حالا دو سال از شهردار شدن «سعید طلوعی» می‌گذرد، شهرداری که بعد از کش مکش‌های شش ماهه اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار، در نهایت آبان ۱۳۹۷ با رای شوراییان، سکان شهرداری کرمانشاه را به دست گرفت.
کد خبر: ۹۳۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ 25 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه درچند ماه اخیر اختلاف برخی اعضای شورا با شهردار بالا گرفت. اختلافاتی که دامنه آن به فضای مجازی و رسانه ها هم کشیده شد و برخی اعضای شورا سوالاتی را مطرح کرده و خواستار پاسخگویی شهردار شدند.

اعضای شورا درخواست های مکرری برای حضور شهردار در جلسات و پاسخ به سوالاتشان داشتند، اما علی رغم این درخواست‌ها شهردار در جلسات شورا حضور پیدا نکرد و این عدم حضور به سوالی جدی برای همه و بویژه اهالی رسانه تبدیل شد.

به گزارش ایسنا، در کنار این ادعاهایی مبنی بر انجام برخی تخلفات از سوی شهردار توسط برخی اعضای شورای شهر مطرح شد، از جمله استخدام غیرقانونی و بدون مجوز افراد زیادی در شهرداری کرمانشاه، کاشت نیوجرسی مقابل برخی واحدهای صنفی علی رغم دستور دادستانی مبنی بر ممنوعیت انجام این کار و... در همین راستا برای یافتن پاسخ این سوال و سایر سوالات و ابهاماتی که درخصوص عملکرد شهردار طی این مدت در فضای مجازی مطرح شده، با سعید طلوعی شهردار کرمانشاه به بحث و گفت و گو نشستیم.

چرا در جلسات شورای شهر شرکت نمی‌کنید؟

طبق قانون زمانی که عضو یا اعضای شورای شهر سوالی از شهردار داشته باشند، طی مراحل قانونی باید درخواست داده و شهردار هم موظف است برای پاسخگویی در جلسه شورا حاضر شود. روال قانونی کار به اینصورت است که عضو یا اعضای شورا که سوال دارند، سوال خود را به صورت مکتوب به رییس شورای شهر داده و رییس شورا سوال را به صورت مکتوب به شهردار می دهد.

شهردار هم پس از دریافت سوال، 10روز مهلت دارد که پاسخ سوال یا سوالات را یا بصورت مکتوب به شورای شهر داده و یا در جلسات شورا حاضر شود که همواره پاسخ سوالات بصورت مکتوب برای شورای شهر ارسال شده است. سپس پاسخ این سوالات باید در جلسه شورا قرائت شود و چنانچه عضو یا اعضای شورا از پاسخ سوالات خود اقناع نشدند خواستار حضور شهردار در جلسه شورای شهر می شوند و شهردار هم بعد از دریافت دعوتنامه 10 روز مهلت دارد در جلسه شورا جهت پاسخگویی حاضر شود.

متاسفانه تا به امروز این روال قانونی در شورای شهر کرمانشاه طی نشده و دعوتنامه هایی که برای من ارسال شده جهت هم فکری یا اعلام درخواست نظر کارشناسی در خصوص برخی موضوعات و مصوبات بوده که طبق قانون در پاسخ به این نوع دعوتنامه ها، یا شهردار و یا معاونین مربوطه می توانند در جلسه حاضر شوند که هر بار یکی از معاونین مربوطه متناسب با موضوع به نمایندگی از من جهت پاسخگویی به جلسات شورا فرستاده شده است.

در کنار این، من هم دوبار برای جلسه شورا رفته ام که یک بار میانه راه خبردادند جلسه لغو شده و از میانه راه برگشتم و بار دیگر هم زودتر از اعضای شورا در جلسه حاضر شده و هرچه منتظر ماندیم برخی اعضا در جلسه حاضر نشدند و جلسه به حد نصاب نرسید و رسمیت پیدا نکرد.

در چند ماه گذشته تعداد زیادی از جلسات شورای شهر تشکیل نشده و اگر اعضای شورای شهر در جلسات حاضر شوند و اگر روال قانونی برای طرح سوال طی شود، من هم در جلسات شورا حاضر می شوم.

برخی اعضای شورای شهر عنوان کرده اند که استخدام هایی خلاف قانون و بدون مجوز در شهرداری کرمانشاه انجام شده، پاسخ شما چیست؟

شهرداری هیچگونه استخدامی در قالب استخدام های پیمانی، رسمی و ... بدون مجوز نداشته است، چرا که این کار تخلف است و اجازه این کار را ندارد.

تنها در یک مرحله 100 نیروی آتشنشان به بدنه سازمان آتشنشانی کرمانشاه اضافه شدند که استخدام این نیروها از طریق برگزاری آزمون و با مجوز وزرات کشور انجام شده است.

اقدام دیگری که در بحث قرارداد نیروهای شهرداری صورت گرفته به اینصورت است که قرارداد افرادی که کار دفتری و بایگانی در شهرداری داشته و بصورت روزمزد و حجمی فعالیت داشتند، همگی در یک سازمان شهرداری تجمیع شده تا صرفه جویی در خصوص هزینه های فراخوان مناقصه و... انجام شود و نیروی جدیدی استخدام نشده است و تنها قرارداد پراکنده این نیروها در یک سازمان تجمیع شده است.

ماجرای نیوجرسی هایی که در ورودی برخی واحدهای تجاری گذاشته می شود، چیست؟

برخی از واحدهای صنفی عوارض خود را پرداخت نمی کنند و برخی از آنها بصورت غیرقانونی در انتهای واحد تجاری خود، از قسمت مسکونی کم کرده و به واحد تجاری خود اضافه کرده اند که همین امر ارزش ملک آنها را چندین میلیارد تومان افزایش داده، اما این واحدها حاضر به پرداخت جریمه نیستند.

کاشت نیوجرسی مقابل این مغازه ها تنها ابزار شهرداری برای وصول مطالباتش است. این مطالبات حق تمام مردم شهر کرمانشاه است، چرا که درآمدهای شهرداری صرف خدمات رسانی به مردم این شهر می شود و ما نمی توانیم از حق مردم به سادگی بگذریم و کسی که تخلف کرده و چندین میلیارد تومان به جیب می زند، باید جریمه تخلف خود را پرداخت کند.

دادستانی دستور داده که این کار باید متوقف شود، هنوز هم این کار انجام می شود؟

تا به امروز هیچ دستوری از سوی دادستانی و دادگاه ویژه مشکلات شهری در خصوص ممنوعیت این کار به شهرداری کرمانشاه داده نشده است.

حتی دادگاه ویژه مشکلات شهری هم با شهرداری کرمانشاه برای انجام این کار موافق است، چرا که در غیراینصورت چطور می توانیم مطالبات شهرداری که حق تمام مردم این شهر است را وصول کنیم.

چرا پیاده راه مدرس را از دستور کار شهرداری کرمانشاه خارج کردید، در حالی که اصناف فقط خواستار تاخیر در اجرای آن بودند؟

بیش از یک سال است طرح مطالعاتی پیاده راه شدن این خیابان انجام شده و مشاوری که برای این پروژه انتخاب کرده ایم از خبره ترین مشاورین در این حوزه بوده که پروژه های بسیاری در داخل و خارج کشور انجام داده است.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار بود پروژه از اول بهمن شروع شود و در فاز اول تردد خودروهای شخصی و تاکسی متوقف شده و تنها از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می شد و در همین فاز قرار بود ایستگاه های BRT وسط خیابان مدرس احداث شده و در دو طرف خیابان تردد آزاد بوده و اصلا مانعی برای فعالیت کسبه ایجاد نمی شد و مردم در این مسیر پیاده روی کرده و اتوبوس ها هم در این مسیر فعال بودند و حتی با این شرایط موقعیت مالی کسبه این خیابان بهبود می یافت.

متاسفانه کسبه عجله کردند و در نامه ای به استاندار خواستار تاخیر در اجرای این پروژه شدند و استاندار هم از شهرداری خواست تا به خاطر وضعیت مالی کسبه خیابان مدرس به دلیل شیوع ویروس کرونا، کار پروژه تا پایان سال به تاخیر بیفتد و این کار هم انجام شد و شهرداری به خاطر درخواست کسبه خیابان مدرس این پروژه را متوقف و تا نوروز 1400 از دستور کار خارج کرده است.

تقاطع سپهبد شهید قاسم سلیمانی قرار بود 22 بهمن امسال افتتاح شود، اما پیشرفت پروژه نشان می‌دهد افتتاح آن در این تاریخ شدنی نیست، علت چیست؟

تقاطع شهید سپهبد قاسم سلیمانی یکی از بزرگترین تقاطع های غیرهمسطح محسوب می شود و فاز اول آن فروردین ماه امسال به بهره برداری رسید و هم اکنون پروژه پیشرفت خوبی دارد.

این پروژه قرار بود 22 بهمن امسال افتتاح شود، اما به دلیل تعطیلی یک ماهه کارگاه پروژه به دلیل بیماری کرونا کار به تاخیر افتاد. از طرفی مهندس ناظر و مهندس اجرایی پروژه و نیز تعداد زیادی از کارگران پروژه به کرونا مبتلا شدند که این موضوع هم کار را به تاخیر انداخت.

در حال حاضر پروژه پیشرفت 90 درصدی داشته و در تلاش هستیم به سرعت این یکی دو ماه تاخیر را جبران کرده و پروژه را تا پایان سال تحویل دهیم.

از طرفی شرایط جوی باید برای آسفالت مساعد باشد و امیدواریم این شرایط اجازه داده و کار را تا پایان سال تحویل دهیم.

بودجه شهرداری کرمانشاه امسال برای اولین بار بصورت 100درصدی محقق شده، این درآمدها صرف چه اموراتی شده است؟

همانطور که اشاره کردید با فعالیت خوب مجموعه شهرداری، امسال به یاری خدا در هفت ماهه اول سال شاهد تحقق 100رصدی بودجه شهرداری بوده ایم که گام بزرگی برای شهر و شهرداری محسوب می شود و در همین راستا شهرداری کرمانشاه کاندیدای دریافت جایزه مدیریت مالی شهرداری های کشور شده است.

اما اینکه این درآمدها صرف چه چیزی شده باید بگویم شهرداری کرمانشاه با توجه به افزایش حقوق ها در حال حاضر ماهانه حدود 40 میلیارد تومان حقوق، بیمه و مالیات دارایی پرداخت می کند و خوشبختانه در پرداخت حقوق پرسنل تقریبا به روز هستیم.

از طرفی علی رغم اینکه در شرایط مالی فعلی و با نوسانات قیمت ارز و افزایش چشمگیری قیمت مصالح، عمده پروژه های عمرانی کشور بصورت دائم یا موقت متوقف شده اند، در شهر کرمانشاه هیچ پروژه عمرانی، فرهنگی، خدماتی و ... به خاطر مسائل مالی متوقف نشده و کارها در حال انجام است.

امسال برای اولین بار 80 درصد معابر شهر کرمانشاه آسفالت شده و این درحالی است که سالهای گذشته در هر سال تنها 20 درصد معابر آسفالت می شدند و این اقدام هزینه های بسیاری برای شهرداری داشته است.

20 درصد مابقی معابری هم که آسفالت نشده به خاطر شروع فصل سرما و بارندگی ها بوده که به دنبال پایدار شدن شرایط جوی کار آسفالت این معابر هم انجام می شود.

حرف آخر

تمام تلاش من و مجموعه شهرداری این است که کارهای شهر را به دور از حاشیه پیش ببریم، چرا که پرداختن به حاشیه ها توسعه کرمانشاه را به عقب می اندازد و برای همین همواره سعی می کنیم دچار حاشیه نشویم و به حاشیه ها نپردازیم تا بتوانیم با توان بیشتری به مردم کرمانشاه خدمت کنیم.

امروز کرمانشاه به همدلی و همکاری و مشارکت نیاز دارد و امیدواریم با تعامل شهرداری و شورای شهر و تمام مسئولین استان بتوانیم امور شهر را پیش برده و روند توسعه آن را سرعت بخشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار