ابراهیم شکیبا در گفتگو با تابناک:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:آموزش چهره به چهره و موثر در مناطق بومی بیماری سالک، از اولویت‌های اصلی در زمینه پیشگیری از شیوع این بیماری است.
کد خبر: ۹۳۸۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ 07 February 2021

ابراهیم شکیبا در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه با اشاره به وضعیت بیماری سالک در استان اظهار داشت:سالک یکی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است، این بیماری به دو نوع شهری و روستایی تقسیم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سالک یک بیماری پوستی انگلی است، افزود: ضایعه آن به شکل یک زخم در نواحی باز بدن مانند صورت، دست و پا‌ها برای بیشتر از یک سال باقی می‌ماند و اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی را نیز به دنبال دارد.
راه انتقال سالک توسط گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده می‌باشد. این پشه خاکی بسیار کوچک است و اندازه آن حدود یک سوم پشه‌های معمولی می‌باشد و به سختی دیده می‌شود.

شکیبا تصریح کرد:در مناطقی که بیماری سالک وجود دارد در هنگام غروب آفتاب و شب پشه خاکی حداکثر فعالیت را دارد پس از چند هفته تا چند ماه از گزش پشه خاکی آلوده، برجستگی کوچک قرمز رنگی ظاهر شده که به تدریج بزرگ و بزرگ‌تر شده و مرکز آن زخم می‌شود، تعداد ضایعات معمولاً یکی است، اما ممکن است متعدد نیز باشد.

معاون بهداشت دانشگاه با عنوان اینکه تشخیص این بیماری با گرفتن نمونه از زخم سالک انجام می‌شود، بیان داشت: در صورت مشاهده هر زخمی که بیشتر از یک هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه و درمان زیر نظر پزشک انجام شود.

وی وضعیت استان کرمانشاه را در ابتلا به این نوع بیماری نسبت به میزان کشوری بهتر دانست و گفت: در شهرستان‌های گرمسیری نظیر قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب این بیماری به شکل بومی دیده می‌شود و احتمال انتقال بیماری در این شهرستان‌ها که محل زاد و ولد پشه خاکی می‌باشد بیشتر است.

شکیبا اظهار کرد: راه‌های مقابله با سالک نیازمند اقداماتی چند وجهی است که رابطه مستقیم با جوندگان و سگ‌های ولگرد و پشه خاکی دارد.
لایروبی کانال ها، جمع آوری زباله‌های شهری و روستایی و دفن بهداشتی آن، جونده کشی و کنترل، سم پاشی و مه پاشی و جمع آوری سگ‌های ولگرد همگی رابطه مستقیم با کنترل بیماری سالک دارد که شهرداری، جهاد کشاورزی، دهیاری‌ها و دیگر دستگاه‌های مرتبط در این امر دخیل هستند.

وی تاکید کرد:آموزش چهره به چهره و موثر در شهرستان‌های بومی بیماری سالک، از اولویت‌های اصلی شبکه بهداشت ودرمان این شهرستان‌ها در زمینه پیشگیری از این بیماری است. همچنین آموزش در خصوص محافظت بدن ازنیش پشه خاکی بعد از غروب آفتاب از طریق استفاده از لباس‌های  پوشیده و نصب توری فلزی جهت درب و پنجره‌ها و استفاده از پشه بند‌های معمولی و پشه بند‌های آغشته به سم و استفاده از پماد‌ها و مواد دور کننده حشرات توصیه می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار