دبیر خانه کشاورز هرمزگان مطرح کرد:
تابناک-دبیر خانه کشاورز هرمزگان گفت: همه می دانیم سرمای اخیر سبب ضرر و زیان بسیار زیادی شده که بالغ بر ده‌ها میلیارد تومان خسارت به کشاورزان این منطقه وارد شد که امیدواریم تدابیر لازم برای جبران خسارت کشاورزان منطقه صورت گرفته باشد.
کد خبر: ۹۳۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱ 21 January 2021

به گزارش خبرنگار تابناک،ابوطالب جوادی در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی استان هرمزگان، اظهار کرد: اتاق ایران در سال ۱۳۰۹، اتاق بندرعباس در سال 1311 و اتاق بازرگانی بندر لنگه که صید مروارید در آنجا از اهمیت خاصی برخوردار بوده است در سال 1310 تشکیل شده است.

وی افزود: کشف حجاب توسط رضاخان و تخلیه بندرلنگه از افراد معتبر و عزیمت آنها به شیخ نشین ها سبب تعطیلی اتاق بازرگانی بندرلنگه شد و مجموعه تجار و بازرگانان منطقه به عضویت انحصاری اتاق بازرگانی بندرعباس درآمدند.

جوادی ادامه داد: اتاق بازرگانی بندرعباس در سال1311 ( یعنی 88 سال قبل) با شرکت بیش از 150 نفر تاجر در بندرعباس تشکیل شده است.

دبیر خانه کشاورز هرمزگان عنوان کرد: در سفرنامه سدیدالسلطنه کبابی که از حکام و پژوهشگران هرمزگان است و تالیفاتی در زمینه شناسایی این منطقه دارد، آمده است: شیخ احمد گله داری اولین بازرگان بنام و از تجار ثروتمند ایران بوده است.

وی تصریح کرد: مجموعه تجار بندرعباس در سال ۱۲۸۵ تقریبا ۱۱۵سال پیش، انجمن «جاوید » را تشکیل دادند که علاوه بر راهیابی بازرگانی و تجارت در بندرعباس، یک انجمن آموزشی،تعلیم و تربیت ویژه خانواده ای بندرعباسی به سبک آموزش روز بر اساس تعلیماتی که امیر کبیر به آن ‌سفارش کرده بود،انجام می شد.

جوادی اضافه کرد: تجارت در بندرعباس با وجود نخبه های آگاه و فرهیخته ای چون مختار مشیر دوانی ،شیخ احمد گله داری و....تشکیل و راهبری می شده است.


وی با اشاره به اینکه از آنجاییکه اتاق تجارت با همه عوامل اقتصادی منطقه و پارلمان اقتصادی آگاه بود، افزود: مجموعه مبلغین اقتصادی، انجمن ها و گردش کارهایی که دارند از عملکرد اتاق بازرگانی نشات می گیرد.

دبیر خانه کشاورز هرمزگان بیان کرد: خوشبختانه رییس فعلی اتاق بازرگانی استان هرمزگان در این زمینه تلاش هایی دارند اما همکاران و مشاوران اتاق بازرگانی باید به نیت ایشان تاثی پیدا کنند و طرح‌ها و نیات ایشان در زمینه عملکرد بازرگانی را اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: کشت صیفی و سبزی این منطقه در کشور ثبت اما تولیدات بنام تولیدات غیر فصلی شهرت یافته است، متاسفانه بر اساس عدم بینش وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تشکیل و تاسیس گلخانه هایی در مناطق سردسیر کشور در استان های شمالی کشور باعث شده است که تولیدات منطقه هرمزگان در بازار عرضه و قیمت گذاری شکست بخورد.

جوادی با اشاره با این مشکل و توصیه هایی که باید در جلسه اتاق بازرگانی ایران مطرح شود، ادامه داد: با توجه به تاسیس گلخانه در مناطق سردسیر کشور،کشاورزان منطقه هرمزگان گرایش به این دارند که بر اساس روش ها و سنت های خود به کشت و تولیدات غیر فصلی بپردازند.


دبیر خانه کشاورز هرمزگان گفت: همه می دانیم سرمای اخیر سبب ضرر و زیان بسیار زیادی شده که بالغ بر ده ها میلیارد تومان به کشاورزان این منطقه وارد شد که امیدواریم با مطالبات و تدبیر هایی در پی جبران خسارت کشاورزان منطقه صورت گرفته باشد.

وی با اشاره به تاسیس گلخانه و معایب و محاسن این روش کاشت در استان هرمزگان، اظهار کرد: هر هکتار معادل یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هزینه در بر دارد و بانک ها در صورتی این مبلغ را بعنوان وام به کشاورز ارائه خواهند داد که سند ارائه دهند.

جوادی در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان روستایی سند کم دارند از طرفی همه آنها تمایل به تاسیس گلخانه دارند و بانک ها اجازه پرداخت وام به کشاورزان معتبر و اصیل بر اساس ضمانت و سفته را بدهند و رهن و گرویی را مطالبه نکنند.

انتهای پیام/ز27

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار