فریدون محمدی در دوازدهمین جلسه کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی استان البرز اظهار داشت: سند راهبردی توسعه گردشگری ایران سال گذشته مصوب شده است، از طرفی طرح جامع گردشگری البرز هم در سال های گذشته انجام شده اما هنوز مصوب نشده است، پیشنهاد می شود که با اجماع این دو، کمیته سند راهبردی توسعه گردشگری البرز را تعیین کرده و با استفاده از ظرفیت بودجه تعیین شده توسط اتاق بازرگانی البرز برای کمیسیون گردشگری برنامه های این سند را پیش ببریم.
کد خبر: ۹۳۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴ 21 January 2021

معضل کرونا بدترین بیماری گریبانگیر صنعت گردشگری و صنایع دستی بوده است

به گزارش «تابناک البرز» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به تدوین طرح های یک ساله و چهار ساله برای گردشگری البرز بر اساس آمایش سرزمینی این استان البرز گفت: در قالب آن برنامه های مختلف در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را پیش می بریم.

وی با تاکید بر اینکه معضل کرونا بدترین بیماری برای صنعت گردشگری و صنایع دستی کشور بوده است، افزود: اما از سویی دیگر این بیماری فرصت خوبی شد که به صنایع دستی و دستیابی به برنامه ها، تشکل ها و آئین نامه ها برای این بخش توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی صنعتگران صنایع دستی البرز نقاط مختلف استان از جمله روستاهای طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد که تولیدات فاخری هم در این حوزه دارند، بیان کرد: متاسفانه آنها بازار فروش مناسب برای عرضه تولیدات صنایع دستی خود را ندارند.

محمدی با این توضیح که البرز میزبان اقوام مختلف با صنایع دستی گوناگون است، گفت: اما در زمینه فروش محصولات صنایع دستی و بازاریابی آن مشکل داریم، به همیت دلیل در گام نخست یک نمایشگاه و فروشگاه عرضه صنایع دستی را در طبقه همکف ساختمان اداره کل میراث فرهنگی البرز دایر کردیم.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی البرز مقرر شده است که یک نمایشگاه دائمی عرضه محصولات صنایع دستی در عمارت کلاه فرنگی کرج ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز عنوان کرد: طبق تعاملات دنبال شده در یک مجموعه وقفی ۱۶ هکتاری در بلوار سرداران کرج شهرک صنایع دستی را راه اندازی خواهیم کرد.

وی در مورد برنامه آتی اداره کل میراث فرهنگی البرز برای معرفی صنایع دستی استان به دیگر نقاط دنیا توضیح داد: طبق تفاهم نامه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مقرر شده است که حداقل در ۱۰ کشور اروپایی نمایشگاه های صنایع دستی استان را با هزینه این سازمان برگزار کنیم.

محمدی عنوان کرد: با واحد صداوسیمای مرکز استان البرز هم تفاهم نامه ای داشته ایم که در قالب آن برای انجام تبلیغات گردشگری و صنایع دستی به ترتیب ۶۰ و ۷۰ درصد تخفیف قائل می شوند.

وی تاکید کرد: در محور کرج – چالوس در حوزه استحفاظی استان البرز بیش از ۵۶ روستا وجود دارد که باید بوم گرد محور باشند، اجرای طرح گردشگری روستایی در البرز هم به شرطی که مشتمل بر حمایت از جوامع محلی، درآمدزایی و اشتغال برای آنها باشد را حمایت خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به اینکه کاخ ناصری شهرستانک در محور کرج- چالوس بیش از ۷۰ درصد تخریب داشته است، بیان کرد: مرمت این کاخ را در دستور کار قرار داده و یک تیم اجرایی از ماه آینده مرمت آن را آغاز خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم سال آینده مرمت کاخ ناصری به نتیجه برسد، عنوان کرد: اما یک راه دسترسی ۸۰۰ متری برای اتصال آن به محور اصلی کرج- چالوس لازم است‌ که‌ پیگیر تامین اعتبار اجرای آن هستیم.

به گفته محمدی در نوروز ۱۴۰۰ برای اولین بار درب کاروانسرای ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ برای بازدید عموم باز می شود، سایت موزه ازبکی هم بزودی برای نخستین بار افتتاح خواهد شد و درب کاخ سلیمانیه کرج با راه اندازی موزه نقاشی های دوره قاجار به مرحله افتتاح می رسد.

وی از تعامل با شهرداری کرج برای تبدیل کاروانسرای شاه عباسی به پاتوق فرهنگی سخن گفت و افزود: قرار است کار سنگ فرش میدان و محوطه اطراف کاروانسرا را شهرداری کرج پیش ببرد، ایستگاه تاکسی ها هم به مکانی دیگر منتقل می شود، ما هم کار ترمیم و رسیدگی یه فضای داخلی کاروانسرا را انجام خواهیم داد.
در بخش دیگری از این نشست، سعید دوستانی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز هم گفت: در ماه های گذشته خوشبختانه در قالب انعقاد تفاهم نامه ها با چند سازمان و نهاد استان اقدامات سازنده ای را در دو حوزه گردشگری و صنایع دستی پیش برده ایم.

وی با اشاره به اینکه قرار است به زودی تورهای طبیعت گردی در البرز آغاز شود، افزود: در هر ماه حداقل یک مرتبه برگزاری این تورها را در راستای معرفی جاذبه های استان خواهیم داشت.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز بیان کرد: نخستین تور گردشگری با هدف بازدید از درخت ۲هزار و ۵۰۰ ساله ارس شهرستانک که ثبت ملی هم است در پایان همین هفته و با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا انجام خواهد شد.

دوستانی در پایان بیان کرد: نخستین تور رالی گردشگری خودروهای دو دیفرانسیل کویر تا کوهستان ویژه سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران هم در روزهای دوم و سوم اسفندماه سال جاری در استان البرز با هدف توسعه صنعت گردشگری و معرفی جاذبه های طبیعی و گردشگری- بوم گردی، آثار تاریخی، فرهنگی و صنایع دستی استان البرز برگزار می شود.

در پایان این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی البرز با اهدای لوح تقدیر از شادی حاضری رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز به دلیل برگزیده شدن در میان بانوان کارآفرین برتر صنایع دستی کشور قدردانی کرد و بیان داشت که اقدامات سازنده ای در کمیسیون گردشگری اتاق البرز تاکنون دنبال شده که جای تشکر دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار