

او گفت:مقابله با سالک نیازمند اقداماتی چند وجهی است که رابطه مستقیم با جوندگان و سگ های ولگرد و پشه خاکی دارد.

وی اضافه کرد:لایروبی کانال ها، جمع آوری زباله های شهری و روستایی و دفن بهداشتی آن، جونده کشی و کنترل، سم پاشی و مه پاشی و جمع آوری سگ های ولگرد همگی رابطه مستقیم با کنترل بیماری سالک دارد که شهرداری، جهاد کشاورزی، دهیاری ها و دیگر دستگاه های مرتبط در این امر دخیل هستند.

او یادآوری کرد: آموزش چهره به چهره و موثر در شهرستان های بومی بیماری سالک، از اولویت های اصلی شبکه بهداشت ودرمان این شهرستان ها در زمینه پیشگیری از این بیماری است.

وی تصریح کرد:همچنین آموزش در خصوص محافظت بدن ازنیش پشه خاکی بعد از غروب آفتاب از طریق استفاده از لباس‌های پوشیده و نصب توری فلزی جهت درب و پنجره‌ها و استفاده از پشه بندهای معمولی و پشه بندهای آغشته به سم و استفاده از پمادها و مواد دور کننده حشرات توصیه می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار