استان کرمانشاه با تولید سالانه حدود ۱۵۰ هزار تن نخود قطب اصلی تولید این محصول در کشور است، اما متاسفانه فرآوری نخود در کرمانشاه که می‌تواند هزاران شغل ایجاد کند، انجام نمی‌شود و این محصول به صورت خام فروخته می‌شود.
کد خبر: ۹۳۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱ 24 January 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،نخود در سطح ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه کشت می‌شود و در سال گذشته ۱۵۰ هزار تن نخود در این استان تولید شد که معادل حدود ۶۰ درصد نخود تولیدی در کشور است، اما از این میزان تولید، کمتر از هزار تن در استان فرآوری می‌شود و بقیه به صورت خام و با قیمت بسیار پایین خارج می‌شود.

نخود فرآوری شده و مشتقات آن مانند نخودچی آجیل، آرد نخود، لپه و ... طرفداران بسیاری را در داخل، کشور‌های همجوار و اروپا دارد که اگر این زنجیره تولید نخود در استان وجود داشته باشد هم سود بیشتری را نصیب کشاورز می‌کند و هم تحولی را در اشتغال استان ایجاد خواهد کرد.

میزان تولید بالا، زمین‌های آبی و حاصلخیز، آب و هوای مطلوب، مصرف کم آب برای تولید و مرغوبیت نخود کرمانشاه نشان می‌دهد این محصول راهبردی جای کار بسیاری در استان دارد و در صورتی که که بتوان از ارزش افزوده آن بخوبی بهره ببریم علاوه بر اینکه از خام‌فروشی فاصله می‌گیریم بسیاری از جوانان کرمانشاهی را هم صاحب شغل و درآمد پایدار می‌کنیم.

۹۰ درصد کل نخودچی مورد نیاز دنیا و ۹۹ درصد کشور در شهر «ممقان» و ۹۵ درصد لپه موردنیاز کشور هم در شهر «آذرشهر» استان آذربایجان شرقی فرآوری می‌شود که سالانه میلیون‌ها دلار ارز را وارد کشور می‌کند و حدود ۲۰ هزار شغل را در این استان ایجاد کرده است.

بیش از ۱۵ سال است دستگاه‌های نخودپزی مکانیزه با هزار و ۳۰۰ کارگاه در ممقان سالانه ۱۰۰ هزار تن نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌کند و همچنین ۱۸۰ کارگاه لپه‌سازی در آذرشهر نیاز‌های داخلی را تامین و از این طریق برای هزاران نفر اشتغال‌زایی شده است.

حمایت از تولیدکننده و کشاورز برای تولید بیشتر، تعریف بازار‌های هدف داخلی و خارجی، حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش با ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک و خرید تجهیزات آن، از جمله اقداماتی است که باید در کرمانشاه انجام شود تا بتوانیم از این ظرفیت بی نظیر برای توسعه کرمانشاه و کاهش آمار بیکاری استفاده کنیم.

تکمیل زنجیره ارزش نخود و رونق صنایع تبدیلی در این بخش چند سالی است مورد تاکید مدیران استانی است، اما این مهم تاکنون محقق نشده است و این در حالی است که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه می‌گوید با تمام توان به دنبال استفاده حداکثری از مزیت تولید و تجارت نخود هستیم تا با استفاده از آن و رونق صنایع تبدیلی در این بخش میزان اشتغال‌زایی کرمانشاه را افزایش دهیم.

هدایت حاتمی از عزم جدی مدیران استان برای تکمیل زنجیره ارزش نخود در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت از سرمایه‌گذاران و ارایه تسهیلات برای فرآوری نخود که خط‌های بسته بندی و سورتینگ، تولید لپه، تولید نخود چی، تولید کنسرو لوبیا، تولید آرد نخود، تولید خوموس و تولید خمیر نخود برای استفاده در مواد غذایی و تهیه لقمه‌های غذایی نیمه آماده در آن طراحی شده، تحولی را در این صنعت ایجاد کنیم.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود و از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش‌های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

میانگین نرخ بیکاری کشور در سال جاری ۹.۵ درصد که در کرمانشاه این آمار ۱۵.۲ درصد است و براین اساس حدود ۵۰ هزار کرمانشاهی جویای کارند که بیشتر آن‌ها دانش‌آموختگان دانشگاهی در رشته‌های فنی مهندسی هستند.    

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار